“هیپ لیچینگ”؛ پروژه ای ناقص و فاجعه آفرین/اجازه افتتاح نمی دهم!
“هیپ لیچینگ”؛ پروژه ای ناقص و فاجعه آفرین/اجازه افتتاح نمی دهم!
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی، اقدام مدیران مس ایران و مجتمع مس سونگون در افتتاح ناقص پروژه هیپ لیچینگ سونگون را "فاجعه آفرین" دانست و خواستار ممانعت محیط زیست استان از افتتاح این پروژه ناقص شد.
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی، اقدام مدیران مس ایران و مجتمع مس سونگون در افتتاح ناقص پروژه هیپ لیچینگ سونگون را “فاجعه آفرین” دانست و خواستار ممانعت محیط زیست استان از افتتاح این پروژه ناقص شد.
به گزارش “اویاقلیق“، الهوردی دهقانی در گفتگوی اختصاصی با این رسانه، با اعلام این مطلب افزود: مدیرعامل مس ایران و مدیر مجتمع مس سونگون با طرح موضوع افتتاح پروژه هیپ لیچینگ در مس سونگون، به دنبال رزومه تراشی برای دوره مدیریتی خود هستند، درحالی که تا امروز هیچ کار مفیدی انجام نداده اند و امروز می خواهند یک پروژه ناقص را که نه مجوز زیست محیطی دارد و نه مراحل تکمیل و بهره برداری کامل را طی کرده، افتتاح کنند.
وی با فاجعه آفرین خواندن افتتاح این پروژه ناقص تاکید کرد: افتتاح این پروژه فاجعه بار خواهد بود، اگرچه امر تولید و افزایش آن برای ما اهمیت دارد؛ اما محیط زیست طبیعی، جانوری و انسانی از اهمیتی صد چندان برخوردار است و مسوولان نباید اجازه افتتاح پروژه ای را بدهند که الزامات زیست محیطی در آن رعایت نشده است، هرچند به لحاظ فنی نیز این پروژه نواقص بسیاری دارد.
نماینده ورزقان و خاروانا در ادامه اظهار داشت: آقایان در روزهایی که بحث برکناری و حذف مدیران ناکارآمد مس بسیار جدی است، برای کارنامه سازی و رزومه تراشی برای دوره مدیریتی خود، با خرید کاتدهای آماده و قرار دادن آن ها در سلول ها، قصد کارآمد نشان دادن خود را دارند و این درحالی است که بدون رعایت الزامات زیست محیطی، افتتاح این پروژه، به قیمت جان انسان ها و از بین رفتن محیط زیست منطقه در آینده نزدیک تمام خواهد شد.
دهقانی در بخش دیگری از این گفت و گو با اعلام این که من به هیچ وجه اجازه افتتاح چنین پروژه ای را نخوام داد، افزود: مسوولان استانی و نهادهای نظارتی باید نسبت به این موضوع حساس شوند و مانع از افتتاح پروژه ای با این مختصات شوند، پروژه ای که با تزریق اسید سولفوریک در خاک، سولفات مس تولید می کند و همین سولفات مس با نفوذ به خاک و آب های زیرزمینی می تواند فاجعه آفرین باشد.
نماینده ورزقان و خاروانا در عین حال گفت: بدون حفر چاه های پیزومتریک دور تا دور هیپ لیچینگ و پایش آنلاین این چاه ها، افتتاح پروژه مذکور، غیرقانونی است و اداره کل محیط زیست استان که تاکنون مجوز زیست محیطی برای احداث آن صادر نکرده است، باید نسبت به این موضوع حساس باشد و مانع از افتتاح ناقص پروژه مذکور شود.