صادرات ۳۷ میلیون دلار تراکتور و قطعات یدکی از کشور
صادرات ۳۷ میلیون دلار تراکتور و قطعات یدکی از کشور
مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: در ۱۰ ماه سال جاری به ارزش ۳۷ میلیون دلار انواع تراکتور، موتور، قطعات ریخته گری و قطعات یدکی به بیش از ۲۵ کشور دنیا صادر شده است.

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایرنا، ، مصطفی وحیدزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه ۲۶ میلیون دلار از این میزان صادرات از محل صادرات محصول اصلی یعنی تراکتور بوده است، افزود: در این بازه زمانی ارزآوری این مجموعه برای کشور در مقایسه با سال گذشته ۱.۲ برابر ( ۱۲۲ درصد) است و این روند از ثمرات رشد اقتصادی در این مجموعه صنعتی تاثیرگذار محسوب می شود.

تراکتورهای ایرانی استاندارد روسیه را دریافت کردند

وی با اشاره به دریافت گواهی استاندارد روسیه برای محصولات تولیدی در این مجموعه اظهار داشت: تراکتورهای تولیدی در تراکتورسازی برای حضور در بازار روسیه باید استانداردهای این کشور را کسب کنند که این امر اتفاق افتاده است و با دریافت این گواهینامه در واقع حضور تراکتورهای ایرانی در منطقه اورآسیا تسهیل شد.

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران با بیان اینکه تراکتورهای نمونه به کشور روسیه ارسال و در زمان کنونی در مزارع این کشور به کار گرفته شده اند، گفت: پیش بینی می شود با راه اندازی شبکه فروش و خدمات پس از فروش، حضور تراکتورهای تولیدی در تراکتورسازی در اکثر استان های روسیه افزایش یابد.

وحیدزاده، با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی در این مجموعه، ادامه داد: اولین گروه از کارشناسان روسیه متشکل از ۱۳ نفر از استان های سنت پترزبورگ و گرس نوا، دوره های آموزشی سرویس و نگهداری تراکتورهای ایرانی را در مدت ۱۷ روز در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران طی کردند.

وی با بیان اینکه این کارشناسان از جمله دوره های موتور، سیستم هیدرولیک، گیربکس، سیستم الکترونیک و کابین را در این مدت گذرانده اند، یادآوری کرد: با توجه به استقبال از تراکتورهای ایرانی در روسیه براساس برنامه ریزی که برای داشتن شبکه فروش و خدمات پس از فروش در بیش از ۸۰ استان روسیه انجام شده و این آموزش ها ادامه خواهد داشت.

وحیدزاده، ادامه داد: پیش بینی می شود طی ماه های آینده گروه های دیگری از کارشناسان روسی برای حضور در این دوره ها به ایران و تراکتورسازی سفر کنند.

گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان بزرگترین واحد تولیدکننده تراکتور در کشور ۹۸ درصد نیاز کشور به این محصول را تامین کرده و سالانه حجم قابل توجهی از تولیدات خود را نیز روانه بازارهای جهانی در بیش از ۱۵ کشور دنیا می‌کند.

تراکتورسازی تبریز با توانایی تولید ۱۸ نوع تراکتور سبک، متوسط و سنگین در کشور و تولید فعلی ۱۴ نوع انواع تراکتور برای نه فقط رفع نیاز داخلی بلکه برای صادرات به اروپا و کشورهای همسایه نیز گام‌های بلندی برداشته است.

بیشترین صادرات تراکتورسازی تبریز تراکتورهایی است که مختص کشورهای خارجی تولید می‌شود که عمده‌ترین آن تراکتور ۷۵ تا ۸۰ اسب بخار و تراکتورهای مدل ۳۹۹ و ۲۸۵ به شمار می‌رود که به اروپا و جمهوری آذربایجان صادر شده است.

سال گذشته خط تولید ۲ محصول جدید تراکتور مدل ۴۵۵ و ۴۱۲۰ افتتاح شد که پس از تامین نیاز داخلی، امیدواری نسبت به صادرات این محصولات نیز وجود دارد.

شرکت تراکتورسازی ایران به مرکزیت تبریز سازندهٔ انواع تراکتور، کامیونت و ابزار است؛ این شرکت در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار احداث شده و ظرفیت تولید ۲۰ هزار دستگاه تراکتور، ۳۰ هزار دستگاه موتور دیزلی، ۳۳ هزار تن انواع قطعات آهنگری و ۵۴ هزار تن انواع قطعات ریخته‌گری را در سال دارد.

این شرکت در سال ۱۳۴۷ به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد و در ادارهٔ ثبت شرکت‌ها در تبریز به ثبت رسید؛ این شرکت طی سه‌ماههٔ آخر سال ۱۳۴۸ کار ساخت تراکتور را با مونتاژ تراکتورهای یونیورسال رومانی با قدرت ۶۵ اسب بخار شروع کرد.

در سال ۱۳۵۴ نخستین تراکتورهای MF (مسی فرگوسن) در چهار نوع به بازار عرضه شد، شرکت‌های آهنگری، موتورسازان و ریخته‌گری در سال ۱۳۶۶ از این شرکت تفکیک شد؛ در سال ۱۳۷۳ نیز کارگاه ابزارسازی این کارخانه مستقل شد.