سئول در سودای سلاح هسته‌ای
سئول در سودای سلاح هسته‌ای
برخی خبرها حاکی است کره جنوبی به بهانه بالابردن قدرت بازدارندگی خود در برابر همسایه شمالی و البته با تحریک های واشنگتن با هدف نهایی اعمال فشار بر چین، سودای سلاح هسته ای در سر می پروراند؛ موضوعی که با تلاش های جهانی برای ایجاد جهان عاری از سلاح هسته ای در تناقض آشکار است.

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایرنا، افزایش تحرکات نظامی کره جنوبی به ویژه در حدود یک سال اخیر از جمله رزمایش های نظامی مشترک و پر تعداد با آمریکا، افزایش فعالیت ها در زمینه های موشکی و ساخت ادوات جنگی، افزایش رفت و آمدها و نشست ها با اتحاد نظامی ناتو و ایجاد یک دفتر نمایندگی رسمی در مقر ناتو در بروکسل، سوال های زیادی را درباره اهداف اصلی سئول از بالا بردن فعالیت های نظامی ایجاد کرده است.

اگرچه سئول مدعی است همه این فعالیت ها را بخاطر افزایش توان بازدارندگی در برابر کره شمالی انجام می دهد اما با توجه به اینکه کره جنوبی از متحدان اصلی آمریکا در شرق آسیا محسوب می شود، این احتمال چندان دور از ذهن نیست که آمریکا می خواهد با تجهیز و تقویت توان نظامی کره جنوبی، از آن به عنوان یک اهرم فشار در شرق آسیا در برابر چین استفاده کند.

پیشینه

چونگ جین سوک رهبر حزب حاکم کره جنوبی، پس از پرتاب دو موشک بالستیک کوتاه برد در اطراف دریای شرق در هفته جاری که در پی پرتاب موشک بالستیک دور برد قاره پیمای روز شنبه (۲۹ بهمن ماه جاری) از سوی کره شمالی انجام شد، گفت در صورت ادامه تحریکات نظامی پیونگ‌یانگ، ضروری است که کره جنوبی برای تقویت تسلیحات هسته ای خود اقدام کند.

وی در جلسه حزب گفت: «ما گزینه روشنی درباره سلاح های هسته ای کره شمالی داریم. ابتدا باید امنیت بازدارندگی هسته ای واقعی خود را تضمین کنیم. ما باید سیستم ” کیل چین” kill chain خود را قوی کنیم تا کره شمالی بار دیگر جرات استفاده از سلاح هسته ای در شبه جزیره کره را نداشته باشد.

این مقام سیاسی کره جنوبی همچنین از دولت پیشین کره جنوبی انتقاد کرد و گفت دولت «مون جائی این» تنها نمایشی از صلح را با دروغی برپایه اینکه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی خواستار کنار گذاشتن سلاح های اتمی است را به راه انداخته بود.

او در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه دولت یون سوک یول و حزبش از مردم کره جنوبی از طریق اتحاد قوی سئول و واشنگتن محافظت خواهند کرد گفت رهبر کره شمالی هرگز سلاح های اتمی را رها نخواهد کرد حتی اگر مردم کره شمالی از گرسنگی و قحطی بمیرند.

به استناد گزارشهای خبری، کره جنوبی در حالی از اهمیت تقویت تسلیحات هسته‌ای باب سخن گشوده است، که در ۱۵ بهمن ماه سال جاری، «پارک جین» وزیر خارجه کره جنوبی کنفرانسی خبری با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن تاکید کرد: صلح بدون خلع سلاح هسته‌ای یک صلح جعلی است.

این در حالیست که وزارت خارجه کره شمالی اخیرا درباره «سناریوی خطرناک آمریکا که شبه جزیره کره را به یک زرادخانه بزرگ و منطقه جنگی پرمخاطره‌تر تبدیل می‌کند»، هشدار داده است.

کره شمالی همچنین اعلام کرد که به هر گونه اقدام نظامی آمریکا با شدیدترین واکنش پاسخ خواهد داد و برای این کار راهبردها و امکاناتی همچون «مخرب‌ترین نیروی هسته‌ای» در اختیار دارد.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به تازگی خواستار افزایش تصاعدی زرادخانه هسته‌ای این کشور شده است. او همچنین دستور تولید انبوه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی با بازده پایین‌تر را صادر کرده است.

روایتی از یک خبر | سئول در سودای سلاح هسته‌ای

اهمیت موضوع

کره جنوبی به تازگی دفتر نمایندگی خود را نزد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو ) در بروکسل برای آغاز و برخی همکاری های خود را با این نهاد نظامی فعال کرده است.این اقدام سئول زمینه خزیدن آرام ناتو به منطقه شرق آسیا را فراهم می کند و البته خشم و نارضاتی مردم کره جنوبی نسبت به دولتمردان این کشور را تشدید کرده است.

کره جنوبی در اردیبهشت ماه سال جاری به عنوان اولین کشور آسیایی به عضویت گروه سایبری ناتو پیوست. عضویت اخیر کره جنوبی در گروه دفاع سایبری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به معنای پیوستن به این سازمان (ناتو) نمی باشد.

با وجودی که کره‌جنوبی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) نیست اما به عنوان کشور متحد به همراه ژاپن، استرالیا و نیوزیلند به این نشست این سازمان در ماه ژوئن که در اسپانیا برگزار شد دعوت شده بود.

رییس جمهوری کره‌جنوبی همچنین بدنبال ایجاد «شبکه جامع امنیتی» با کشورهای عضو ناتو و گسترش راه‌های موثر برای پاسخگویی به تهدیدات امنیتی از جمله امنیت سایبری، تهدیدات فضایی و تغییرات آب و هوایی است.

کره جنوبی که اخیرا رزمایش های مشترکی دریایی و هوایی در ابعاد مختلف را با آمریکا به بهانه مقابله با تهدیدهای کره شمالی انجام داده است، در واقع با انجام این رزمایش ها بدنبال اثبات خوش خدمتی خود به ناتو و به رخ کشیدن ظرفیت های دفاعی و نظامی خود به کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است.

کره جنوبی در ماه ها و سال های اخیر در حوزه تامین و فروش برخی تجهیزات نظامی به برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو نیز فعال شده است . لهستان در تابستان امسال قراردادهای اولیه برای خرید جنگنده‌های تهاجمی سبک FA-۵۰، تانک‌های K۲ و هویتزر K۹ (نوعی سلاح توپخانه‌ای) ساخت کره‌جنوبی را با این کشور امضا کرد.

این نوع فعالیت ها از جانب سئول حاکی از آن است که کره جنوبی درحال حرکت در مسیر تقویت توان نظامی خود است و از آنجا که یکی از هم پیمانان آمریکا در منطقه به شمار می رود، تلاش خواهد کرد تا با خوش خدمتی به ناتو و حتی تامین بخشی از هزینه های سنگین این نهاد نظامی آمریکایی-غربی، خود را به این نهاد نزدیک تر کند شاید روزی لازم باشد که کره جنوبی در برابر تهدیدات احتمالی، به چتر حمایتی ناتو نیاز داشته باشد.

روایتی از یک خبر | سئول در سودای سلاح هسته‌ای

ارزیابی

به باور شماری از کارشناسان، بنظر می رسد تلاشهای کره جنوبی برای ارتقاء تسلیحات هسته‌ای به چالش کشاندن چین باشد. کارشناسان همچنین در خصوص پیروی بی مهابا از آمریکا و غرب در ترسیم سیاست خود در قبال چین، به کره جنوبی هشدار داده اند.

به گزارش گلوبال تایمز، «یون سوک یول» رئیس جمهوری کره جنوبی از زمان به قدرت رسیدن در سازوکارهای و رویدادهای چند جانبه ای مشارکت داشته که کم و بیش به چین به عنوان یک هدف توجه داشته است. این برنامه ها شامل تقویت همکاری سه جانبه میان آمریکا، کره جنوبی و ژاپن، شرکت در روند راه اندازی چارچوب اقتصادی هند – اقیانوسیه در جهت کامیابی و شرکت در اجلاس ناتو بوده است.

با این همه، رویارویی به نفع هیچ یک از طرفین نیست و حتی تاثیر منفی آن بر سئول می تواند بیشتر باشد.

به باور شماری از کارشناسان روابط بین الملل، مشکلات امنیتی کره جنوبی با رو کردن به غرب یا استفاده از تسلیحات و تجهیزات آمریکایی قابل حل نیست.

از سوی دیگر، کره جنوبی برای هرگونه حرکت احتمالی به سمت سلاح های غیرمتعارف، علاوه بر این که با واکنش های شدید بین المللی روبرو خواهد شد، باید پاسخگو مردم این کشور نیز باشد؛ مردمی که نظر چندان مساعدی به رئیس حکومت فعلی این کشور ندارند و نظرسنجی های ماه های اخیر حاکی از کاهش محبوبیت رئیس جمهوری کنونی این کشور نزد مردم است.