آذربایجان شرقی کانون فرقه های عرفانی/ردپای “مسیحیت تبشیری” در تبریز/پرونده مدیرکل سابق تبلیغات استان مختومه شده است
آذربایجان شرقی کانون فرقه های عرفانی/ردپای “مسیحیت تبشیری” در تبریز/پرونده مدیرکل سابق تبلیغات استان مختومه شده است
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی از ورود و اشراف تبیینی و ارشادی این اداره کل در موضوع فعالیت برخی فرقه های انحرافی فعال در سطح استان، با همکاری نهادهای امنیتی خبر داد.

به گزارش “اویاقلیق“، حجت الاسلام سید محمود حسینی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان با اعلام این مطلب افزود: آذربایجان شرقی، یکی از استان های خاص کشور در بحث فعالیت فرقه های مختلف عرفانی، اعتقادی و انحرافی به شمار می رود و فرقه های مختلفی در سطح استان فعالیت می کنند.

وی افزود: فرقه هایی همچون بهائیت، عرفان حلقه، مسیحیت تبشیری و برخی فرق دیگر در این استان، در سطوحی مختلف فعال هستند که در تقسیم بندی کشور، آذربایجان شرقی در بحث فعالیت فرقه “بهائیت” پنجمین و در موضوع فعالیت فرقه های مرتبط با “عرفان حلقه”، دومین استان کشور به شمار می رود و همین امر ضرورت ورود و کنترل فعالیت های این گروه ها و فرقه ها را دوچندان کرده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به نقش کشور جمهوری آذربایجان در ترویج و هدایت گروه و فرقه موسوم به “مسیحیت تبشیری” در آذربایجان شرقی نیز گفت: در ماجرای اغتشاشات اخیر کشور، ما شاهد هدایت و تلاش های دخالت گونه و موذیانه جهموری آذربایجان در ورود برخی افراد مرتبط با مسیحیت تبشیری بودیم که این فعالیت ها با رصد و ورود مستقیم نهادهای امنیتی و اقدامات تبیینی و ترویجی گروه های کارشناسی تبلیغات اسلامی در حال کنترل و نظارت موثر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت برخی فرقه های عرفانی و فرق ضاله در سطح استان خاطرنشان کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی استان برای مدیریت و هدایت صحیح این قبیل فرقه ها و ارشاد و توجیه راهبران و سرشبکه های آنان در برخی شهرستان ها و روستاهای استان، با روش های اقناعی، تبیینی و ارشادی، به دنبال هدایت و بازگرداندن پیروان این فرق است و در این راه، با همکاری نهادهای امنیتی، موفقیت های قابل توجهی نیز به دست آورده و بخشی از این افراد نیز از مسیر انحرافی بازگشته اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همچنین از رواج زیرپوستی برخی دیگر از فرقه ها و عرفان های جدید نظیر عرفان دانشگاهی، ازدواج معرفتی و فرق دیگر در استان خبر داد و گفت: این عرفان های نوظهور نیز در چارچوب های تبیینی و ارشادی تحت کنترل و رصد هستند.

حجت الاسلام حسینی در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مدیرکل سابق این اداره کل نیز گفت: ایشان در حال حاضر به همراه خانواده در قم سکونت دارند و برابر اطلاعاتی که داریم، پرونده اتهامی ایشان، به دلیل این که حکمی بر علیه ایشان صادر نشده و اتهامی ثابت نشد، مختومه شده است.

وی با تاکید بر این که مدیرکل سابق فردی، معتقد و وفادار به نظام و چهره ای ولایی است و تردیدی در این نباید کرد، افزود: این پرونده مربوط به موضوعی بود که از آن شائبه جاسوسی احساس می شد؛ اما به نظر می رسد که ایشان، از این اتهام و شائبه که به واسطه فردی غیر ایرانی به وجود آمده بود، به دلیل عدم اثبات، منتفی شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که عملکرد و اقدامات اداره کل تبلیغات اسلامی استان از سوی کدام نهاد یا مرجعی و منطبق بر کدام شاخص ها مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد گفت: طی ۴۰ سال گذشته از تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در کشور، طی چندین مرحله و بر اساس مقتضیات روز و به موازات طرح مباحث، موضوعات و الزامات مختلف فرهنگی، مذهبی و اجتماعی در کشور، حوزه عملکردی و فعالیتی این سازمان دستخوش بازتعریف، به روزرسانی و تغییرات مثبت و هدفمند شده و در همین ارتباط نیز، ارزیابی های مدیریتی و عملکردی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

شکل گیری تشکل های سازمانی جدید و متنوع در حوزه های مختلف، گروه های میان تشکلی، ساختارسازی های جدید بر اساس نیازهای جدید، شبکه سازی، ساماندهی گروه های هدف، مردم محور شدن فعالیت ها، خروج از تصدی گری حاکمیتی و جایگزینی گروه های مردمی در حوزه اجرا، تمرکز روی سیاست گذاری کلان، توجه حداکثری به موضوع آموزش، توسعه فعالیت های تبیینی و ترویجی و توسعه مشارکت ها و همکاری های بین بخشی از مهم ترین تغییرات برنامه ای سازمان در سال های اخیر بوده که این فعالیت ها نیز همواره در معرض رصد، ارزیابی و سنجش سازمان تبلیغات کل کشور و دیگر نهادهای ناظر سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حاکمیتی قرار دارند.

حجت الاسلام حسینی در عین حال، خواستار همکاری، مشارکت فعالان فرهنگی، رسانه ای، مذهبی و موسسات و تشکل های مردمی با برنامه های این اداره کل در حوزه تبیین و ترویج مبانی و فرهنگی دینی اسلامی و نیز تربیتی و آموزشی از سوی رسانه ها شد.