۳ هزار واحدمسکونی بدون متقاضی در شهر سهند/ظرفیت ۵۰۰ هزار واحدی استان در نهضت ملی مسکن
۳ هزار واحدمسکونی بدون متقاضی در شهر سهند/ظرفیت ۵۰۰ هزار واحدی استان در نهضت ملی مسکن
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی از وجود بالغ بر 3 هزار واحد مسکونی بدون متقاضی در شهر جدید سهند خبر داد.

به گزارش اویاقلیق، امیر بخشی زاده در جمع خبرنگاران استان با اعلام این خبر افزود: آماده واگذاری این واحدها بر اساس تقاضاهای جدید هستیم و علاوه بر این، با توجه به مشکلات فنی و اجرایی موجود در پروژه شهر جدید شهریار و تاخیرهای به وجود آمده در تعیین تکلیف قطعات و واحدهای فروخته شده به شهروندان، آماده جایگزینی واحدهای مسکونی موجود در شهر سهند، برای خریدارانی قطعات و واحدهای مسکونی از شهر جدید شهریار هستیم.

 

وی در ادامه، با اشاره به اقدامات و تعهدات اداره کل راه و شهرسازی استان در طرح نهضت ملی مسکن نیز گفت: با وجود تعهد ۵۰ هزار واحدی این اداره کل در سال جاری، برای واگذاری زمین به متقاضیان مسکن ملی، تاکنون بالغ بر ۵۹ هزار واحد مسکونی عملیاتی شده است.

 

وی همچنین مجموع تعهد چهار ساله این اداره کل برای تحویل زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن استان را ۲۰۰ هزار واحد مسکونی اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به تثبیت ۱۰۰ هکتار زمین مورد نیاز، ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در طول ۴ سال آینده در استان وجود دارد.

 

بخشی زاده تصریح کرد: ۲۷۴ هزار نفر ثبت‌نام‌کننده و ۳۹ هزار نفر تائید شده نهایی این طرح در استان هستند که ۱۵ هزار نفر از این متقاضیان تائید شده، آورده اولیه ۴۰ میلیونی را تامین کرده‌اند و وظیفه ما تامین زمین رایگان و معرفی متقاضیان به بانک‌هاست و هزینه ساخت با متقاضیان است که قسمتی را به صورت تسهیلات و بخشی را باید به صورت نقدی پرداخت کنند.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص میزان اراضی دولتی واگذار شده به این اداره کل در سال جاری گفت: تاکنون ۶۴ هزار هکتار از اراضی دولتی استان به اداره کل راه و شهرسازی تحویل داده شده که اسناد قطعی ۳۴ درصد از این اراضی به نام راه و شهرسازی منتقل شده و تلاش می کنیم برای مابقی اراضی نیز سند قطعی دریافت کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت پروژه های راه و شهرسازی استان افزود: ۸۱۴ کیلومتر پروژه‌های آزادراهی در قالب ۱۴ قطعه در منطقه شمال‌غرب در حال اجراست که ۵۵۴ کیلومتر از آن در محدوده آذربایجان‌شرقی قرار دارد و ۷۱۵ کیلومتر بزرگراهی، ۲۷۷ کیلومتر راه اصلی و ۵۸۰ کیلومتر راه ریلی در دست ساخت است که راه آهن تبریز – میانه از جمله این پروژه ها است.

 

بخشی زاده همچنین در خصوص آخرین وضعیت طرح نیمه تمام و راکد راه آهن تبریز، میانه و دلایل تاخیر در افتتاح این پروژه بزرگ نیز گفت: با وجود تمامی موانع و مشکلات موجود قبلی، خوشبختانه اعتبارات قابل توجهی در سفر ریاست محترم جمهوری به استان برای این پروژه تخصیص یافته و پیش بینی می شود، این پروژه در دهه فجر امسال و یا نهایتا، ابتدای سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

 

وی در خاتمه افزود: تاکنون بیش از ۶۰ درصد اعتبارات سفر استانی برای دهه فجردر قالب اوراق و یا به‌صورت نقدی تخصیص یافته و پروژه بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.