آقای استاندار، نگذارید در مدیریت سونگون از شما هزینه شود!
آقای استاندار، نگذارید در مدیریت سونگون از شما هزینه شود!
جا دارد استاندار محترم و مدیرعامل جدید شرکت مس ایران ‌با بررسی رزومه و سوابق معبود عباس‌زاده و سایر نزدیکان علی رستمی و نحوه ورودشان به شرکت مس، تدابیر عاجلی برای پاکسازی این صنعت از افراد سیاسی و فاقد تخصص و تحصیلات مرتبط اتخاذ نمایند و به شایعات و حرف و حدیث‌های جاری در مورد حمایت از یک مدیر متخلف و بی‌تجربه و بازمانده از دوران سیاه رستمی پایان دهند!

اویاقلیق: علی رستمی در اوایل انتصابش بعنوان مدیرعامل مس ایران در یک نشست خبری با رسانه‌های کرمانی وعده داده بود همه افرادی که با او به مس آمده‌اند با او خواهند رفت. اکنون وقت عمل رسیده و اعضای تیم اتوبوسی رستمی باید مس را ترک کنند.
رستمی در همان نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه کاغذ وطن، مبنی بر اینکه افراد متعددی بدون آزمون با وی به مس آمده و مدیریت‌های کلیدی را اشغال نموده‌اند، با طفره رفتن از اصل موضوع، به این جواب بسنده نمود که لازمه تشکیل یک تیم مدیریتی قوی این بود که برخی افراد را با خودش بیاورد و قاعدتاً هر وقت قرار شد او را بیرون کنند آن افراد قبل از او بیرون خواهند شد.

اکنون علی رستمی باید به قولش عمل کند و افرادش را با خود ببرد تا صنعت مس بیش از این تاوان سیاسی‌کاری های وی را ندهد چراکه اکثر افراد وارد شده به مس در طول ۱۶ ماه اخیر فاقد تخصص و تجربه معدنی بوده و تحصیلات غیرمرتبط با حوزه صنعت مس دارند و در طول یک سال گذشته، این صنعت در سایه حذف مدیران کارآمد و هجوم این افراد از شستا، مترو، ایدرو، پیام‌نور، خودروسازی و …. دچار چالش‌های اساسی و بحران عمیق شده است.

علی رستمی در اوایل کارش، شرایط سرچشمه و میدوک را برای ایجاد تغییرات چالشی مناسب نمی‌دید، لذا سونگون را بعنوان بستری برای آزمون و خطایش انتخاب نمود و شخصی فاقد کمترین تجربه معدنی (و حتی غیرمعدنی) با تحصیلات کسب و کار را که فقط یک دوره دو سه ماهه را با رستمی در شستا حضور داشته و یکی دو تا مقاله و کتاب را با موضوع کسب و کار با مشارکت همسرش و علی رستمی نوشته بود، به مدیریت بزرگترین و مهمترین مجموعه صنعتی – معدنی شمالغرب کشور منصوب کرد. از همان روز، در سایه تسلط این فرد بی‌تجربه، بحرانهای مختلف گریبانگیر سونگون شد و شرایطی مشابه با ستاد مرکزی تهران از نظر عزل و نصب‌های غیرعلمی و رانتی در این مجتمع بوجود آمد.

جناب آقای استاندار و جناب آقای دکتر خرمی‌شاد؛ آیا در جریان تخلف معبود عباس‌زاده در موضوع خرید توربوژنراتور گازی به قیمت ۲۱ میلیون یورو بدون طی مراحل قانونی هستید؟ آیا اطلاع دارید که معبود عباس‌زاده از دی ماه سال گذشته ادعا داشت که پروژه هیپ لیچینگ آماده بهره برداری است ولی حتی یک ماه پس از افتتاح نیز نتوانسته بود کاتد تولید نماید؟ و تولید اخیر کاتد نیز نیازمند بررسی و تحقیق است؟! آیا از استخدام‌  ها و انتصابهای رانتی معبود عباس‌زاده اطلاع دارید؟ انتقال دامادها که کارگر شرکتهای پیمانکاری بودند به دفتر مدیر مجتمع، استخدام سایر نزدیکان از طریق پیمانکاران و …. از مصادیق بارز آن میباشد.

آیا استحضار دارید معبود عباس‌زاده تیمی از خبرنگاران را به کار گرفته تا در مورد مدیریت وی‌، از کاه کوه بسازند؟  که اخیرا نیز شایعاتی در خصوص استخدام این افراد به گوش میرسد. آیا در جریان تخلفات شرکتهای اقماری مس قراردارید؟ آیا در جریان هستید که شرکت کانی‌مس و برخی دیگر از شرکت‌ها، به پشت‌گرمی علی رستمی و معبود عباس‌زاده چه تخلفاتی را در مجموعه سونگون مرتکب شده‌اند؟!

آیا اطلاع دارید که عباس‌زاده با چراغ سبز رستمی، مدیران کارآمد و توانمند سونگون را برکنار نموده و افرادی در حد کارشناس ساده و بی‌تجربه را به پست‌های کلیدی گمارده است؟ به راستی آیا صنعت مس آنقدر دچار قحط‌الرجال است که یک شخص فاقد هرگونه سابقه مدیریتی و تجربه معدنی در راس این مجموعه عظیم قرار گیرد؟

خلاصه اینکه این فرد و بسیاری از افراد دیگر بدون ضابطه و به لطف ارتباط با رستمی، بدون طی مراحل قانونی یک شبه ره صدساله پیموده و تحت زعامت مجید هدایت و علی رستمی، باعث ویرانی صنعت عظیم مس شده‌اند.
جا دارد استاندار محترم و مدیرعامل جدید شرکت مس ایران ‌با بررسی رزومه و سوابق معبود عباس‌زاده و سایر نزدیکان علی رستمی و نحوه ورودشان به شرکت مس، تدابیر عاجلی برای پاکسازی این صنعت از افراد سیاسی و فاقد تخصص و تحصیلات مرتبط اتخاذ نمایند و به شایعات و حرف و حدیث‌های جاری در مورد حمایت از یک مدیر متخلف و بی‌تجربه و بازمانده از دوران سیاه رستمی پایان دهند. بی تردید شان و منزلت بالاترین مقام اجرایی دولت و مدیرعامل مس ایران بسیار بالاتر از آن است که برای یک فرد متخلف هزینه شود.