حمایت از تکنولوژی روز صنایع تازه تاسیس یا پا فشاری برای صنایع فرسوده انرژی بر !
حمایت از تکنولوژی روز صنایع تازه تاسیس یا پا فشاری برای صنایع فرسوده انرژی بر !
رئیس هیئت مدیره شرکت توان فولاد نگین غرب گفت: در حال حاضر عمده خطوط تولید لوله و پروفیل فولادی در کارخانجات مختلف کشور قدیمی بوده و ضرورت نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات و همچنین به‌کارگیری دانش و تکنولوژی روز تولید بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش اویاقلیق، رئیس هیئت مدیره شرکت توان فولاد نگین غرب گفت: در حال حاضر عمده خطوط تولید لوله و پروفیل فولادی در کارخانجات مختلف کشور قدیمی بوده و ضرورت نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات و همچنین به‌کارگیری دانش و تکنولوژی روز تولید بیش از پیش احساس می‌شود. با این وجود، برخی از واحدهای تولیدی که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در راستای نصب و راه‌اندازی خطوط تمام‌اتوماتیک و استفاده از دستگاه‌ها و فناوری‌های نوین گام برداشته‌اند، با یک سری موانع و سنگ‌اندازی‌ها مواجهند که رفع آن‌ها، حمایت هرچه بیشتر دولت و مسئولان مربوطه را می‌طلبد.

میرجلال سیدجلالی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: پروانه بهره‌برداری شرکت توان فولاد نگین غرب با ظرفیت تولید ۲۹۰ هزار تن لوله و پروفیل فولادی در ابتدای هفته جاری صادر شد. کارخانه ما از دو خط تولید تمام‌اتوماتیک چینی و ترکیه‌ای تشکیل شده و در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز قرار دارد. تعویض قالب‌ ‌اتوماتیک، افزایش سرعت تولید و استحکام‌پذیری بالای لوله و پروفیل تولیدی، از جمله مزایای به‌کارگیری این خطوط است و در حال حاضر ما یکی از معدود تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در سطح کشور هستیم که این محصولات را با استفاده از ماشین‌الات جدید و دانش و تکنولوژی روز تولید می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری دو میلیون یورویی جهت راه‌اندازی خطوط تولید
وی در خصوص سرمایه‌گذاری در صنعت لوله و پروفیل فولادی، عنوان کرد: معتقدیم که آینده این صنعت در کشور ما روشن است و به همین علت دو میلیون یورو در راستای راه‌اندازی خطوط تولید خود سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؛ در حالی که اگر به آینده امیدوار نبودیم، هیچ گاه ریسک سرمایه‌گذاری در این صنعت را نمی‌پذیرفتیم و در عرصه دیگری به فعالیت خود ادامه می‌دادیم.

سرعت تولید در این خطوط، چهار برابر خطوط تولید معمولی است و انواع لوله و پروفیل با کیفیت و استحکام بیشتری نسبت به نمونه‌های موجود در سطح بازار تولید می‌شود. لازم به ذکر است که میزان سرمایه‌گذاری لازم جهت راه‌اندازی یک خط تولید معمولی، حدود پنج تا ۱۲ میلیارد تومان بوده و اختلاف میزان سرمایه‌گذاری در شرکت توان فولاد نگین غرب با سایر واحدهای فعال در صنعت لوله و پروفیل کشور، حاکی از اهداف و برنامه‌ریزی هدفمند ما برای تولید محصولات جدید و به‌روز در بلندمدت است.
رئیس هیئت مدیره شرکت توان فولاد نگین غرب در ارتباط با ریسک‌های احتمالی در مسیر تولید، مطرح کرد: بررسی‌های لازم جهت شناسایی و مدیریت ریسک‌های موجود در بازار لوله و پروفیل فولادی، توسط کارشناسان شرکت انجام شده و یکی از مسائلی که ممکن است تولید و فروش مجموعه را با مشکل مواجه کند، نوسان قیمت مواد اولیه به دنبال تغییرات نرخ ارز است. ما به تازگی اطلاعات شرکت را در سامانه بهین‌یاب ثبت کرده‌ایم و امیدواریم سهمیه ورق کافی برای مجموعه در نظر گرفته شود.
در حال حاضر قیمت ورق در بورس کالای ایران با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، حدود ۲۹ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و قیمت آن در بازار آزاد، به حدود ۳۲ هزارو ۴۰۰ تومان می‌رسد. بنابراین اگر به دنبال درآمدزایی و سودآوری مناسب برای شرکت هستیم، چاره‌ای جز خرید ورق از تالار صنعتی بورس نداریم و از کلیه امکانات موجود جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز خود استفاده خواهیم کرد.
سیدجلالی در ادامه قطعی برق را یکی دیگر از ریسک‌های تولید دانست و گفت: قطعی برق در روزهای گرم سال، یکی از بزرگ‌ترین معضلات تولیدکنندگان طی سالیان اخیر بوده است و به همین علت ما تمهیدات لازم در این زمینه همچون خرید ژنراتور جهت تامین بخشی از برق مورد نیاز خود را اندیشیده‌ایم. طبق آنچه از پیش اعلام شده است، برق شرکت‌های صنعتی باید طی یک روز کاری به مدت ۱۲ ساعت قطع شود. زمان قطعی برق کارخانه ما روز سه‌شنبه تعیین شده است اما در کمال تعجب، شاهد قطعی برق از ساعت ۱۲ تا ۱۸ روز شنبه طی چند هفته اخیر بوده‌ایم. ما حدود هفت میلیارد تومان جهت تامین برق ۱٫۹ مگاواتی کارخانه هزینه کرده‌ایم و نباید شاهد چنین معضلی که بدون شک منجر به کاهش تولید مجموعه خواهد شد، باشیم.
وی با بیان اینکه صادرات، یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت توان فولاد نگین غرب است، تصریح کرد: در تلاش هستیم علاوه بر تامین نیاز بازار داخل به لوله و پروفیل‌های تولیدی، حضور موفقی در بازارهای بین‌المللی داشته باشیم. هم‌اکنون رایزنی‌های لازم با مشتریانی از کشورهای ترکیه و ارمنستان انجام شده و پس از استارت خطوط تولید، به بازارهای صادراتی ورود خواهیم کرد. البته در این راستا، با چالش رفع تعهد ارزی مواجهیم و از سوی دیگر اگر نتوانیم ورق مورد نیاز خود را به میزان کافی و با قیمت مناسب تامین کنیم، صادرات چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

کاهش نیروی انسانی همگام با هوشمندسازی تولید
رئیس هیئت مدیره شرکت توان فولاد نگین غرب اظهار داشت: با توجه به اینکه از خطوط تولید اتوماتیک در کارخانه بهره‌گرفته‌ایم، بنابراین به تعداد نیروی انسانی کمتری جهت فعالیت در این بخش نیاز داریم. با این وجود، مجموع نیروی انسانی شاغل در واحدهای مختلف شرکت به ۵۰ نفر می‌رسد و در تلاش هستیم بیشترین بهره‌وری را از افراد داشته باشیم.
سیدجلالی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از مدیرکل سازمان صمت استان آذربایجان شرقی، جناب آقای دکتر عظمایی خاطرنشان کرد: علی‌رغم حمایت‌های بی‌دریغ و پیگیری‌های مجدانه مدیرکل محترم سازمان صمت استان که در نهایت به صدور پروانه بهره‌برداری شرکت منجر شد، با یک سری موانع و مشکلات در این مسیر مواجه بودیم.
هدف ما از سرمایه‌گذاری دو میلیون یورویی جهت راه‌اندازی خطوط تولید اتوماتیک، جز اشتغال‌زایی، تولید و صادرات محصولات جدید و باکیفیت نیست؛ از آنجایی که اغلب خطوط تولید لوله و پروفیل در کشور قدیمی است و تولیدکنندگان تمایل چندانی به نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات و به‌کارگیری دانش و تکنولوژی روز تولید ندارند، اگر یک واحد تولیدی بخواهد بر خلاف میل آن‌ها عمل کند و در راستای تولید و فروش محصولات به‌روز در بازار گام بردارد، موانع و سنگ‌اندازی‌هایی پیش روی تولیدکننده ایجاد خواهند کرد؛ در حالی که ما معتقدیم نه تنها صنعت لوله و پروفیل بلکه سایر صنایع فولادی کشور نیز باید در راستای به‌روزرسانی فناوری و تکنولوژی تولید و استفاده از خطوط تمام‌اتوماتیک حرکت کنند و نیز انتظار  از مسئولین بزرگوار این است که ضمن مقابله با انحصار طلبی با حمایت از نوسازی صنعت لوله و پروفیل با ایجاد فرصت های برابر و فضای رقابتی سالم به تحقق این امر کمک نماید.
وی با بیان اینکه عمده کاربرد محصولات این شرکت در صنعت ساختمان‌سازی است، یادآور شد: سرمایه لازم جهت راه‌اندازی خطوط تولید مجموعه، کاملا از بخش خصوصی تامین شده و وام و تسهیلات خاصی دریافت نکرده‌ایم.
همچنین با توجه به روابط مناسب اقتصادی ایران با کشورهای چین و ترکیه، دغدغه‌ای بابت تامین قطعات یدکی مورد نیاز مجموعه نداریم.
رئیس هیئت مدیره شرکت توان فولاد نگین غرب در پایان با تاکید بر اینکه آینده روشنی در انتظار صنعت لوله و پروفیل کشور است، اظهار داشت: در حال حاضر نیاز ۱۰۰ درصدی بازار داخلی به لوله و پروفیل فولادی تامین شده است و تولیدکنندگان چاره‌ای جز صادرات محصولات خود ندارند.
بنابراین درخواست ما از دولت و مسئولان این است که به جای وضع عوارض صادراتی، مشوق‌هایی در این حوزه در نظر بگیرند تا انگیزه و شوق تولیدکنندگان به افزایش تولید و صادرات لوله و پروفیل‌های جدید و به‌روز افزایش پیدا کند.