تشکیل یک شرکت مستقل ولی فاقد ‌اختیار به نام «مس آذربایجان»!
تشکیل یک شرکت مستقل ولی فاقد ‌اختیار به نام «مس آذربایجان»!
استقلال مس آذربایجان یکی از کلیدواژه‌های پرمصرف در ادبیات علی رستمی و معبود عباس‌زاده برای فریب افکار عمومی منطقه و نیز ابزاری برای ماندگاری پست و مقام برای آنهاست. به نظر می‌رسد علیرغم تمامی فراز و نشیب‌ها و هشدارهای منصفانه و افشاگری نواقص موجود در روند تشکیل شرکت مستقل از جمله عدم طرح و تصویب در مجمع عمومی شرکت مس، اتمام این فرایند در سفر آتی رئیس جمهور به استان اعلام خواهد شد ولی جا دارد مردم شریف استان و مسئولین محترم بدانند که مجید هدایت و علی رستمی چه آشی برایشان تدارک دیده‌اند!

اویاقلیق: استقلال مس آذربایجان یکی از کلیدواژه‌های پرمصرف در ادبیات علی رستمی و معبود عباس‌زاده برای فریب افکار عمومی منطقه و نیز ابزاری برای ماندگاری پست و مقام برای آنهاست. به نظر می‌رسد علیرغم تمامی فراز و نشیب‌ها و هشدارهای منصفانه و افشاگری نواقص موجود در روند تشکیل شرکت مستقل از جمله عدم طرح و تصویب در مجمع عمومی شرکت مس، اتمام این فرایند در سفر آتی رئیس جمهور به استان اعلام خواهد شد ولی جا دارد مردم شریف استان و مسئولین محترم بدانند که مجید هدایت و علی رستمی چه آشی برایشان تدارک دیده‌اند!

در نامه‌ای که اخیراً به دست اویاقلیق رسیده است، ابعاد جدیدی از سناریوی طراحی شده توسط هدایت و رستمی در ارتباط با استقلال مس آذربایجان نمایان شده است. در این نامه که به سفارش علی رستمی و توسط مهدی شایسته اصل، معاون طرح و برنامه و بودجه شرکت مس تدوین شده است، موارد متعددی به چشم میخورد که در صورت اجرا، شرکت مستقل مس آذربایجان بیشتر به یک شیر بی یال و دم شباهت خواهد داشت!

اهم مفاد سناریوی پیشنهادی برای تشکیل ۳ شرکت مستقل بهره‌برداری منطقه‌ای (شمالغرب با محوریت سونگون، مرکزی با محوریت میدوک و جنوبشرق با محوریت سرچشمه) بدین شرح است:

– قرار است تمامی دارایی‌ها و پروانه‌های شرکت جدیدالتاسیس (سهامی خاص!)، تحت مالکیت شرکت ملی صنایع مس ایران باقی بماند تا مالیات نقل و انتقال دارایی‌ها به شرکت مس و سهامدارانش تحمیل نشود! اگر اسم این نقشه، عوام‌فریبی و نیز فرار مالیاتی نیست پس چیست؟

– به بهانه حفظ ارزش برند و پرهیز از رقابت نامناسب در فروش محصولات و مدیریت هزینه‌ها، قرار است خرید اقلام کلان و فروش محصولات، کمافی‌السابق بصورت متمرکز و توسط شرکت مس ایران انجام شود. این بند یعنی اینکه شرکت مستقل، از نظر مالی هیچ استقلالی نخواهد داشت!

 

استقلال مس آذربایجان2

استقلال مس آذربایجان3

استقلال مس آذربایجان4

استقلال مس آذربایجان

– قرار است طراحی، تصویب و اجرای پروژه‌های توسعه جاری و آتی توسط شرکت متمم انجام شود و شرکت مستقل هیچگونه دخل و تصرفی در پروژه‌های توسعه نخواهد داشت. هدف از این بند این است که گزندی به شرکت متمم طراحی شده توسط هدایت و رستمی وارد نشود تا این شرکت از مواهب صدها میلیون دلار بالاسری از طرح‌های توسعه بی‌نصیب نگردد!

– در بند دیگری از این نامه قید شده است که بهره‌برداری از ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و معدنی نیز بایستی زیر نظر شرکت مس ایران صورت گیرد یعنی از این منظر نیز هیچگونه استقلالی به شرکت مستقل داده نشده است!

– مسائل ریز و درشت در حوزه منابع انسانی نیز در بند دیگری آمده است و به بهانه دوری از تنش‌های ناشی از تغییرات ساختاری و حفظ تولید، مقرر شده هرگونه افزایش، تعدیل و جابجایی نیروی انسانی و انتصاب مدیران شرکت‌های مستقل با محوریت و زیرنظر شرکت مس ایران باشد.

– مقرر شده هرگونه کمک بلاعوض و انجام مسئولیت اجتماعی در چارچوب قواعد شرکت مس ایران صورت پذیرد. یعنی شرکت مستقل مس آذربایجان حتی در عمل به مسئولیت اجتماعی نیز مستقل نخواهد بود.

سئوال از مسئولین استانی که بی‌صبرانه منتظر ابلاغ استقلال شرکت مس آذربایجان میباشند اینست که؛ این چه شرکت مستقلی خواهد بود که اختیاری در خریدها، فروش محصولات، بهره برداری از امکانات، جذب و تعدیل نیرو و کمک‌های اجتماعی نخواهد داشت؟ از استاندار محترم آذربایجانشرقی انتظار میرود در یک هفته باقیمانده تا سفر استانی رئیس‌جمهور، به موارد اشاره شده در این گزارش رسیدگی نموده و ترتیبی اتخاذ نمایند تا شرکتی به معنای واقعی کلمه «مستقل» شکل گیرد.