جشنواره شهید رجایی یا دورهمی استانی؟
جشنواره شهید رجایی یا دورهمی استانی؟
مروری اجمالی بر نام دستگاه های اجرایی برتر اعلام شده استان در این جشنواره، نشان می دهد که اتفاقا عملکرد برخی از این ادارات در دو سال گذشته، نه تنها از منظر کارکردی قابل دفاع نبوده و مورد شاخص و ملموسی به دست نمی دهد؛ بلکه اقدامات اخیر آنان نیز در تقابل آشکار با انتظارات عمومی و رضایتمندی مردم قرار داشته است!

اویاقلیق: بیست و ششمین جشنواره شهید رجایی استان آذربایجان شرقی درحالی با معرفی دستگاه های برتر به کار خود پایان داده است که به نظر می رسد، این جشنواره به دلیل انحراف از معیار و شاخص های عملکردی و رضایتمندی عمومی، بیشتر به یک دورهمی مدیریتی استان تبدیل شده است تا انتخاب برترین های واقعی!
مروری اجمالی بر نام دستگاه های اجرایی برتر اعلام شده استان در این جشنواره، نشان می دهد که اتفاقا عملکرد برخی از این ادارات در دو سال گذشته، نه تنها از منظر کارکردی قابل دفاع نبوده و مورد شاخص و ملموسی به دست نمی دهد؛ بلکه اقدامات اخیر آنان نیز در تقابل آشکار با انتظارات عمومی و رضایتمندی مردم قرار داشته است!
شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای که دست کم طی ما های اخیر و حتی در سال های گذشته، در مدیریت منابع آبی، توزیع آب و نیز توسعه امکانات زیرساختی، دستگاه های پرحاشیه بوده و حتی مورد عتاب نیز قرار گرفته اند، در جمع دستگاه های برتر قرار گرفته اند تا عملا، “نه خانی آمده و نه خانی رفته باشد”!
سازمان جهاد کشاورزی نیز از آن دست سازمان های منتخب است که دست کم در ماموریت هایی همچون تامین و توزیع آرد و محصولات، صیانت از زمین های کشاورزی، جلوگیری از ویلاسازی ها و ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی، تامین و توزیع فرآورده های دامی و لبنی نظیر گوشت و مرغ و لبنیات و مسایلی از این دست، عملکردی پر ابهام داشته، در جمع برترین ها قرار دارد!
از سوی دیگر و در شرایطی که ضعف و بعضا تعطیلی نظارت در مسایل کلان استان نیز از جمله چالش های مدیریتی آذربایجان شرقی به شمار می رود، در کمال ناباوری، سازمان بازرسی استان نیز عنوان دستگاه برتر را تصاحب کرده است!
راهداری استان نیز از جمله دستگاه های پرانتقاد و پرابهامی است که عملا در بحث توسعه و ایمن سازی راه ها، نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای، اعمال نظارت های بالادستی و تسریع در اجرای پروژه های راه استان، تقریبا در همه پروژه ها عملکردی لاک پشتی دارد، با این حال نامش در بین دستگاه های برتر دیده می شود!
اداره کل نوسازی مدارس نیز درحالی عنوان برتر را به خود اختصاص داده است که همچنان در احداث مدارس استاندارد در مناطق محروم به ویژه روستاها و نیز نوسازی و مقاوم سازی مدارس موجود شهری استان موفق نبوده و اگر مشارکت و حضور خیرین مدرسه ساز در این بخش نبود، چه بسا عملکردی ضعیف تر از این می توانست به ثبت برساند.

انتخاب اداره کل اقتصاد و دارایی و امور مالیاتی استان به عنوان دستگاه برتر نیز که عملکرد آن دقیقا تابع سرانه مالیاتی اخذ شده به شیوه ها و روش های محاسباتی پیچیده ای است و نتیجه اش، نقره داغ شدن اصناف و فعالان اقتصادی بوده، از عجایب مدیریتی است، دستگاهی که مکانیزم های مالیات گیری آن، بسیاری از اصناف را به وادی حذف کارتخوان و دریافت نقدی و یا انتقال وجه معاملات به روش کارت به کارت کرده است، روشی که عنصر نظارت این اداره کل را نیز تعطیل پذیر کرده است!
اما داستان انتخاب سازمان فنی و حرفه ای استان به عنوان یکی دیگر از دستگاه های برتر استان، به جهت ضعف بارز در مهارت آموزی موثر و منتهی به ایجاد اشتغال پایدار و ملموس نیز از آن دست انتخاب های سوال برانگیز به شمار می رود که نه نمود بیرونی در بازار کار دارد و نه در چرخه اشتغالزایی استان تاثیر جهشی داشته است!
این انتخاب ها، به عینه، بر دورهمی بودن، فقدان معیار و شاخص های رضایتمندی عمومی و توسعه محور بودن جشنواره شهید رجایی و نیز غیرعلمی بودن مکانیزم های ارزیابی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در معرفی دستگاه های به اصطلاح برتر استان صحه می گذارد، جشنواره ای که بیشتر شبیه به یک دورهمی مدیریتی و البته فاقد مقبولیت ملموس برای عام می باشد.
ای کاش می شد چنین “برترسازی” های دروغین را تعطیل کرد و برای انتخاب دستگاه های برتر استانی، سراغ مردمی رفت که امورات روزانه، ماهانه و سالانه آنان در ارتباط مستقیم با خدمات، ماموریت ها و وظایف دولتی و حاکمیتی چنین دستگاه هایی است، آن وقت شاید، نتایج ارزیابی های مردمی، چیزی غیر از این آمارسازی و برترسازی های دور از واقعیت می شد!