ثبت نام در سامانه سماح از فردا  آغاز می شود
ثبت نام در سامانه سماح از فردا  آغاز می شود
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: ثبت نام زائرین اربعین در سامانه سماح از فردا سه شنبه ۱۰ صبح آغاز می شود.

اویاقلیق به نقل از ایسنا: سید مجید میر احمدی در حاشیه جلسه ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه ثبت نام زائرین در سامانه سماح از فردا سه شنبه ۱۰ صبح آغاز می شود، اظهار کرد: زائرین باید عملیات بیمه خود را انجام دهد تا ثبت نام آنها در این سامانه قطعی شود. مبلغ بیمه زائرین به ازای هر نفر ۳۵ هزار تومان است اما خدمات بیمه گر بین ۴۰ تا درصد نسبت به سال قبل افزایش می یابد.

وی  افرود: در سال گذشته مرز خسروی و تمرچین ۲۴ ساعته نبود و به دلیل مسائل امنیتی از ۶ عصر تا ۶ صبح محدودیت تردد وجود داشت اما امسال این مرزها ۲۴ ساعته می شود. امسال گرمای هوا بین ۴۷ تا۵۱ درجه خواهد بود و مرز باشماق و خسروی مرزهای مناسبی برای تردد هستند اما ظرفیت تردد در این مرزها هم محدود است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: برای اینکه زائرین سفری سهل و ایمنی داشته باشند، باید به تذکرات ستاد مرکزی اربعین مثل سال گذشته توجه کنند. در سال جاری در سامانه سماح ظرفیت عبور هر مرز را به صورت روزانه مشخص کرده ایم. مثلا برای  مرز خسروی ۱۸۰ هزار نفر در ۲۴ ساعت در نظر گرفته شده است و اگر ثبت نام ۱۸۰ هزار نفر تمام شود، به افراد اجازه ثبت نام داده نمی شود و باید مرز دیگری انتخاب کند. با این کار با تمرکز زائرین در مرزها مواجه نخواهیم شد. از زائرین تقاضای همکاری با ستاد اربعین داریم تا از تراکم جمعیت مواجه نشویم.

وی با اشاره به همکاری عراق برای گسترش خروجی از مرزها، گفت: عراق در حال افزایش گیت های خروجی خود است. با افزایش خروجی ها و سایر اقدامات کمترین ماندگاری را در مرزها خواهیم داشت. با این حال برای حمل و نقل زائرین نگرانی داریم. تعداد اتوبوس‌های ما پاسخگوی نیاز میلیونی اربعین نیست. مصوبه دولت خرید ۲ هزار اتوبوس بود و حتی رییس جمهور دستور دادند اتوبوس های استاندارد به صورت موقت از سایر کشورها استفاده شود. تاکسی ها اینترنت هم در اختیار زایرین قرار می گیرد ولی زائرین از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده کنند. پارکینگ به اندازه کافی در نظر گرفته شده است. ۴۰ درصد وسایل شخصی برای اربعین کمتر از دو نفر سرنشین دارد که پیشنهاد نذر مسافر برای انتقال به پایانه مرزی داریم.

میراحمدی افرود: کسانی که فاقد هر گونه گذرنامه هستند، گذرنامه ویژه برای سفر اربعین صادر می شود اما شرط دریافت آن ثبت نام در سامانه سماح است. مصوب شد تا ارز اربعین در اختیار زائرین قرار گیرد که وقتی جزئیات آن  مشخص شد، اطلاع رسانی می شود. دانشجویان و سربازان برای سفر اربعین نیازی به وثیقه ندارند.

در جلسه صبح امروز  ستاد مرکزی اربعین اعلام شد که  شعار حیاتنا الحسین به عنوان شعار امسال اربعین انتخاب شده است.