با «توافق موقت» موافق نبوده و نیستیم/ برخی می‌گفتند بدون FATF نمی‌توانیم واکسن بخریم!
با «توافق موقت» موافق نبوده و نیستیم/ برخی می‌گفتند بدون FATF نمی‌توانیم واکسن بخریم!
وزیر امور خارجه با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم از ابتدا دو مسیر بی اثر کردن تحریم ها و لغو تحریم های یکجانبه آمریکا را دنبال کرده است، گفت: ما هیچگاه از مسیر مذاکره فاصله نگرفتیم.

اویاقلیق به نقل از ایرنا: حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه در مراسم تکریم از خبرنگاران اظهار داشت: تلاش ما در دستگاه دیپلماسی بدون حضور رسانه‌ها ابتر است و هر جا رسانه وجود دارد صدای توافقات و حتی مشکلات و چالش های ما در میز مذاکره دو جانبه و چندجانبه خارجی بیشتر شنیده می‌شود.

وی گفت: ممکن است ما نتوانیم به صراحت حرفی را در میز مذاکره بیان کنیم ولی شما این حرف‌ها را به صراحت بیان میکنید و به خوبی از طرف خارجی شنیده می‌شود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: امروز اگر یکی از مقامات وزارت خارجه سخنی را مطرح کند در کمتر از چندثانیه این صحبت ها انعکاس گسترده‌ای پیدا می‌کند و واکنش به همراه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه در خصوص تبادل زندانیان و آزادسازی اموال بلوکه شده ایران بیان کرد: ما هیچگاه از مسیر دیپلماسی و مذاکره فاصله نگرفتیم و از ابتدای روی کار آمدن دولت تصمیم رئیس جمهور بر این بود که برای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا از مسیر دیپلماسی اقدام کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این بخش از تلاش برای بی اثر کردن تحریم ها به توافق برجام برمی‌گردد، بخش هایی از توافق حتما نقاط قوتی داشته و در عین حال همکاران ما که این توافق را مذاکره کردند به هرحال توافقی میان یک طرف با چند طرف بوده است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که در برجام وجود دارد این است که بر مبنای متن چند ده صفحه‌ای برجام حتی اگر برجام به صورت کامل خوب کار کند نمی‌تواند دلار را تاچ کند. حتما ما در هر نقطه‌ای از پیشرفت بازگشت طرف‌ها به برجام قرار بگیریم باید بدانیم تاچ نشدن دلار یک بخش آن با استفاده از ارزهای ملی و مکانیسم‌های چندجانبه حل و فصل می‌شود و بخش دیگر را باید در مسیر تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها دنبال کنیم.

وی ادامه داد: در مسیر دیپلماسی ما ماه‌هاست که مسیر مذاکرات و تبادل پیام غیر مستقیم با آمریکا را داریم و هیچ گاه به موضوع توافق موقت یا توافق کم در برابر توافق کم قائل نبودیم.

وی افزود: تبادل زندانیان کاملا موضوع انسانی است و این موضوع هیچ ارتباطی با مساله آزادسازی اموال ما در بانک های خارجی ندارد. بنابراین در توافق امضا شده میان ایران و آمریکا از طریق طرف ثالت ما یک صورت جلسه در خصوص تبادل زندانیان داریم و یک صورت جلسه جداگانه در خصوص آزادسازی اموال بلوکه شده در خارج از کشور.

می‌گفتند بدون FATF نمی‌توانیم واکسن بخریم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما وقتی در دولت کار را شروع کردیم اولین بحران ما فقدان واکسن کرونا بود و به ما گفتند که چون FATF حل نشده امکان جابجایی حتی یک یورو هم نداریم، اما همکاران من تلاش کردند و ۱.۲ میلیارد یورو عملیات بانکی این موضوع را بدون هیچ مشکلی انجام دادیم.

آزادی پول‌های ایران از انگلیس تا کره جنوبی

وی گفت: گام دوم اموال مالی بلوکه شده ما نزد انگلیس بود که با احتساب تاخیر پرداخت آنها، ۳۹۰ میلیون پوند از دولت انگلیس دریافت کردیم و این پول کاملا از مسیر رسمی بانکی در شرایط تحریمی سخت به دست ما رسید و توافق کردیم در هر مسیری که نیاز داریم استفاده کنیم و کالاهای غیر تحریمی را وارد کنیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اما در مساله اخیر شاهد هستیم که پنجشنبه گذشته اموال و دارایی‌های ما نزد بانک کره جنوبی به یک بانک اروپایی منتقل شد و این موضوع چون یک شوک به سیستم بانکی کره وارد می‌کرد قرار شد که در چند مرحله این اتفاق بیافتد.

وی افزود: در اروپا این مبلغ کره جنوبی تبدیل به یورو شود و روندی چند روزه یا حداکثر چندهفته ای را پیش بینی کردیم و پس از تبدیل به یورو به بانکی در یکی از  کشورهای منطقه منتقل می‌شود. قرار است از این اموال برای خرید کالاهای غیر تحریمی استقاده کنیم که این نیز یک رفتار خصمانه است.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: پول‌های ما که در کره جنوبی به دستور آمریکا بلوکه شده و ما زمانی می‌توانیم اطلاع رسانی کنیم که مطمئن باشیم فرایند انتقال آن انجام می‌شود.

ماجرای پیغام آمریکا به ایران در جریان سفر اخیر وزیر خارجه به پاکستان

وی ادامه داد: در جریان سفر اخیرم به پاکستان از طرف ثالثی پیامی دریافت کردم که آمریکا پیامی فرستاده که در خصوص توافق با ایران جدی هستیم ولی تاخیر بوجود آمده فنی است و ملاحضات سیاسی ندارد.

وی افزود: بحث انتقال اموال و دارایی‌های بلوکه شده ایران کار بزرگی است که در دولت سیزدهم انجام می‌شود و از طرف‌های ثالثی که در این زمینه تلاش کردند هم تشکر می‌کنیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: ما امروز این مطالبه به حق را داریم که چرا باید اموال ایران بخاطر نظر برخی زورگویان به صورت یکطرفه در کشورهای دیگر بلوکه شود.

امیرعبداللهیان گفت: روابط تهران و بغداد یک روابط راهبردی است، وقتی ما برق و گاز به کشور همسایه صادر می‌کنیم و وجوه آن به حسابی واریز می‌شود، حق طبیعی ما هست که به آن پول‌ها دسترسی داشته باشیم.

حمله به سفارت آذربایجان یک انتقام شخصی بود

امیرعبداللهیان در خصوص روابط ایران و آذربایجان گفت: در سفر اخیرم به این کشور دیداری با رئیس جمهور آذربایجان داشتیم و مشترکات دو کشور را مرور کردیم، به هرحال اتفاقی که در سفارت این کشور در تهران افتاد هرچند که یک انتقام شخصی بود اما ما می‌پذیریم که تامین امنیت سفارتخانه‌ برعهده ما بوده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: به رئیس جمهور آذربایجان گفتم که ما نیز دیپلمات‌هایی داشتیم که در برخی کشورها و در حین ماموریت به شهادت رسیدند، بنایران در دنیای امروز این موضوع اتفاق عجیبی نیست که منجر به بسته شدن سفارتخانه این کشور شود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف کشورمان تحقیقات دقیقی در این خصوص انجام دادند و گزارشی از روند طی شده را با آقای علی‌اف مطرح کردم و امیدواریم به زودی شاهد صدور حکم قضایی در این رابطه باشیم و افراد خاطی به‌ اشد مجازات برسند.

وی تاکید کرد: بعد از صدور این حکم در خصوص توسعه روابط تهران و باکو گام‌های بعدی را برداریم.

علت تاخیر در اعزام سفرای ایران و عربستان

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص تاخیر در اعزام سفرای ایران و عربستان تصریح کرد: در جهان عرب بعد از عید قربان و فطر تعطیلاتی طولانی دارند، همچنین به دلیل گرمای شدید تابستان در منطقه هم تعطیلات تابستانی برخی از این کشورها با تعطیلات عید قربان پیوند خورد و این دلیل تاخیر در اعزام سفرای دو طرف بوده‌ است.

وی ادامه‌داد:طی روزهای آینده سفرای ایران و عربستان مستقر می‌شوند. سفیر ما در سفری که در روزهای آینده به ریاض خواهم داشت، وارد ریاض خواهد شد و ماموریت خود را رسما همزمان با ورود به پایتخت عربستان شروع خواهد کرد. .

امیرعبداللهیان گفت: سفیر عربستان هم بزودی به ایران آمده و در تهران مستقر می شود؛ کادرهای دیپلماتیک در دو کشور مستقر هستند و همه خدمات کنسولی و اقدامات سیاسی لازم بین دو کشور انجام می شود.

هیچ طرفی دلسوزتر از ایران در کمک به امنیت منطقه نیست

وزیر امور خارجه همچنین در خصوص حضور نیروهای خارجی در منطقه نیز گفت: شاخص‌ها تغییر کرده و حضور نیروهای نظامی در منطقه خلیج فارس تهدیدات امنیتی را بیشتر می‌کند.

وی گفت: این هیاهوها کمکی به امنیت خلیج فارس نمی کند و من در سفرم به کشورهای خلیج فارس متوجه شدم که همه کشورها خواهانند که نقش اصلی را در تامین امنیت داشته باشند. پیام ما به کشورهای منطقه جز صلح و دوستی نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما از امنیت همه در منطقه دفاع می‌کنیم؛ مجاهدت حاج قاسم گواه این مهم است که هیچ طرفی دلسوزتر از ایران در کمک به امنیت منطقه نیست.

امیرعبداللهیان بیان کرد: زمانی داعش در منطقه در حال قدرت‌گیری بود و بیش از ۶۰ درصد خاک سوریه در کنترل داعش بود. داعش عملیات هایی را در داخل عربستان انجام می داد. ما حتی برای کمک به عربستان در مبارزه با تروریسم هیچ خط قرمزی نداشته و نداریم.

وی در خصوص عملیات تروریستی در شاهچراغ هم گفت: ترید نکنید طرف‌هایی پشت این قضیه بودند، دستگاهای امنیتی در کشف عاملان و امران در قوی ترین حالت اقدام خواهند کرد.

پاسخی به شائبه‌ها در خصوص مرز ایران و افغانستان

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: تیم فنی ما توانستند با همکاری هیات حاکمه در افغانستان برای اولین مرتبه، در هفته گذشته از وضعیت آب در سد کجکی بازدید کنند. ما منتظر هستیم که گزارش فنی این تیم را دریافت کنیم و به فعالیت خودمان برای پیگیری حق ابه ایران ادامه می دهیم.

وی ادامه داد: ما به صراحت به افغانستان گفته‌ایم که تا زمانی که تیم ما از سرچشمه سد بازدید نکنند نمی‌تواند برای ما ملاک باشد که خشکسالی وجود دارد.

امیرعبداللهیان گفت: اینکه در زمین‌های کشاورزی ما اجازه فعالیت نمی‌دهند اینطور نیست. ما به هیچ طرفی اجازه نمی دهیم ذره‌ای از خاک ایران محروم شویم.

وی با بیان اینکه در مرزها یک فاصله‌ای تعیین می شود، افزود: وقتی منطقه به عنوان منطقه مرزی قلمداد می‌شود، میله مرزی سرجای خودش است. بر مبنای حقوق بین الملل فنسی که کشیده شده باید یک فاصله چندمتری رعایت شود. اگر کسی مدعی است که نمی‌گذارند از زمین کشاورزی استفاده کنند باید این قضیه پیگیری شود.

گفت‌وگوهای ایران و کویت در خصوص میدان آرش

وزیر امور خارجه در خصوص میدان گازی آرش هم گفت: ما در این رابطه تاکنون دو مرتبه با وزیر خارجه کویت گفت‌وگو کردیم و توافق کردیم که یک موضوع حقوقی است. حتما مهم است که از مسیر مذاکرات فنی خطوط مشخص شود و ما گفت‌وگوهایی مستمری با کویت داریم.

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: ما از مسیر دیپلماسی باید این مسئله را پیگیری کنیم و در این چارچوب برای ما مهم است که سر سوزنی از حاکمیت ما مورد خدشه وارد نشود.

ادامه دارد  …