اجاره موقوفه ۱۵۰ هکتاری ماهانه ۹۰۰ هزار تومان !
اجاره موقوفه ۱۵۰ هکتاری ماهانه ۹۰۰ هزار تومان !
فرزند متولی خانه-حسینیه تاریخی امینی‌ها گفت: اجاره موقوفات چند صد هکتاری استان قزوین به عروس حجت‌الاسلام خاموشی صحت دارد و اجاره بهای این اراضی ماهانه حدوداً نهصد هزار تومان است‌.

به گزارش اویاقلیق، ابوالفضل امینی‌ها‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین، ضمن تأیید صحت‌ اجاره موقوفات چند صد هکتاری استان قزوین به عروس حجت‌الاسلام خاموشی، گفت: در خبرها آمده که این اراضی با یک میلیون تومان اجاره به خانم چایچیان‌ واگذار شده درحالی که اجاره بهای ماهانه حدوداً نهصد هزار تومان ماهانه است‌.

فرزند متولی خانه-حسینیه تاریخی امینی‌ها با بیان این مطلب که کل ماجرای اجاره این اراضی به دوره پیش از ما مربوط است، گفت: این اتفاق تازه‌ای نیست‌، دست‌کم ۴ الی ۵ سال از آن می‌گذرد‌ و این‌ خانم همچنان به‌عنوان مستاجر اوقاف قرارداد دارد‌.

امینی‌ها ادامه داد: من وقتی روی‌ کار آمدم‌ دیدم این خانم مستاجر ماست‌ اما به ما فشار می‌آوردند که صدایش را درنیاوریم.

وی توضیح داد: روال اجاره موقوفه‌ اینگونه است که مستأجرها اجاره را سالی یکبار پرداخت می‌کنند و در صورت پرداخت، قراردادشان‌ ۳ سال به ۳ سال تمدید می‌شود‌. ما که روی کار آمدیم دیدیم ایشان هم جزء‌ صدها مستاجر ما هستند‌ و ما تاکنون به کسی نگفته بودیم‌.

فرزند متولی خانه-حسینیه تاریخی امینی‌ها اضافه کرد: گویا اجاره‌نامه دست خیلی‌ها از جمله کارکنان اوقاف، متولی قبلی و اوقاف تاکستان‌ بوده اما من نمی‌دانم چه کسی آن را به بیرون نشر داده و رسانه‌ای کرده است‌.

امینی‌ها در پاسخ به جزئیات ماجرا گفت: من دنبال دردسر نمی‌گردم، فقط بدانید که این موضوع به دوره قبلی برمی‌گردد‌ و امضای متولی دوره قبل، پای قراداد، صحت مطلبم را گواهی می‌کند.

فرزند متولی خانه-حسینیه تاریخی امینی‌ها بیان کرد: من خودم الان‌ شرایط دادگاهی دارم و با اداره اوقاف درگیرم‌. دادگاه به تازگی‌ به نفع من رأی داده و من‌ دوست داشتم مدتی آرامش داشته باشم و نمی‌دانم چه کسی با چه هدفی این خبر و اسناد را منتشر کرده است.

روز گذشته وحید اشتری، فعال رسانه‌ای اصولگرا مدعی شد یکی از بزرگترین موقوفات چند صد هکتاری استان قزوین،  با نام  حسینیه امینی‌ها به عروس حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف کشور واگذار شده است.

او در بخشی از رشته توییت خود در ادامه ادعاهایش آورده است: الآن در قزوین دیگر یک زوج جوان با ماهی یک میلیون بدون پول پیش یک زیر زمین در حاشیه‌ای ترین نقاط شهر نمی‌توانند اجاره کنند ولی یک موقوفه ۱۵۰ هکتاری و یک دامداری هزار راسی در قزوین را با همین اجاره ناچیز به خانم مونا چایچیان واگذار کرده‌اند.

همچنین روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین در پاسخ به توییت وحید اشتری با عنوان “عروسی بازی در اوقاف” بیانیه‌ای صادر کرد که متن این بیانیه بدین شرح است:

در جوابیه سازمان اوقاف و امور خیریه درباره فروش یکی از موقوفات استان قزوین آمده است: به‌منظور  تنویر افکار عمومی درخصوص شایعه‌پراکنی یکی از فعالین فضای مجازی، به اطلاع عموم می‌رساند که قرارداد متذکرِ ایشان قبل از حضور مسئول فعلی سازمان اوقاف بین یک نفر صاحب‌نسق که قانوناً صاحب‌نسق بوده و بین خریدار منعقد شده است. موقوفه‌ی مذکوره از نوع موقوفات “غیرمتصرفی” است که تولیت خاص دارد و قرارداد مذکوره‌ی ایشان بدون دخالت ریاست سازمان به تأیید تولیتِ موقوفه رسیده است. سازمان اوقاف و امور خیریه در اینگونه موقوفات صرفاً  نقش ناظر را بر فعالیت‌های متولیان ایفا می‌نماید.

اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین پس از بررسی بدین نتیجه رسیده است که متولی، طبق نظر کارشناسی، پذیره‌ی انتقال را به‌تمامی (به مبلغ ۳۴۰ میلیون تومان) دریافت نموده است و اجاره‌ی سه ساله نیز بر اساس نظر رسمی کارشناس دادگستری تأیید و طبق ضوابط پرداخت شده است.

توجه مردم فهیم را به سند منتشره توسط این فعال فضای مجازی جلب می‌نماید که سندی رسمی است و قابل ارائه به محاکم قضایی است.

حال، مشخص نیست که این فعال رسانه‌ای چرا انتقال حق نسق بین دو نفر را که در جامعه جاری و ساری است و عمومیت دارد، مثل حق سرقفلی، بدین گونه به سازمان اوقاف نسبت داده است و کافی است مردم فهیم با دید کارشناسانه موارد منتشره ایشان را با سند ارائه شده توسط خود وی تطبیق دهند تا متوجه سلامت نحوه‌ی نظارت سازمان بر قرارداد‌ها شوند و متوجه شوند که مسئول محترم سازمان بی‌دلیل مورد هجمه قرار گرفته است، زیرا که مسئول سازمان هیچ‌گونه رابطه و دخالتی در این قرارداد نداشته و تاکنون تولیت موقوفه‌ی یادشده را ملاقات ننموده است، مانند بقیه موقوفات غیرمتصرفی که حق حفظ العین و افزایش منافع و اجرای نیت صرفاً با تولیت محترم است و نه با سازمان اوقاف. بنابراین، حق شکایت سازمان از این فعال مجازی محفوظ بوده و اقدام خواهد شد.

همچنین، به مردم فهیم و شهیدپرور ایران اسلامی این اطمینان را می‌دهیم که در هر سه گزاره‌ی: حفظ موقوفات و افزایش منافع و اجرای امینانه‌ی نیاتِ واقفین محترم، کمیسیون‌های تخصصی در سازمان فعال هستند تا بر موقوفات متصرفی ظلم و تعدی روا نشود و نسبت به اجرای نیات اقدامات لازم صورت پذیرد، و در مورد موقوفات غیرمتصرفی که تولیت خاص دارند ادارات تحقیق به وظایف قانونی خودشان عمل نموده و می‌نمایند.

حجت‌الاسلام حسنی نیا معاون امور اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه