۲ گونه ی نادر جانوری ورزقان در معرض انقراض اند!
۲ گونه ی نادر جانوری ورزقان در معرض انقراض اند!
فرمانده اسبق یگان حفاظت محیط زیست آذربایجانشرقی ، نسبت به آلایندگی معدن مس سونگون و خطر انقراض گونه های نادر جانوری و محیط طبیعی ورزقان هشدار داد.

اویاقلیق: محمدحسن احمد زاده در گفت گو خبرنگار اویاقلیق با اعلام این که شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی یکی از شهرستان های زرخیز کشور بوده و فعالیت های معدنی متعدد در این شهرستان در حال اجرا می باشد خاطرنشان کرد: این فعالیت ها زمینه ساز آلایندگی بالا است و پساب ناشی از فعالیت های معدنی مس سونگون با دبی بسیار بالا خطرات زیست محیطی بسیاری را به وجود می آروند.

وی افزود: این پساب ها موجب تغییر رنگ دائمی رود “پخیر” شده و علیرغم مدارک و مستندات متعدد مربوط به آلودگی و حتی مشاهده عینی تغییر رنگ دائمی این رودخانه که فیلم ها و عکس های متعدد آن موجود است، یا آلودگی ناشی از هیپ لیچینگ این واحد، متاسفانه اقدامات زیست محیطی از سوی این معدن، تا این لحظه صورت نگرفته و این در حالی است که قوانین متعدد، از جمله قانون حفاظت از خاک و قانون هوای پاک و نیز ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده با موضوع جرایم آلایندگی، همگی در راستای کمک به محیط زیست مصوب شده و لازم الاجرا هستند.

احمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت اقدام عملی در رسیدگی به پرونده آلایندگی مس سونگون از سوی محیط زیست استان افزود: با وجود مدارک و مستندات متعدد آلودگی این واحد که بعضا نیز به عینه شاهد تخلیه دائمی آلاینده ها به محیط طبیعی هستیم، عدم رسیدگی موثر در رفع آلودگی، روز به روز بر شدت و گستره آلودگی منابع آب، خاک و هوا در این منطقه افزوده شده است، بطوریکه طی سال های اخیر زمینه ساز آسیب و تخریب محیط زیست طبیعی و جانوری منطقه شده است.

فرماند اسبق یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی همچنین گفت: تخریب محیط زیست طبیعی و تغییر اکوسیستم طبیعی، با تخریب بخش اعظمی از جنگل ها، مراتع و زیستگاه حیات وحش منطقه، باعث تهدید گونه های جانوری نادر و کمیاب منطقه نیز گردیده و در کنار آن ها آلودگی منابع آب و خاک را نیز به دنبال داشته است.

احمدزاده با اشاره به مصادیق آلایندگی مس سونگون گفت: تخلیه دائمی پساب دامپ باطله حاوی فلزات سنگین به رود سونگون چای (پخیر) موجب تغییر رنگ دائمی رود شده است و مسئولین معدن، دلیل رهاسازی پساب را، معطلی یکساله و عدم ارائه پاسخ از سوی محیط زیست استان اعلام کرده اند.

وی تصریح کرد: تخلیه فاضلاب انسانی صدها نفر از پرسنل پیمانکاران معدن سونگون به دره و رودخانه بدون تصفیه، تخلیه انواع و اقسام پسماند های صنعتی- معدنی در مکان های مختلف مجتمع سونگون که در معرض برف و باران و نشت مواد به خاک و آب قرار دارد، تخلیه باطله کارخانه کنسانتره در مواقع اورهال و تعمیرات به داخل رودخانه که همه این اقدامات خلاف قوانین زیست محیطی است، زمینه ساز تهدید حیات دوگونه نادر و با ارزش جانوری منطقه، به عنوان ثروت های طبیعی و ملی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دوگونه با ارزش جانوری منطقه یعنی پرنده در حال انقراض سیاه خروس ( قره خوروز) و گونه با ارزش شوکا، این دو گونه را از جمله جانوران حفاظت شده و در معرض انقراض منطقه خواند که در اثر فعالیت های معدنی مس سونگون طی سالهای اخیر و البته بی توجهی و عدم نظارت کافی محیط زیست استان ، در شرایط نگران کننده ای قرار دارند.

فرمانده اسبق یگان حفاظت محیط زیست آذربایجانشرقی با ابراز تاسف از وضعیت زیست محیطی حاکم در منطقه ورزقان خاطرنشان کرد: در اثر فعالیت های معدنی و نیز انفجارهای متعدد در هر دو سوی رودخانه الگنه چای و نیز در منطقه حفاظت شده دیزمار، حیات وحش جانوری و محیط زیست طبیعی منطقه آسیب پذیر شده و می بایست برای نجات این گونه ها و دیگر ظرفیت ها و جاذبه طبیعی منطقه ، اقدام عاجلی صورت گیرد.

احمد زاده در عین حال ابراز امیدواری کرد با پیگیری افکار عمومی ، فعالان زیست محیطی و رسانه ها ، زمینه برای جلوگیری از بروز یک فاجعه زیست محیطی غیر قابل جبران در منطقه ورزقان فراهم گردد.