هدایت فاضلاب خام به مزارع کشاورزی قابل پیگیری است / هیچ مجوزی در این باره صادر نشده است
هدایت فاضلاب خام به مزارع کشاورزی قابل پیگیری است / هیچ مجوزی در این باره صادر نشده است
مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز در واکنش به انتشار خبر آبیاری بخشی از مزارع غرب تبریز با فاضلاب خام گفت: عدم استفاده کشاورزان از فاضلاب خروجی تصفیه خانه تبریز در مزارع کشاورزی مطالبه جدی ماست و این موضع قابل پیگیری است.

ابراهیم فرقانی در گفت و گوی با “اویاقلیق” با اعلام این مطلب افزود: موضوع انتقال فاضلاب خام تصفیه خانه به مزارع کشاورزی مطالبه خود ما هم است و بارها از آب و فاضلاب این موضوع را مطالبه کرده ایم، خروجی آب تصفیه خانه تبریز، از طریق کانالی به آجی چای و سپس دریاچه ارومیه منتقل می شود و اگر در این مسیر استفاده کشاورزی از فاضلاب خروجی صورت می گیرد قابل پیگیری است.

وی در ادامه با تاکید بر این که ما به کشاورزان نگفته ایم که از این آب استفاده کنند، گفت: محیط زیست و دستگاه های دیگر نیز چنین تاکیدی برای کشاورزان نداشته اند تا از این آب ها برای کشاورزی استفاد کنند، با این حال موضوع باید به طور جدی بررسی و پیگیری شود.

مدیر جهاد کشاورزی تبریز با اشاره به این که هیچ یک از دستگاه های مسوول مجوز چنین برداشتی را به کشاورزان نداده اند خاطرنشان کرد: این اقدام توسط خود کشاورزان صورت می گیرد و آب تصفیه خانه نیز به همراه حقآبه آنان در مزارع مورد استفاده قرار می گیرد.

فرقانی تصریح کرد: تا آنجایی که ما اطلاع داریم استانداردهای لازم در تصفیه خانه رعایت می شود و خروجی این آب نیز به هیچ عنوان در مسیر مزارع کشاورزی جاری نیست و کشاورزان به هیچ عنوان دسترسی به کانال های هدایت این آب ها ندارند، با این حال اگر چنین اتفاقی درحال رخ دادن است، ما به عنوان یک مطالبه سازمانی آن را پیگیری خواهیم کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات عملی و بازدارنده در این خصوص گفت: آب خروجی از این تصفیه خانه صرفا برای انتقال به دریاچه ارومیه است و اگر به مزارع کشاورزی منتقل می شود، باید متوقف شود؛ چراکه این آب اصلا برای استفاده کشاورزی نیست و نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

فرقانی در عین حال افزود: کارگروه بهداشت و درمان شهرستان تبریز باید در این خصوص بررسی های لازم را انجام دهد و ما در حیطه وظایف خود این موضوع را دنبال خواهیم کرد.