سکونت ۸۵۰ هزار نفر در اماکن ناایمن تبریز
سکونت ۸۵۰ هزار نفر در اماکن ناایمن تبریز
مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی با ابراز نگرانی از احتمال وقوع زلزله ناشی از گسل جوان تبریز، گفت: ۸۵۰ هزار نفر از مردم این شهرستان در اماکن ناایمن ساکن هستند و خطر زلزله آن ها را تهدید می‌کند.

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایرنا، محمدباقر هنربر روز یکشنبه در جلسه شورای اسلامی تبریز با گرامیداشت یاد جانباختگان زلزله اخیر خوی، ترکیه و سوریه، افزود: ۲ هزار هکتار سکونت‌گاه غیررسمی و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده در تبریز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث تاب‌آوری شهری و ارتقای تاب آوری جامعه اقدامات زیادی انجام شده است، اظهار کرد: اقدامات شهرداری تبریز در مسیرگشایی ها و بازآفرینی شهری در این زمینه ارزشمند بوده این موضوع باید توسط دولت مورد توجه قرار گیرد و بودجه دولتی برای آن اختصاص یابد.

مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه این موضوعات از عهده شهرداری و راه و شهرسازی خارج بوده و باید سایر دستگاه‌های دولتی نیز مطابق قانون پای کار بیایند، گفت: در این خصوص باید از طریق وزارتخانه‌ها اقدامات جدی انجام شود.

هنربر، پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در تبریز و توجه جدی به این معضل را ضروری دانست و ادامه داد: باید از ایجاد نمای نامتعارف ساختمان در این شهر نیز پیشگیری و از ساخت ساختمان های بلند و کم عرض در معابر کوچک جلوگیری شود.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در حادثه زلزله خوی، یادآور شد: ۱۱ اردوگاه در مناطق زلزله زده خوی بلافاصله بعد از وقوع این زمین لرزه مستقر شده و با اعزام تیم‌های امداد هلال احمر، اورژانس سپاه و بسیج به منطقه برای ۱۰ هزار نفر امکانات اولیه مانند چادر و پتو توزیع شد.

مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه یک درصد جمعیت جهان در ایران بوده در حالی که ۶ درصد خطرات ناشی از بلایای طبیعی در این کشور روی می دهد، گفت: ۷۰ درصد از وسعت کشور روی گسل یا در معرض خطر گسل بوده و در معرض خطر زلزله قرار دارد.

هنربر، با اشاره به اینکه سیل پس از زلزله بیشترین آسیب را به کشور وارد می کند، افزود: ۵۰ درصد مردم کشور در معرض خطر سیل بوده و سالانه پنج درصد بودجه صرف خسارت بلایای طبیعی می‌شود.

وی با رد شایعاتی مبنی بر اینکه زلزله خوی با زلزله ترکیه و سوریه ارتباط دارد، اظهار کرد: این احتمال از منظر متخصصان زلزله شناسی و زمین‌شناسی استانی و کشوری رد شده و احتمال وقوع این زلزله تحت تاثیر گسل آناتولی شرقی وجود ندارد.

هنربر، یادآور شد: وقوع زلزله خوی با توجه به شرایط زمین شناسی، طبیعی بوده و ارتباطی به دیگر گسل ها ندارد.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲۱:۴۴ شنبه، هشتم بهمن ماه شهرخوی و فیرورق در آذربایجان غربی را لرزاند که طبق گزارش‌ها، خسارت، مصدومان و بویژه قدرت آن بیش از زمین لرزه ۱۳ مهر و ۲۸ دی امسال و حتی اسفند سال ۱۳۹۸ این منطقه بود.

در این زمین لرزه سه نفر فوت و بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر مصدوم شدند، در این حادثه ۱۳ هزار و ۲۲۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیدند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۲۰ واحد تخریبی هستند، پنج هزار و ۵۰۰ واحد دامی نیز خسارت دیده که یک هزار و ۵۰۰ واحد تخریبی هستند.