مساله نان به یک گره پیچیده تبدیل شده است / تا روز مباهله دسته‌ها حسینی عزاداری نکنند
مساله نان به یک گره پیچیده تبدیل شده است / تا روز مباهله دسته‌ها حسینی عزاداری نکنند
خطیب نماز جمعه تبریز گفت: امید است دولت سهولت در خرید و تامین نان را جدی بگیرد؛ چراکه مساله نان به یک گره پیچیده تبدیل شده است و دولت باید در کلان خود این موضع را ‌حل کند.

به گزارش اویاقلیق به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه نان یک چیزی است که همه نیاز داریم؛ اظهار کرد: البته استاندار آذربایجان‌شرقی مصاحبه خوبی در خصوص مساله نان انجام داده بود ولی بنده هم باید چند تاکیدی در این موضوع مهم داشته باشم.

وی با تاکید بر اینکه دولت در عرصه سیاست خارجی و برخی حوزه‌های اقتصادی موفقیت‌های خوبی را داشته است، گفت: اما تمرکز روی مسائل کلان نباید دولت را از پرداختن به امور روزمره مردم غافل کند.

 مساله نان به یک گره پیچیده تبدیل شده است

امام جمعه تبریز افزود: یکی از مسائل مهم مردم موضوع نان است؛ صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها مردم را به زحمت انداخته است و متاسفانه مشکل‌مان همچنان پابرجاست.

وی متذکر شد: امید است دولت سهولت در خرید و تامین نان را جدی بگیرد؛ چراکه مساله نان به یک گره پیچیده تبدیل شده است و دولت باید در کلان خود این موضع را ‌حل کند.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: مردم ما، مردم شریف و نجیب هستند و مردم ما ساعت‌ها برای خرید یک قرص نان ساعت‌ها در صف می‌مانند.

وی گفت: البته این موضوع مربوط به استان ما نیست و باید دولت یک فکری بکند و در استان آذربایجان‌شرقی نیز مسوولان غله و فرماندار تبریز به صورت جدی به این موضوع عنایت داشته باشند.

ایران کانون جبهه مقاومت برای آزادی قدس شریف

خطیب نماز جمعه تبریز با اشاره بر اینکه ایران کانون جبهه مقاومت برای آزادی قدس شریف انتخاب شده است، ادامه داد: اخیرا جنبش جبهه اسلامی به تهران آمده و ملاقاتی با رهبر معظم انقلاب داشتند. در این دیدار آنها  پیگیری سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش هماهنگی و‌ هم‌افزایی میان‌گروه‌های فلسطینی بودند در حالی که این مطالبه چند سال قبل رهبری برای مسلح شدن کرامه باختری علاوه بر غزه نیز است.

نماینده ولی فقیه در استان توضیح داد: در هفته‌های اخیر شاهد حملات نیروهای مقاومت به شهرک‌نشینان صهیونیستی بودیم؛ به تعبیر رهبر معظم هر مقدار در قضیه فلسطین پیشرفت باشد به همان مقدار امت اسلامی نیز پیش خواهد رفت.

مساله فلسطین یک مساله جهان اسلام و آزادیخواهان است

وی تاکید کرد: ما معتقدیم مساله فلسطین یک مساله جهان اسلام است و مساله آزادی‌خواهان دنیاست چراکه همه شاهد هستند که در روز قدس امسال علاوه بر کشورهای اسلامی حتی در کشورهای اروپایی نیز راهپیمایی برگزار شد  و مردم اروپا با این راهپیمایی با رژیم ابراز مخالفت کردند.

نگرانی ۹۰ درصدی مردم  از شیوع موادمخدر

وی در ادامه به روزجهانی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: روز جهانی مبارزه با مواد مخدر روز مهمی هست و باید خانواده‌ها به فرزندان خود دقت کنند زیرا نشانه روی خانواده، مدارس، دانشگاه‌ها و غیره است.

آل‌هاشم  با بیان اینکه بسیاری از پایان‌نامه‌ها به موضوع اعتیاد است و دغدغه و حساسیت زیادی روی این موضوع در بین مردم و اصحاب اندیشه و نخبگان است، افزود: دانش‌آموزان را دریابید، مدارس را دریابید.

خطیب نماز جمعه تبریز به خدمات ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت:  ۹۰ درصد مردم ایران از شیوع مواد مخدر نگران هستند و البته جمهوری اسلامی به عنوان پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر شناخته شده این و اقدامات شایسته‌ای در پیشگیری، درمان و حمایت اجتماعی کرده است.

وی یادآور شد: قرارگیری کشور در همسایگی کشور تولید کننده مواد مواد مخدر و موضوع ترانزیت نیز یکی از همین مشکلات در مواد مخدر است.

آمریکا مبدا و سرخط تروریسم در جهان 

وی با بیان اینکه هفته حقوق بشر آمریکایی در تقویم سیاسی کشور از ششم و تا دوازدهم تیر است، گفت: در این هفته شاهد نقض حقوق بشر آمریکایی هستیم؛  روزهایی مثل سوقصد به جان مقام معظم رهبری در ششم تیرماه سال ۱۳۶۰، شهادت شهید بهشتی، بمباران شیمیایی سردشت، شهادت آیت‌الله صدوقی، شلیک به هواپیمای ایرباس.

آل‌هاشم متذکر شد: این هفته فرصت مغتنمی برای رونمایی چهره مدعیان دروغین حقوق بشر و تبیین جنایات آمریکا و اروپا به ملل مختلف دنیاست و هر کاری که در این حوزه انجام شود باز عقب هستیم و باید فعالیت گسترده با نوآوری انجام داد.

وی با بیان اینکه آمریکا مبدا و سرخط تروریسم در جهان است، ادامه داد:آمریکا خود بزرگ ترین تروریست جهان است و هیچ جایی در دنیا کسی مظلومانه کشته نمی‌شود مگر اینکه آمریکا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در آن دست دارد.

اصلی‌ترین موانع ازدواج آسان 

نماینده ولی فقیه در استان در خصوص هفته ازدواج با اشاره بر اینکه اگر مردم عادت کنند که ازدواج‌ها را ساده و بی‌تشریفات برگزار کنند بسیاری از مشکلات حل می‌شود، ادامه داد: اصلی‌ترین موانع ازدواج آسان کم‌کاری در گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی و صلب روح تقدس از ازدواج، کم رنگ شدن فرهنگ واسطه‌گری در امر ازدواج است.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: سخت‌گیری در امر ازدواج، مهریه سنگین، تشریفات و فرهنگ غلط، تفاخر، به رخ کشیدن ثروت‌ها، اسراف و تجملات زیاد، خرید از مکان‌های گران‌فروش برای عروس و داماد، برگزاری مراسم در هتل‌ها و تالارهای گرام از موانع اصلی ازدواج است.

تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب

وی در خصوص صرفه‌جویی در انرژی و تذکر شرکت آب و فاضلاب استان گفت: باید در  مصرف آب صرفه‌جویی کرد تا همه از آن استفاده کنند به خاطر اینکه بحران منجر به تولید فاضلاب بیشتری شده است.

وی تذکر داد: از آلوده کردن به هر طریق ممکن باید پرهیز کرد،  زباله را نباید به داخل آب‌ها ریخت، برای شستن اتومبیل می‌توان از چند سطل آب استفاده کرد، باغچه را در ساعات خنک آبیاری کرد کولرهای آبی را کنترل کرد.

 اتحاد ناب محمدی در برابر اسلام آمریکایی

نماینده ولی فقیه در استان در بخش دیگر خطبه‌ها، به مراسم حج اشاره کرد و گفت: فریضه حج اعمال بسیار فراوان و شرایط مختلف و فروغ فقهی زیادی دارد اما با این وجود مسلمانان تمام اعمال اصلی را انجام می‌دهند.

وی با اشاره بر پنج میقات مسلمین گفت: قبلا در این میقات‌ها اختلاف نظر بود ولی با شفاف‌سازی احکام محمدباقر(ع) این حاشیه جمع شد.

خطیب نماز جمعه تبریز ادامه داد: پیروان اهل بیت(ع) احکام حج را با راهکار مخصوص را از اهل بیت(ع) یاد گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به برکت امام محمدباقر(ع) و انقلاب اسلامی و راهبرد حکیمانه امامین انقلاب نسبت به اتحاد مسلمانان جهان تاکید شده است و همیشه بر ایجاد اتحاد ناب محمدی در برابر اسلام آمریکایی تاکید شده است.

آل‌هاشم به روز عرفه اشاره کرد و گفت: این روز، روز دعا، مناجات، اعتراض به گناهان و غیره است.

وی گفت: باید از خدا ترسید و بتوان موفقیت‌هایی به دست آوریم؛ عرفه و قربان سیلی معرفتی و ترتیب عرفان نظری و عملی است.

تا روز مباهله دسته‌ها حسینی عزاداری نکنند

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه در روز عید غدیر جشن‌های سراسری و‌ محلی و منطقه‌ای برگزار خواهد شد، گفت: از همه دسته‌جات حسینی خواهشمندیم تا همانند سال گذشته، از عزاداری زودهنگام محرم پرهیز کنند و تا روز مباهله عزادارای نکنند.

گزارش فارس حاکی از آن است، نماز عید قربان به امامت حجت‌الله والمسلمین محمدعلی آل‌هاشم در روز پنج‌شنبه در مصلای حضرت امام(ره) برگزار خواهد شد.