۱۰۰ میلیارد وجوه موقوفه آذربایجان شرقی کجاست؟
۱۰۰ میلیارد وجوه موقوفه آذربایجان شرقی کجاست؟
باوجود افشای خاصه خرجی تعجب برانگیز اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در پرداخت کمک 100 میلیارد ریالی به یک شرکت تولید خوراک دام و عدم بازپرداخت چک های صادره در قبال دریافت این مبلغ، سکوت و عدم شفاف سازی این اداره کل، بر ابهامات موضوع افزوده است!

اویاقلیق: باوجود افشای خاصه خرجی تعجب برانگیز اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در پرداخت کمک ۱۰۰ میلیارد ریالی به یک شرکت تولید خوراک دام و عدم بازپرداخت چک های صادره در قبال دریافت این مبلغ، سکوت و عدم شفاف سازی این اداره کل، بر ابهامات موضوع افزوده است!

این مبلغ کلان که تنها در ازای دریافت دو فقره چک ۵۰ میلیارد ریالی از شرکت مذکور و بدون اخذ تضامین دیگر پرداخت گردیده، تا امروز و بر خلاف توافق فی مابین، بازپرداخت نشده و چک های مذکور نیز با وجود سررسید شدن، برگشت نخورده اند تا شائبه ها و سوالات تازه ای پیرامون این ماجرا طرح گردد؟

چرا با وجود عدم بازپرداخت این چک ها، اداره کل اوقاف اقدامی در راستای شکایت و آغاز پیگیری های حقوقی صورت نداده است؟

 

سوال دیگر در این میان این است که اولا، محل تامین این مبلغ از کدام ردیف اعتباری مصوب، وقفی و قانونی بوده و آیا واقفین احتمالی، چنین شرط و نیتی برای پرداخت این مبلغ به حوزه مربوطه داشته اند یا نه؟

سوال مهم تر این که، آیا اساسا چنین پرداخت ها و سرمایه گذاری هایی در حیطه وظایف و ماموریت های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بوده است یا خیر؟

آیا این خاصه خرجی و پرداختی کلان با توصیه، سفارش و فشار فرد یا افرادی خاص و حمایت های خارج از دایره وظایف و ماموریت های اداره کل اوقاف صورت گرفته است؟ چه کس یا کسانی پشت پرده این اتفاق هستند؟

 


اگر به فرض تعریف و تعیین ساز و کارها و مقررات جدید فقهی، حقوقی و قانونی در صرف وجوهات یا اموال موقوفه در حوزه های جدید، نظیر اشتغال، تولید و کارآفرینی، چرا این ماموریت جدید، فراگیر نمی شود و ۱۰۰ میلیارد ریال پرداختی به این شرکت، بدون انجام تشریفات قانونی و انتشار فراخوان، در فضایی عادلانه و شفاف صورت نگرفته است؟

باز اگر به فرض قانونی بودن چنین حمایت هایی، چرا دیگر شرکت ها، افراد و گروه های کارآفرینی، دانش بنیان و تولیدی امکان برخورداری از چنین تسهیلات و حمایت هایی را نمی یابند؟

اداره کل اوقاف و امور خیریه استان چرا تا امروز نسبت به مطالبه و وصول چک های پرداخت نشده شرکت مذکور، اقدام حقوقی نکرده و چک های مربوطه را نیز برگشت نزده است؟ آیا اساسا این چک ها در سامانه صیادی به نام اداره کل اوقاف منتقل شده اند یا نه؟

عدم اخذ تضامین لازم و سفت و سخت از شرکت طرف معامله یا حمایت که متضمن بازگشت سرمایه اعطایی باشد چه معنایی می تواند داشته باشد؟

چند توافق و تفاهم مشابه در روابط کاری یا احیانا سرمایه گذاری های پنهان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان وجود دارد که تاکنون افشا نشده اند؟

 

در این میان، اسناد رسیده به تحریریه بیداری آذربایجان در خصوص این تصمیم پر حرف و حدیث که دربردارنده تصویر چک های مذکور، نامه اداره کل اوقاف استان به پارک علم و فن آوری و نیز، تصویر یکی از نامه های اوقاف استان به معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان اوقاف کشور می باشد، جهت تنویر افکار عمومی منتشر می شود.

هرچند به نظر می رسد، ورود و بررسی دقیق نهادهای نظارتی و قضایی در خصوص ابعاد این خاصه خرجی یا پرداخت خارج از عرف اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بتواند به روشن تر شدن دلایل، چرایی و پشت پرده های چنین اقدامی کمک کند!