کمدی تعیین قیمت گندم!
کمدی تعیین قیمت گندم!
هر ساله تعیین قیمت گندم سریالی می شود برای خودش، کشاورز نگون بخت ایرانی زیر تورم لجام گسیخته که نهاده های تولید گاه چند صد درصد افزایش دارد، در گرما و سرما، زیر برف و باران، با مشقتهای فراوان گندم تولید می کند، تا عده ای پایتخت نشین دور میزِ نهار و شامی بنشینند، و سپس در حالی که تکه های کباب را از لای دندان خود بیرون می آورند برای گندم او قیمت تعیین کنند!!

اویاقلیق – مهدی مستفید: هر ساله تعیین قیمت گندم سریالی می شود برای خودش، کشاورز نگون بخت ایرانی زیر تورم لجام گسیخته که نهاده های تولید گاه چند صد درصد افزایش دارد، در گرما و سرما، زیر برف و باران، با مشقتهای فراوان گندم تولید می کند، تا عده ای پایتخت نشین دور میزِ نهار و شامی بنشینند، و سپس در حالی که تکه های کباب را از لای دندان خود بیرون می آورند برای گندم او قیمت تعیین کنند!! و بازار گندم را با خطوط قرمز پر رنگ به انحصار دولت در آورند!

این روش پوست کندنِ کشاورز نه در بلاد غرب رواج دارد نه در بلاد شرق! در جهان لیبرال، دولت دخالتی در بازار ندارد و قیمت در بازار به صورت توافقی تعیین می شود. در جهان سوسیالیستی نیز دولت هم قیمت نهاده را کنترل می کند و هم قیمت محصول را ولی دانشمندان اقتصاددان ایرانی که معدلشان بالای ۱۹ است! روش جدیدی کشف کرده اند کارستان، که در آن فقط چیزی مصوب می شود که به سود دولت است، حال تولید کننده زجر کش می شود به دَرَک!

امسال دو نفر را هم به نام نماینده کشاورزان در شورای قیمت گذاری گذاشته اند! ولی این به ظاهر نمایندگان کشاورزان، که هیچ کشاورزی آنها را نمی شناسد و هیچ احدی وکالتی برای فروش مالش به آنها نداده، شده اند قیم کشاورز جماعت! و پاچه خوار حضرت دولت!

در پاییز گذشته وقتی قیمت گندم ۱۴۰۲ تنها با ۹.۵ درصد افزایش اعلام شد این بنیاد( افکنان) گندمکاران به جای اعتراض به افزایش ۹.۵ درصدی گندم در تورم ۵۰ درصدی، مدح دولت گفتند!

چند روز پیش دوباره گفتند: پس از محاسبات مشقت بار به این نتیجه رسیدیم که گندم باید ۱۷ هزار تومان شود! رئیس بنیاد (افکنان) گندمکاران افزود در صورت تعیین قیمت ۱۷ هزار تومانی کشاورز ۲۰٪ سود خواهد کرد!
خواستم بپرسم حال که با افزایش ۴۷ درصدی قیمت، کشاورز ۲۰٪سود خواهد کرد آن تشکر پاییزیتان از دولت برای قیمت ۱۱۵۰۰ چه بود؟ و این سود ۲۰ درصد در حالی که تورم بالای ۵۰ درصد است ضرر بالای ۳۰ درصدی کشاورز محسوب نمی شود؟! که خبر آمد که دولت قصد دارد آن سود ۲۰ درصد ادعایی را هم کم کند! گویی یکی بانگ بر آورده است که ای داد و بیداد ! کشاورز مگر دلال است که سود کند؟! بزنید سودش را! و قیمت نهایی گندم ۱۴۰۲ در بین ۱۵۵۰۰ تا ۱۶۰۰۰ تومان دارد تلوتلو می خورد.
کشاورز که زورش به دولت نمی رسد که هیچ به رئیس بنیاد(افکن) گندمکاران هم که برایش نماینده ساخته اند هم نمی رسد!

ولی به عنوان یک شهروند مسلمان در یک مملکت اسلامی شاید نترسید و پرسید:
حضرات، آیات اعظام و زعمای اسلام؛
خرید بالاجبار و بدون رضایت اموال مسلمین با ایجاد انحصار و با حدوث ضرر بر صاحب مال و استفاده از آن مال خریداری شده بالاکراه، برای عموم مسلمین چه حکمی دارد؟
پ.ن: آخرین اخبار از عزل ساداتی نژاد ، وزیر کشاورزی و میرکاظمی، معاون برنامه و بودجه ریاست جمهوری به عنوان دو نفر از مخالفان عادلانه سازی قیمت گندم حکایت دارد، امید است در روزهای آتی شاهد تعیین قیمت عادلانه باشیم.
والسلام من اتبع الهدی