خواب خرگوشی محیط زیست آذربایجان شرقی و پرورش سبزیجات با طعم “فاضلاب”!
خواب خرگوشی محیط زیست آذربایجان شرقی و پرورش سبزیجات با طعم “فاضلاب”!
در شرایطی که صیانت از منابع آب و مدیریت و توزیع بهینه و بهداشتی آن، چه در مصارف خانگی و چه در مصارف کشاورزی که هر دو با سلامت انسان و امنیت و بهداشت مواد غذایی مرتبط هستند، وظیفه قانونی سازمان محیط زیست می باشد، با این حال، این وظیفه، حداقل در حوزه منابع آب کشاورزی غرب تبریز به بوته فراموشی سپرده شده است!

اویاقلیق: در شرایطی که صیانت از منابع آب و مدیریت و توزیع بهینه و بهداشتی آن، چه در مصارف خانگی و چه در مصارف کشاورزی که هر دو با سلامت انسان و امنیت و بهداشت مواد غذایی مرتبط هستند، وظیفه قانونی سازمان محیط زیست می باشد، با این حال، این وظیفه، حداقل در حوزه منابع آب کشاورزی غرب تبریز به بوته فراموشی سپرده شده است!

 

دانلود ویدیو

آبیاری بخشی از مزارع سبزی و صیفی کشاورزی غرب تبریز، به ویژه در اراضی پائین دست تصفیه خانه این شهر، با فاضلاب خام و بدون نظارت و کنترل های لازم زیست محیطی، درحالی تداوم دارد که برابر اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه نظارت، پایش، کنترل و صیانت از منابع آبی، وظیفه سازمان محیط زیست بوده و هرگونه هدایت پساب به مزارع کشاورزی نیز می بایست بر اساس پارامترها و استانداردهای مشخص این سازمان، مورد ارزیابی و کنترل مداوم قرار گیرد.

همچنین برابر ماده ۴۶ قانون توزیع عادلانه آب، مرجع تشخیص آلایندگی منابع آبی و جلوگیری از انتشار آن نیز محیط زیست تعیین شده است، دو قانونی که متاسفانه به هیچ عنوان رعایت آن مورد توجه اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی قرار نمی گیرد.

گفتنی است، هدایت پساب های فاضلاب خام به بخشی از مزارع غرب تبریز، خطر نیتراته و فسفاته شدن خاک و محصولات کشاورزی و تهدید امنیت غذایی و سلامت شهروندان تبریز را افزایش داده است، خطر و فاجعه ای که بی تردید، محصول “ترک فعل” اداره کل محیط زیست استان است!