فرش قرمز تبریز پیش پای سرمایه گذاران
فرش قرمز تبریز پیش پای سرمایه گذاران
با برگزاری بخش علمی رویداد بزرگ همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری تبریز، مدیریت شهری تبریز فرش قرمز خود را پیش پای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در توسعه و عمران شهری باز کرد.

اویاقلیق: با برگزاری بخش علمی رویداد بزرگ همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری تبریز که از صبح امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز شده است، مدیریت شهری تبریز فرش قرمز خود را پیش پای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در توسعه و عمران شهری باز کرد.

در این همایش که با حضور مقامات ارشد استانی، شهری، معاون وزیر کشور، سرکنسول کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه، نمایندگان کشور عراق، سرمایه گذاران و کارآفرینان بخش خصوصی و جمعی از فعالان حوزه های تجاری، اقتصادی، بازرگانی و تولیدی استان برگزار شد، یافته های جدید و تحول آفرین در حوزه سرمایه گذاری، اقتصاد و توسعه پایدار شهری- منطقه ای مورد بررسی قرار می گیرد.

بنابر نظرات متخصصان امر، زمینه‌های مستعد برای جذب سرمایه‌گذاری در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبریز مناطق حاشیه‌نشین و بافت‌های ناکارآمد شهری، استارت‌آپ‌ها، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان، خدمات شهری، محیط زیست و پسماند، میراث فرهنگی و بافت‌های تاریخی، شهر هوشمند و خلاق، گردشگری، تفریحی و صنایع دستی، خدمات اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، انرژی‌های تجدیدپذیر، درمان و سلامت، حمل و نقل شهری – منطقه‌ای، صنعت و معدن، ارتقای زیست‌پذیری شهری، بازرگانی، کشاورزی، مسکن، املاک و مستغلات، پروژه‌های زیرساختی شهری – منطقه‌ای است.

همایش امروز، همچنین، پس از بخش اصلی، پنل های تخصصی، کارگاه ها و  ارائه مقالات علمی این همایش با عنوان «الگوی مشارکت، سرمایه گذاری و تامین مالی» از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در آمفی تئاتر شماره یک دانشکده اقتصاد و مدیریت، «آسیب شناسی پروژه های راکد» از ۱۴ تا ۱۶ در آمفی تئاتر شماره دو دانشکده اقتصاد و مدیریت، «توسعه هوشمند و دانش بنیان شهری» از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در تالار استاد ناصر کاتوزیان در دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، «بالانس منابع و مصارف شهرداری ها» از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در آمفی تئاتر شماره سه دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی و پنل «سکونتگاه های غیر رسمی un-habitat» از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در آمفی تئاتر شماره سه دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی برگزار خواهد شد.

سرمایه گذاری محور توسعه جهشی و جذب درآمدهای پایدار

در آئین افتتاح این همایش، شهردار تبریز طی سخنانی، حرکت به سمت جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی را تنها راه کسب درآمدهای پایدار شهری در توسعه و عمران جهشی شهرها دانست و بر عزم جدی مدیریت شهری تبریز برای تحقق این هدف از طریق همایش مذکور تاکید کرد.

وی اظهار کرد: این همایش در راستای دستیابی به رهیافت ‌های نو در حوزه سرمایه‌گذاری است و بر همین اساس مصمم هستیم با تسهیل امور و در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی، پروژه‌های بزرگ شهری و منطقه ای در تبریز اجرایی شود.

هوشیار با اشاره به نقش کلیدی اتاق بازرگانی، تجارب و مراکز دانش‌بنیان در پیشبرد اهداف این رویداد بزرگ سرمایه گذاری، تصریح کرد: امروز مدیریت شهری تبریز دورنمایی از یک حرکت بزرگ را برای خود ترسیم کرده است و با استفاده از رهیافت ‌های نو در زمینه سرمایه‌گذاری به سمت اهداف کلان خود گام بر می دارد.

شهردار تبریز همچنین با بیان اینکه حضور اساتید و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این همایش فرصت بزرگی است تا بتوانیم زمینه رشد اندیشمندانه شهر تبریز را فراهم کنیم، اظهار امیدواری کرد بحث‌های تخصصی این همایش بتواند در راستای کمک به توسعه پایدار شهر نقش ایفا کند.

همایش

هوشیار در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: تاسیس همزمان ربع رشیدی، یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های جهان و منطقه در ۷۵۰ سال پیش، نقش ویژه‌ای در شکل گیری مدیریت شهری آن زمان داشته است به طوری که تبریز به عنوان پنجمین شهر بزرگ دنیا در سال ۵۹۰ میلادی، گوی سبقت را از شهرهای مهمی چون پاریس ربوده بود.

وی با تاکید بر اینکه تبریز بهترین شهر دنیا برای تجارت است، افزود: شهر تبریز به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم همواره مورد توجه جهانگردان بوده است.

تبریز به دلیل همجواری با کشورهایی چون ترکیه گرجستان آذربایجان و … داشتن زیرساخت‌های چون فرودگاه راه‌آهن مترو، وجاده های ارتباطی و کارخانجات و صنایع بزرگی چون تراکتور سازی، پالایشگاه و… مناطق آزاد ارس و منطقه اقتصادی سهلان، یکی از قطب های اقتصادی ایران عزیز است.

هوشیار ادامه داد: در حال حاضر تبریز به دلیل همجواری با کشورهایی چون ترکیه گرجستان آذربایجان و…، و داشتن زیرساخت‌های چون فرودگاه، راه‌آهن، مترو، و جاده های ارتباطی و کارخانجات و صنایع بزرگی چون تراکتور سازی، پالایشگاه و… و مناطق آزاد ارس و منطقه اقتصادی سهلان، یکی از قطب های اقتصادی کشور است.

سرمایه گذاری بدون اعتمادسازی ممکن نیست

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی نیز در این همایش گفت: کسب درآمد پایدار موجب افزایش اعتمادسازی در شهرداری‌ها و بهبود روابط شهرداری با تجار و صنعتگران خواهد بود و افزایش اعتماد عمومی نیز منجر به توسعه شهر می‌شود.

حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم اظهار کرد: ضرورت ارتقای کیفیت زندگی محیط شهری تبریز ایجاب می کند، شهرداری‌ همواره در جستجو راهکاری برای جذب سرمایه گذاری با استفاده از معیارهای علمی و دانشگاهی باشد.

وی از سرمایه به عنوان موتور محرکه و رشد اقتصاد شهری نام برد و افزود: استمرار در افزایش درآمد و بهره گیری از سرمایه گذار باید در کنار حفظ محیط زیست و بهبود شرایط زندگی شهروندان در دستور کار قرار گیرد.

همایش

امام جمعه تبریز با بیان اینکه جذب سرمایه گذار در مدیریت شهری و ارائه خدمات با کیفیت به شهروندان حائز اهمیت است، تصریح کرد: عدم جذب سرمایه گذار اجرای تمامی طرح‌ها و ‌برنامه‌های شهری را با مشکل مواجه خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: سرمایه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در راستای تامین سعادت ابدی و اخروی به کار گرفته شود. از نظر مومن ثروت و سرمایه از ارزش ذاتی برخودار نبوده بلکه ارزش آن برای بهره برداری برای منفعت عمومی و رضایت خداوند و رسیدن به سعادت است.

وی ادامه داد: سرمایه‌ای ارزشمند بوده که در راه خدا و برای اهداف آفرینش باشد و سرمایه گذاری در رمین و آبادی شهر با نیت خیر، خدا پسندانه است.

امام جمعه تبریز جذب سرمایه گذار را یکی از عوامل مهم در افزایش سهم اشتغال جوانان دانست و گفت: اینکه شهردار و شورای اسلامی شهر تبریز این همایش را در دانشگاه تبریز به عنوان قطب علمی شهر برگزار کرده‌اند مایه مباهات و قدردانی است.

سرمایه گذاری مبتنی بر نیازها و خواست مردم

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر توجه جدی به نیازها و مشکلات اساسی مردم در برنامه ریزی های مدیریتی، خواستار رعایت این شاخص در جذب سرمایه گذاری ها نیز شد.

همایش

عابدین خرم در همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری تبریز با اعلام این مطلب افزود: سه شاخص انسان و ذی نفعان انسانی، فرهنگ و آداب و سنن بومی، منطقه ای و زیرساخت ها و کالبد فیزیکی شهر می بایست در روند جذب سرمایه گذار و نیز طراحی و اجرای پروژه های سرمایه گذاری شهری مورد توجه قرار گیرند تا اصل کیفیت سرمایه گذاری و اثربخشی آن رعایت شده باشد.

وی گفت: باید در امر سرمایه گذاری ها، مردم اولویت و محور اصلی سرمایه گذاری باشند، چراکه هیچ برنامه و طرح سرمایه گذاری و یا توسعه ای بدون در نظر گرفتن مردم به عنوان ذی نفعان و بهره مندان آن موفق نخواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی نتیجه توجه ب همردم را اعتمادسازی، مشارکت پذیری حداکثری، توزیع عادلانه امکانات و خدمات، مدیریت اصولی منابع، رفع اصولی نیازها و در نهایت، امیدآفرینی عمومی دانست و ابراز امیدواری کرد همایش سرمایه گذاری تبریز در این مسیر حرکت کند.

لزوم استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری کشورهای همجوار

رئیس دانشگاه تبریز نیز در این مراسم، با قدردانی از همکاری و مشارکت مدیریت شهری تبریز در برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری، بهره گیری از ظرفیت های کشورهای همجوار در حوزه های مختلف سرمایه گذاری را در افزایش سطح تعاملات و همچنین، زمینه سازی برای توسعه پایدار تبریز و منطقه موثر دانست.

صفر نصرالله پور از آذربایجان‌شرقی به عنوان قطب اقتصادی و صنعتی کشور نام برد و افزود: این استان از حیث حجم صادرات غیر نفتی از استان‌های پیشتاز در کشور است و همجواری با کشورهای ترکیه و جمهوری اذربایجان موقعیت بسیار خوبی برای توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری در این استان ایجاد کرده است‌.

همایش

نصراله‌زاده وجود شهرک‌های صنعتی و  فعالان بخش خصوصی را ظرفیتی بی نظیر برای تبریز دانست و افزود: آذربایجان‌شرقی مفاخر علمی بی‌شماری داشته و بالغ بر ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در استان مشغول فعالیت هستند که باید از تمامی این ظرفیت‌ها بهره مند شویم.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره رویداد علمی همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری تبریز گفت: این همایش اولین رویداد علمی و اقتصادی شمالغرب است که مقالاتی در حوزه‌های اقتصاد شهری و توسعه پایدار شهری در آن ارائه خواهد شد.

به گفته وی، باید الگوهای ارائه شده بر اساس شرایط موجود بومی سازی شود تا توسعه شهر در ابعاد مختلف همچون هوشمندسازی‌ به خوبی محقق شود.

نصراله‌زاده با بیان اینکه دو الزام برای هوشمندسازی در مدیریت شهری وجود دارد، تصریح کرد: فراهم‌شدن سخت افزار و تامین زیرساخت‌ها برای هدایت هوشمند اولین الزام‌ و پیش شرط است و الزام دیگر موضوع هوشمندسازی و استفاده از توان نرم افرازی و هوش مصنوعی در این زمینه است.

تضمین امنیت سرمایه گذاری و اعطای بسته های تشویقی

در ادامه این همایش، دکتر دبیری، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در سخنانی، تلاش برای تامین و تضمین امنیت سرمایه گذاری در استان با همکاری دیگر دستگاه ها و سازمان های مسوول را از اولویت های مدیریت شهری در حوزه جذب سرمایه گذاران جدید دانست.

شهرام دبیری گفت: در زمینه سرمایه‌گذاری اقدامات متعددی توسط شورا و شهرداری انجام یافته و همچنان باید در این زمینه سیاست‌های تشویقی و ثبات داشته باشیم.

همایش

شهرام دبیری با اعلام همچنین با تاکید بر ضرورت تدوین و اعطای سیاست های تشویقی به سرمایه گذاران برای ترغیب آنان نیز گفت: در دوره‌های مختلف شورای اسلامی شهر، سیاست‌های تشویقی در حوزه سرمایه‌گذاری اتخاذ شد و تخفیف‌هایی برای سرمایه گذاران ارائه شد که همین موضوع لزوم تفاوت رفتار با سرمایه گذاران را اثبات می کند.

وی با اشاره به تغییر کارکرد شهرداری ها از نهادی خدماتی به نهادی با کارکردهای فرهنگی و اجتماعی، تصریح کرد: بودجه امسال تبریز ۲۰ همت است که در صورت تحقق، ۴۰ درصد آن جاری و مابقی صرف نگهداری و هزینه‌های عمرانی است. این در حالی است که تنها هزینه احداث هر کیلومتر مترو، ۲۵۰۰ میلیارد تومان است و مجموع بودجه عمرانی شهرداری تنها برای احداث چهار کیلومتر از خط مترو کفایت می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اهمیت صنعت توریسم در اقتصاد گفت: طی یک سال در صنعت توریسم در دنیا یک تریلیارد دلار درآمد وجود داشت این در حالی است که در ایران درآمد ما از صنعت توریسم در سال گذشته تنها ۶.۵ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که ایران دارای بیشترین جاذبه‌های گردشگری است.

دبیری با اشاره به علاقمندی ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه گذاری در داخل کشور، خاطرنشان کرد: بسیاری از ایرانی‌ها در داخل و خارج از کشور به دلیل تعصب و علاقه‌ای که به کشور دارند متمایل به سرمایه گذاری در ایران هستند که باید با برنامه‌ریزی دقیق و کاهش بروکراسی اداری از آنها دعوت به سرمایه گذاری کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد با برگزاری این همایش علمی بتوان راهکارهایی عملی ارائه داد تا در جذب سرمایه‌گذار موفق عمل کرده و از همین رو شهرداری ها نیز عملکرد موفقی داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اهمیت رفتار متفاوت از سوی مسئولان با سرمایه گذاران، اظهار کرد: مسئولان استانی آذربایجان‌شرقی جهت حمایت از سرمایه‌گذاران میثاق نامه‌ای مشترک امضا کرده اند.

مزیت های سرمایه گذاری را شفاف کنید

سرکنسول ترکیه در تبریز با تاکید بر ضرورت شفاف سازی مزیت ها و شرایط سرمایه گذاری خارجی در تبریز، خواستار توجه برگزارکنندگان همایش فرصت های سرمایه گذاری تبریز به موضوع همکاری های اثربخش در این بخش شد.

چتین تانر با اعلام این که برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری تبریز زمینه ساز تقویت و توسعه روابط دیپلماتیک در حوزه شهری دو کشور خواهد شد، خاطرنشان کرد: همکاری اقتصادی دوجانبه با ایران خیلی فراتر از ضرورت هاست و نیاز جدی به افزایش تعاملات اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به تاثیر مثبت پیش جلسات تشکیل شده در راستای این همایش تصریح کرد: تنظیم موافقت نامه های همکاری در حوزه بهداشت، حمل و نقل و برخی حوزه های دیگر شهری در نشست مشترک ایران و ترکیه می تواند در تقویت همکاری های مشترک موثر باشد.

همایش

سرکنسول ترکیه در تبریز اضافه کرد: در ششمین نشست استان های همرزی ایران و ترکیه نیز تصمیات خوبی برای توسعه تجارت و ‌افرایش مبادلات گرفته شد و افزایش مبادلات دو کشور همسایه خیلی مهم و حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه تلاش ما تعمیق روابط دو کشور دوست و همسایه است خاطر نشان کرد: ضرورت دارد تضمین های لازم برای امنیت سرمایه گذاری در تبریز به بازرگانان ترکیه داده شود.

چتین تانر اظهار کرد: با توجه به سفرهای  اخیر تیم تجاری ایران به ترکیه ، عناصر توسعه اقتصادی تقویت شده است و از شهردار تبریز بخاطر دعوت به این رویداد استثنایی و بزرگ قدردانی می‌کنیم.

سرکنسول ترکیه در تبریز حوزه ماموریت کاری خود را  افزایش تعاملات و توسعه مبادلات  خواند و گفت: اشتراکات زبانی و فرهنگی عمیقی  بین دو کشور وجود دارد.

پول و سرمایه را نترسانید!

سرمایه گذار تبریزی الاصل پروژه لاله پارک نیز در این همایش، طی سخنانی با اشاره به جایگاه تاریخی تبریز و مردم این شهر در عرصه های تجارت، تولید، کارآفرینی و سرمایه گذاری گفت: جغرافیای تبریز از دیرباز خاستگاه و مهد تجارت و سرمایه گذاری بوده و در عصر حاضر نیز می بایست هم در حوزه تجارت و هم در حوزه سرمایه گذاری سرآمد باشد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت و جایگاه سرمایه و سرمایه گذاری، بر ضرورت صیانت و امنیت سرمایه گذاری تاکید و خاطرنشان کرد: ترسو تر از پول و سرمایه در دنیا وجود ندارد و اگر پول و سرمایه، در جایی احساس ناامنی و عدم حمایت بکند، راهی جز فرار نخواهد داشت.

پولاد افزود: همه ما، به ویژه مسوولان دولتی و سیاست گذاران حوزه سرمایه گذاری ناگزیر از تضمین امنیت سرمایه گذاری و سرمایه گذار برای تحقق اهداف توسعه کشور هستیم؛ چراکه بدون وجود امنیت، سرمایه گذاری محقق نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تامین و تضمین امنیت مالی سرمایه گذاران در تبریز و استان، مهم ترین وظیفه مسوولان است و نباید سرمایه گذاران را با برخی تصمیمات و رفتارها با مسایل امنیتی درگیر کرد.

پولاد در عین حال ابراز امیدواری کرد همچون ۱۵ سال قبل که شرایط و زمینه های جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در طرح ها و پروژه های عمرانی تبریز فراهم بود، در این دوره نیز زمین برذای تحقق اهداف مورد نظر فراهم گردد.

تجلیل از سرمایه گذاران برتر

گفتنی است در خلال و حاشیه این رویداد علمی، اقتصادی، از سرمایه گذاران موفق و برتر تبریز و آذربایجان شرقی در ادوار مختلف با اهداء تندیس ویژه و لوح تقدیر قدردانی شد.

تجلیل

بر همین اساس از چند تن از سرمایه گذاران تبریزی اعم از علی پولاد سرمایه گذار مجموعه لاله پارک، علی کمک پناه سرمایه گذار برج ‌تجارت جهانی تبریز، محمد کوره پز سرمایه گذار پروژه ترلان، سعید جوادزاده سرمایه گذار پروژه تجاری هفت تیر، محمدرضا نقی پور سرمایه گذار پروژه خلیج، جاوید بندخت سرمایه گذار هتل رویال پالاس و ناصرآقازاد سرمایه گذار کشت و صنعت دشت میوه آذربایحان تجلیل و قدردانی شد.

همچنین، حاج حسین ابراهیمی، محسن حقیقت، حسین فرسادی، مهدی کلانتری، ابراهیم ایمانی، ابوالفضل افتخاری میلانی، اللهیار مهمانی، سیروس علی اکبری و حسین صادقی نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.