۷ هزار زائر ایرانی به عربستان رسیدند
۷ هزار زائر ایرانی به عربستان رسیدند
عملیات انتقال زائران ایرانی به عربستان درحالی به پایان رسید که این کشور از ورود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زائر خارجی به این کشور و اتخاذ تدابیر امنیتی با استقرار چهارهزار نیروی امنیتی در شهر مکه خبر داد.

به گزارش  اویاقلیق به نقل از ایسنا: غلامرضا رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ با تشریح آخرین وضعیت زائران ایرانی در عربستان، اظهار کرد: آخرین کاروان زائران ایرانی شنبه ۳ تیرماه وارد جده و راهی مکه شد و در مجموع ۸۷ هزار ۵۴۱ نفر درعملیات انتقال حجاج از ایران به عربستان اعزام شدند.

او اضافه کرد: قبلا آمار حجاج ایرانی ۸۷ هزار ۵۵۰ نفر اعلام شده بود که از این جمعیت، ۹ نفر به دلایل شخصی از حضور در حج امسال انصراف دادند و متاسفانه امکان صدور روادید برای افراد جایگزین فراهم نشد.

به گفته معاون سازمان حج و زیارت، در یک ماه گذشته حدود ۲۰۰ نفر از زائران ایرانی به دلایل مختلف از حج انصراف دادند که با هماهنگی‌های انجام‌شده، افراد دیگری جایگزین شدند.

مدینه از ایرانی‌ها خالی شد

رضایی همچنین گفت: با انتقال آخرین کاروان «مدینه قبل» ایران از شهر مدینه به مکه، درحال حاضر هیچ زائر ایرانی در شهر مدینه حضور ندارد.

معاون حج و عمره سازمان حج با اشاره به تعداد زیاد زائران کهنسال در کاروان‌های ایران، بیان کرد: به علت شیوع کرونا در سال‌های گذشته نتوانستیم افراد بالای ۶۵ سال را به حج اعزام کنیم، بنابراین امسال تعداد افرادی که سن بالای ۶۵ سال دارند، عدد بی‌سابقه‌ای است بنابراین رعایت حال افراد سالمند در طول مراحل حج مورد تاکید است.

مناسک حج برابر با تقویم عربستان قرار است از پنجم تا دهم تیرماه برگزار می‌شود. بنابر اعلام اداره کل صدور گذرنامه‌های عربستان سعودی، تا کنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تعداد از گذرگاه‌های بین‌المللی به این کشور وارد شده‌اند. وزارت حج و عمره عربستان پیش‌بینی کرده است که تعداد حجاج امسال به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از بیش از ۱۶۰ کشور جهان برسد.

استقرار ۴هزار نیروی امنیتی در مکه

مسؤولان سعودی اعلام کرده‌اند مراسم حج امسال با آمادگی‌های بی‌سابقه نهادهای ذی‌ربط، یک مراسم حج “استثنایی” و “امن” خواهد بود. نیروهای امنیتی عربستان سعودی نیز از آمادگی کامل خود برای برگزاری مراسم حج ۱۴۰۲ برای تامین امنیت زائران خدا خبر دادند. مدیرکل اداره امنیت عمومی عربستان و رئیس کمیته امنیتی ویژه حج همچنین بر آمادگی نیروهای امنیتی برای مقابله با هرچیزی که نظم یا امنیت زائران خانه خدا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تاکید کرد.

رسانه‌های عربستان همچنین اعلام کرده‌اند نیروهای امنیتی از روزهای گذشته در شهرهای زیارتی این کشور و مسیر تردد زائران مستقر شدند تا امنیت را برقرار کنند.  بیش از چهارهزار نیروی امنیتی در مکه حضور دارند که از ورود غیرقانونی افراد به این شهر جلوگیری می‌کنند. آن‌ها همچنین برای تامین امنیت زائران خانه خدا اقداماتی را عملیاتی کردند.

علاوه‌بر این، مسؤولان عربستان ربات‌هایی را در مسجدالحرام قرار داده‌اند که خطبه‌های نماز جمعه را به زبان‌های مختلف نظیر انگلیسی، فارسی،  پشتو، ترکی، فرانسوی و … ترجمه می‌کند و زائران می‌توانند معانی خطبه‌ها را متوجه شوند.