احتمال شیوع مالاریا در آذربایجان‌‌شرقی/ مراقب مالاریا باشید
احتمال شیوع مالاریا در آذربایجان‌‌شرقی/ مراقب مالاریا باشید
حدود ۱۸ سال است که موفق شده‌ایم انتقال محلی (انتقال بیماری از یک فرد بیمار به فرد سالم از طریق پشه) مالاریا را در استان از بین ببریم و سالیان سال است که حتی موارد وارده از بیرون استان به داخل استان هم نداشتیم اما اخیرا مواردی مشاهده شده است.

اویاقلیق: سیمین خیاط‌زاده، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز: حدود ۱۸ سال است که موفق شده‌ایم انتقال محلی (انتقال بیماری از یک فرد بیمار به فرد سالم از طریق پشه) مالاریا را در استان از بین ببریم و سالیان سال است که حتی موارد وارده از بیرون استان به داخل استان هم نداشتیم اما اخیرا مواردی مشاهده شده است.

به دلیل افزایش تعداد بیماران ساکن مناطق جنوبی به خاطر در تماس بودن با کشورهای همسایه، احتمال آلودگی مردم استان ما در سفر به این مناطق هم وجود دارد. به تازگی نیز تعدادی از رانندگان خودروهای سنگین برخی از شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی در سفر به مناطق جنوبی مورد گزش پشه‌های آلوده قرار گرفته و بیمار شده‌اند که اکنون تحت درمان هستند.

اگر افراد در محیط خارج از خودرو و یا منزل به قصد استراحت اتراق می‌کنند، باید از پشه بند استفاده کنند. با این‌که هوا گرم است ولی پوشاندن یقه و پوشیدن لباسی با آستین بلند و شلوارهای ساق بلند ضروری است تا بدن افراد، کمترین تماس را با پشه‌ها داشته باشد.

استفاده از لوسیون و اسپری‌های دورکننده حشرات بر روی بدن و استفاده از حشره کش در محل استراحت و فضای باز باعث می‌شود تا از حضور پشه‌ها در محیط جلوگیری شود.

لازم است تا افراد در کنار جویبارها و مناطق آب مانده به استراحت نپردازند اگرچه شاید احساس کنند که به دلیل آب، هوای اطراف خنک باشد ولی احتمال وجود پشه‌های فراوان به خصوص پشه‌های انتقال دهنده مالاریا وجود دارد.

اگر فردی به مسافرت رفته و یا به دلیل شغلش در مناطق جنوبی کشور دچار گزش شد، هنگام بازگشت به خانه دچار تب و لرز، خستگی، بی اشتهایی، تعریق و ضعف عمومی شده و احساس کم خونی کرد، باید فورا به خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی سطح شهر و یا ستاد مرکز بهداشت شهرستان مراجعه کند تا با دریافت لام خون محیطی، ابتلای وی به مالاریا تشخیص داده شود.

مالاریا جزو بیماری‌های عفونی بوده و در صورت تشخیص به موقع، امکان درمان دارد. داروهای مربوطه نیز در سیستم بهداشتی کشور موجود و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد تا کسی به خاطر شرایط مالی از درمان محروم نباشد.

اگر فرد بیماری به مراکز درمانی مراجعه نکند و بیماری وی تشخیص داده نشود، جانش به خطر خواهد افتاد؛ بر این اساس لازم است تا افراد نشان دار در اسرع وقت اقدام به درمان بیماری کنند.