صادرات ۴۶۰ میلیون دلاری استان در سال جاری/۱۹۰ طرح تولیدی، صنعتی استان در آستانه افتتاح
صادرات ۴۶۰ میلیون دلاری استان در سال جاری/۱۹۰ طرح تولیدی، صنعتی استان در آستانه افتتاح
اویاقلیق: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از صادرات 460 میلیون دلاری کالا و خدمات طی 4 ماه گذشته و نیز افزایش حجم صادرات استان نسبت به متوسط کشوری در همین مدت خبر داد.

اویاقلیق: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از صادرات ۴۶۰ میلیون دلاری کالا و خدمات طی ۴ ماه گذشته و نیز افزایش حجم صادرات استان نسبت به متوسط کشوری در همین مدت خبر داد.

“محمد جعفر عظمایی” در نشست خبری خود با خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: با وجود روند کاهش ۵ درصدی صادرات کل کشور در سال جاری، حجم کالاهای صادراتی استان در همین مدت، رشدی ۳ درصدی داشته و این روند از متوسط کشوری بالاتر است.

وی همچنین با اشاره به طرح ها و پروژه های تولیدی، صنعتی آماده افتتاح استان در هفته دولت خاطرنشان کرد: همزان با هفته دولت امسال، ۱۹۰ طرح ایجادی و توسعه ای با اعتباری بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد ریال و سطح اشتغالزایی ۸ هزار نفری در آذربایجان شرقی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که از این تعداد، ۱۰۰ طرح ایجادی و ۹۰ طرح دیگر، توسعه ای هستند.

مدیرکل صمت آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر موفقیت های صمت استان اشاره و تصریح کرد: کسب رتبه اول کشوری در صدور مجوز واحدهای تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۵ همت، رتبه نخست استان در تعداد طرح های در دست اجرا با مجموع اعتبار ۶۸ همت، امضاء تفاهم نامه سرمایه گذاری در قالب ۲۰ مگاطرح، با مجموع اعتبار ۲۰۰ همت و عملیاتی شدن اغلب مصوبات و پروژه های سرمایه گذاری در استان، از مهم ترین توفیقات حوزه صنعت، معدن و تجارت در سال جاری به شمار می رود.

عظمایی در ادامه از نهایی شدن طرح راه اندازی خودروسازی تبریز نیز خبر داد و افزود: این طرح با پی گیری های سرمایه گذار و تامین و ایجاد زیرساخت های لازم، به زودی وارد فاز عملیاتی و اجرا خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت معادن استان نیز گفت: نظارت جدی بر فعالیت معادن استان و بهره برداران از سوی اداره کل صمت استان صورت می گیرد و ما در پی گیری و اجرای کامل تعهدات پیمانکاران و بهره برداران معادن با هیچ کس مسامحه نداریم و در صورت عدم انجام تعهدات قانونی، اقدام به خلع ید از آنان خواهیم کرد.

مدیرکل صمت استان در عین حال در پاسخ بخ سوالی در خصوص خلع ید از بهره بردار معدن طلای اندریان نیز گفت: هیچ خلع یدی از بهره بردار این معدن صورت نگرفته و در حال حاضر، معدن طلای اندریان به فعالیت خود ادامه می دهد.

عظمایی در خصوص پرونده تشکیل شرکت مس سونگون و پروسه استقلال این مجموعه نیز گفت: با پی گیری های مدیریت ارشد استان و دیگر مقامات استانی، نتایج خوبی در این بخش حاصل شده، با این حال به هیچ عنوان موضوع استقلال مس سونگون مطرح نیست و تنها قرار است مراحل تشکیل شرکت مس آذربایجان نهایی شود، چراکه به لحاظ حقوقی، استقلال مس سونگون ممکن و عملی نیست.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با حل موضوع انتقال اموال و دارایی های شرکت مس آذربایجان به استان، عملیات بازرگانی مس سونگون در داخل استان مدیریت و پی گیری شود.