نخستین کتابخانه عمومی ایران در تبریز بازگشایی شد
نخستین کتابخانه عمومی ایران در تبریز بازگشایی شد
کتابخانه عمومی تربیت تبریز که نخستین کتابخانه عمومی دولتی ایران به شمار می‌رود و بیش از یک قرن سابقه تاسیس دارد با حضور مسئولان و اقشار فرهنگی آذربایجان شرقی بازگشایی شد.

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایرنا، در این کتابخانه که در سال ۱۳۰۰ توسط محمدعلی تربیت افتتاح شد و در سال ۱۳۱۲ به محل کنونی خود در میدان دانشسرای تبریز نقل مکان کرد، بیش از ۵۱ هزار جلد کتاب و ۱۱ هزار مرجع وجود دارد و در سه طبقه شامل مخزن، سالن مطالعه آقایان، سالن مطالعه بانوان و سالن مرجع و بخش ویژه کودک آماده ارایه خدمات به علاقه مندان کتاب و کتابخوانی و مطالعه است.

 

دستاوردهای نظام در حوزه فرهنگی بسیار است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی در مراسم بازگشایی قدیمی ترین کتابخانه عمومی ایران، گفت: دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در تمامی حوزه ها به ویژه فرهنگی مشعشع بوده اما متاسفانه به خوبی تبیین نشده است.

تراب محمدی اضافه کرد: در قبل از انقلاب تعداد کتابخانه های موجود در استان و اردبیل، ۲۵ باب بود که امروز به ۱۱۵ مورد افزایش یافته و با احتساب کتابخانه های مشارکتی تعداد آن به ۱۵۴ باب رسیده است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بیشتر انقلاب فرهنگی است، گفت: اگر به حوزه فرهنگ بیشتر توجه شود بسیاری از مشکلات وجود به خودی خود مرتفع خواهد شد.

محمدی گفت: وظیفه داریم تاریخ انقلاب اسلامی و به ویژه تاریخ ۱۵۲ ساله ایران از زمان عهدنامه ترکمانچای را برای جوانان بازگو و تبیین کنیم و افکار عمومی را از تارج کشور در دوران قاجار و پهلوی آگاه تر سازیم.

وی بیان کرد: اگر امروز دشمن و استکبار از ایران ناراحت است و نمی تواند همانند گذشته منابع ایران را به یغما ببرد نتیجه ایستادگی و سرفرود نیاوردن در پیش آنهاست و دشمن از این ویژگی ملت ایران بسیار ناراحت است.

کم شدن سرانه مطالعه، نگران کننده است

رییس دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با ابراز نگرانی از پایین بودن سرانه مطالعه در بین مردم، گفت: این مورد در دو سه سال گذشته و با توجه به گسترش فضای مجازی کمتر شده است.

حجت الاسلام فقیه افزود: باید مردم به وِیژه جوانان را به امر کتابخوانی و مطالعه تشویق کنیم و از راه های مختلف فرهنگ مطالعه در جامعه را رواج دهیم.

وی گفت: نگران آن هستیم که مردم از کتاب فاصله بگیرند و فاصله گرفتن مردم از کتاب عواقب و پیامدهای فرهنگی بدی دارد از این رو باید با برنامه های مختلف و ایجاد کتابخانه های عمومی متعدد، از ایجاد این فاصله جلوگیری کنیم.

کتابخانه عمومی تربیت با ۲.۵ میلیارد تومان هزینه کرد بازگشایی شد

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از دغدغه های این نهاد، بازگشایی قدیمی ترین کتابخانه عمومی کشور بود، گفت: امر مرمت این کتابخانه که ۵۵ درصد پیشرفت داشت با ۲.۵ میلیارد تومان به پایان رسید و در مرحله بهره برداری قرار گرفت.

اسد بابایی افزود: در مدت ۶ ماه گذشته که مسئولیت کتابخانه های عمومی را عهده دار شده ام تعدا اعضای فعال را ۷۷ هزار به ۱۲۰ رسانده ایم که رشدی ۴۵ درصدی دارد و نوید بخش روزهای خوب برای این حوزه است.

وی بیان کرد: در ماه های آتی نیز کتابخانه شهید قاسم سلیمانی را که فاقد سیستم گرمایشی و سرمایشی بود با هزینه کرد ۲.۵ میلیارد تومان افتتاح می کنیم تا سرانه کتابخانه های استان و به دنبال آن سرانه مطالعه در استان را بالا ببریم.