۱۵۰۰ سگ عقیم شده شهر تبریز چه شده اند ؟!
۱۵۰۰ سگ عقیم شده شهر تبریز چه شده اند ؟!
مدیر عامل این سازمان بهتر است در مورد یک هزار و 500 سگی که توسط فعالان این حوزه عقیم شده و در محل قبلی خود با هدف کنترل جمعیت رها شده اند (کاملا منطبق بر اصول علمی ) توضیح دهد که چرا هیچ کدام از آنها در سطح شهر مشاهده نمی شوند. آیا سازمان پسماند آنها را زنده گیری کرده و درآمارهای خود از آنها استفاده میکند ؟

اویاقلیق: در پی انتشار مصاحبه اخیر مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در مورد جمع آوری سگ های بلاصاحب از سطح شهر، خانه فعالان محیط زیست تبریز به این مصاحبه واکنش نشان داده و خواستار انتشار این جوابیه در پایگاه خبری اویاقلیق شده است. این جوابیه عینا بدین شرح است:

درمورد گزارش منتشر شده در آن خبرگزاری درمورخه سیزدهم دی ماه درمورد سگهای بی سرپرست ، لازم است نکاتی ذکر شود تا بلکه سازمان پسماند شهرداری تبریز حقیقت ماجرا را بیان کرده و از طرح موضوعات خلاف واقع دست برداشته و وظایف خود را به شکل صحیح انجام دهد زیرا گزارش نهادها و سازمانها برای شهروندان باید شفاف باشد چراکه عدم شفافیت از طرف سازمان پسماند شهرداری تبریز عامل مشکلات شهر در این حوزه است.

۱- درمورد آسیب رساندن سگ ها به تخم‌پرندگان باید به اطلاع برسانیم که این گزاره برای شهر تبریز کاملا اشتباه است؛ مشاهداتی در محیطهای تالابی در زمان لانه گذاری توسط پرندگان آبزی و کنارآبزی وجود دارد مبنی بر خراب کردن لانه ها و خوردن تخم‌پرندگان تالابی توسط سگهای گله چوپانهای روستاهای حاشیه تالاب ، نه سگهای بی سرپرست شهر تبریز! چراکه تمامی گونه های پرندگان شهر تبریز، شاخه نشین هستند و بر روی درختان و یا در درزهای دیوار و سقف ساختمانها و دیوارهای بلند و دور ازدسترس انسان، در فصل بهار لانه ساخته و تخم‌گذاری میکنند و در این خصوص لازم به یادآوری است که حتی یک مورد هم دیده نشده که سگ از درخت بالا رفته و بر روی شاخه های نازک راه برود!

۲- در مورد آمار اعلامی یک هزار سگ توسط دوستداران حیوانات، لازم به ذکر است که در جلسه مرداد ماه سالجاری در سازمان پسماند شهرداری تبریز، این سازمان تعداد سگهای شهر تبریز را بر اساس سرشماری توسط پاکبانهای مناطق مختلف شهرداری ۷۰۰ قلاده اعلام نموده و بر همین اساس بود که با پناهگاه پردیس به مدت ۶ماه قرارداد عقیم سازی بسته شد.

۳- زنده گیری سگها توسط پیمانکاران شهرداری از مناطق خارج شهر اعم از کوههای عینالی، جاده آرپادره سی و کوههای جنوبی شهر انجام شده که این اقدام باعث ازدیاد جمعیت سگها می شود ، زیرا سگهای زنده گیری شده اطراف شهر به سرعت توسط سگهای روستاهای اطراف جایگزین می شود .

۴- هیچ خودروی مخصوصی برای زنده گیری سگها استفاده نمی شود. پیمانکاران زنده گیر شهرداری از وانتهای مستعمل و زوار دررفته غیراستاندارد استفاده میکنند که البته در این زمینه مستندات لازم هم وجود دارد که در صورت لزوم منتشر خواهد شد .

۵- کارشناسان دامپزشکی ذکر شده به هیچ عنوان در مراحل زنده گیری حضور ندارند و سازمان پسماند بهتر است به جای فرافکنی و گزارشات سراسر اشتباه و خلاف واقع، بر اساس مطالعات علمی و مصوبه اردیبهشت ماه فرمانداری شهرستان تبریز به وظایف خود عمل کند.

خانه فعالین محیط زیست و توسعه پایدار استان آذربایجان شرقی ، به عنوان عضو کارگروه کنترل جمعیت سگهای بلاصاحب فرمانداری تبریز، آمادگی خود را برای مناظره با مدیر عامل سازمان پسماند در این مورد اعلام می کند تا شهروندان در جریان کامل امور قرار گیرند؛ زیرا تمام فعالیت سازمان پسماند نه تنها باعث افزایش جمعیت و عصبی شدن سگها می شود، بلکه مشکلات اجتماعی و بهداشتی را نیز حل نکرده و چیزی هم بر آن می افزاید . از طرفی پول و سرمایه این شهر به هدر رفته و تاثیرات عقیم سازی نیز از بین می رود لذا شخص مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در این زمینه مسئول بوده و پاسخگو خواهند بود.

مدیر عامل این سازمان بهتر است در مورد یک هزار و ۵۰۰ سگی که توسط فعالان این حوزه عقیم شده و در محل قبلی خود با هدف کنترل جمعیت رها شده اند (کاملا منطبق بر اصول علمی ) توضیح دهد که چرا هیچ کدام از آنها در سطح شهر مشاهده نمی شوند. آیا سازمان پسماند آنها را زنده گیری کرده و درآمارهای خود از آنها استفاده میکند ؟

لازم به ذکر است که سازمان پسماند تا به حال حتی یک مورد به پیشنهادات و تذکرات فعالان این حوزه توجه نکرده است.