صادرات ۳۰ هزار تنی مواد غذایی استان به ۴۵ کشور جهان
صادرات ۳۰ هزار تنی مواد غذایی استان به ۴۵ کشور جهان
معاون غذا و داروی دانشگا علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اهمیت امنیت و سلامت مواد غذایی، از صادرات 30 هزار تن مواد غذایی و آشامیدنی به 45 کشور جهان از مقصد آذربایجان شرقی طی یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش اویاقلیق، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اهمیت امنیت و سلامت مواد غذایی، از صادرات ۳۰ هزار تن مواد غذایی و آشامیدنی به ۴۵ کشور جهان از مقصد آذربایجان شرقی طی یک سال گذشته خبر داد.

مسلم نجفی روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه ها به مناسبت هفته ایمنی مواد غذایی، افزود: این محصولات با کیفیت جهانی و در پاره ای موارد بالاتر از استاندردهای داخلی تعدادی از کشورها به آلمان، فرانسه، کانادا و کشورهای آمریکای شمالی، ژاپن، چین، کشورهای آسیای میانه و قفقاز، شرق دور، حوزه خلیج فارس و افریقا صادر شده است که نشان دهنده توان فنی و کیفی تولیدات استان در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی است.

وی اخذ استانداردهای اروپا و امریکای شمالی از سوی تولیدکنندگان دارو، مواد غذایی و آشامیدنی و بهداشتی آذربایجان شرقی را نشانه توانمندی و رقابت این نوع محصولات با تولیدات جهانی دانست و بر تقویت فعالیت این واحدهای تولیدی تاکید کرد.
نجفی تعداد واحدهای تولید خوراکی و آشامیدنی آذربایجان شرقی را یکهزار و ۶۶۷ واحد به جز شهرستان های مراغه و سراب اعلام و اظهار کرد: طی یک سال اخیر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیش از یکهزار پروانه ساخت در این حوزه صادر و برای تمدید تعداد یکهزار و ۳۷۱ واحد نیز اقدام کرده است.

وی مجموع مجوزهای صادر شده معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی یک سال اخیر را چهار هزار و ۱۸۷ فقره برای صادرات انواع مواد غذایی و خوراکی و آشامیدنی اعلام کرد و گفت: این مجوزها با بررسی های دقیق کارشناسی و کیفیت سنجی لازم صادر می شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایمنی مواد غذایی را یکی از محورهای اصلی توسعه جوامع دانست و با اشاره به نامگذاری هفتم ژوئن به این عنوان، یادآور شد: باید توجه داشت که عذای سالم زیربنای سلامت است و ایمنی مواد غذایی بخش مهم و محوری در امنیت غذایی کشورها به شمار می رود.
نجفی با تاکید بر اینکه بی توجهی به ایمنی غذا موجب بروز، ظهور و شیوع انواع بیماری ها در کشور می شود، از ایجاد ۲۰۰ نوع بیماری ناشی از استفاده غذای ناسالم و آلوده در جهان خبر داد و با اشاره به آمارهای جهانی در خصوص تلفات مواد غذایی ناایمن، گفت: سالانه ۶۰۰ میلیون نفر از مردم جهان به دلیل استفاده از غذای ناسالم دچار انواع بیماری می شوند که از این تعداد ۴۲۰ نفر جان خود را از دست می دهند.

نجفی نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی مواد غذایی و آشامیدنی را از رسالت های مهم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برشمرد و گفت: طی یک سال اخیر از تعداد بیش از پنج هزار واحد خوراکی و آشامیدنی بازرسی به عمل آمده است که از این تعداد ۱۰۳ واحد به دلیل تخلفات انجام شده به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی در خاتمه نمونه برداری از تولیدات سه هزار و ۲۸۸ واحد مواد غذایی و آشامیدنی و بهداشتی و نیز معدوم سازی ۸۵ ماده غذایی و آشامیدنی را از دیگر عملکردهای معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی سالجاری اعلام کرد.