محلول پاشی به جای نمک پاشی / ساماندهی ۵۰۰ وانت بار در تبریز / افزایش ۴۰۰ هکتاری فضای سبز تبریز
محلول پاشی به جای نمک پاشی / ساماندهی ۵۰۰ وانت بار در تبریز / افزایش ۴۰۰ هکتاری فضای سبز تبریز
در نشست خبري معاون محيط زيست و خدمات شهري شهردار تبريز و مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز اقدامات آتي حوزه خدمات شهري و فضاي سبز شهرداري تبريز تشريح شد.

به گزارش اویاقلیق جواد صدیقی در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح اقدامات و برنامه های این معاونت اظهار داشت: با توجه به صدمات جبران ناپذیر استفاده از نمک جامد برای یخ زدایی معابر در فصل زمستان از جمله تخریب آسفالت معابر و فضای سبز، تخریب بدنه خودروها و آلایندگی و خورندگی ترکیب شیمیایی نمک جامد، برنامه ریزی ها و اقدامات لازم با همکاری شرکت های دانش بنیان و دانشگاه تبریزجهت کاهش ۶۰ درصدی مصرف نمک و جایگزینی یک محلول با ترکیب مخصوص انجام شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز با بیان اینکه طی سال گذشته ۵۰ هزار تن نمک در سطح معابر تبریز پخش شده، در تشریح ترکیب و نحوه عملکرد این محلول افزود: این محلول که از ترکیب آب و نمک جامد و آهک تهیه می شود ، صدمات به مراتب کمتری نسبت به نمک جامد برای محیط زیست، معابر و خودروها داشته ، تا دمای ۲۵ درجه زیر صفر جوابگو بوده و قبل از بارش برف از طریق خودروهای مخصوص در سطح معابر مهپاشی خواهد شد تا از آسیب های محلول پاشی اجتناب و بیشترین میزان بازده حاصل شود.

وی با اشاره به فعالیت ۵۰۰ وانت بار میوه فروش در سطح شهر تبریز که موجب سد معابر و نارضایتی شهروندان می شوند، از اراده ویژه مدیریت شهری برای ساماندهی این وانت بارها خبر داده و افزود: ۳۰۰ دستگاه از این وانت ها متعلق به ۱۸ نفر است که به صورت سازماندهی شده در سطح شهر فعالیت دارند. در این خصوص جلسات متعددی با حضور دادستان و رئیس دادگستری استان برگزار کرده ایم کخ منجر به صدور ۵۰۰ ابلاغیه برای وانت بارهای سطح شهر شده است.

صدیقی با اشاره به تامین یکسال محل رایگان برای وانت بارها و طبقچی های سطح شهر توسط سازمان میادین شهرداری تبریز ادامه داد: سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری تبریز به تنهایی توان ساماندهی این حجم از شغل های مزاحم را نداشته و نیاز داریم تا دیگر نهادها و ارگانها از جمله فرمانداری، نیروی انتظامی و صداوسیما در این مسیر ما را یاری کنند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز در بخش دیگری از سخنان خود از جمع آوری بیش از یک هزار قلاده سگ بی صاحب طی سال جاری از سطح شهر تبریز خبر داد و افزود: این حیوانات بعد از بیهوشی توسط سلاح های مخصوص جمع آوری و به پناهگاه سگهای بلاصاحب منتقل و توسط دامپزشکان اداره دامپزشکی تبریز عقیم سازی می شوند.

وی ادامه داد: علیرغم جمع آوری گسترده سگهای بلاصاحب طی ماههای گذشته همچنان نیاز به جمع آوری این حیوانات از سطح شهر احساس می شود چرا که احتمال داده می شود از شهرهای مجاور تبریز به علت نداشتن محل نگهداری، این حیوانات جمع آوری و در نزدیکی شهر تبریز رهاسازی می شوند! اما شهرداری تبریز با جمع آوری این حیوانات آنها را به محل پناهگاه این حیوانات منتقل می کند.

همچنین در این نشست اکبر امجدی مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز ضمن تشریح برنامه ها و اقدامات این سازمان از برنامه ریزی برای ایجاد بسترهای لازم برای آبیاری فضای سبز شهری تبریز توسط شبکه آبیاری خبر داد و گفت: هزینه آبیاری با تانکر و نیز بازده و کیفیت آبیاری در این روش مناسب نیست و تلاش می شود در سال آینده شبکه آبیاری فضاهای سبز شهری تبریز توسعه پیدا کنند.

امجدی ازشناسایی محل مناسب برای کاشت ۱۵۰ هزار اصله نهال در سطح شهر خبر داد و گفت : این تعداد نهال در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار کاشت خواهد شد که موجب افزایش دو متری سرانه فضای سبز شهری تبریز خواهد شد.

وی با اشاره به همکاری تنگاتنگ این سازمان با مرکز تحقیقات کشاورزی استان در زمینه هرس و جوان سازی درختان افزود: امسال هرس و تربیت درختان سطح شهر با دقت بالایی انجام شده و درختان برخی خیابانهای تبریز از جمله عباسی، ائل گلی، فرودگاه و ارتش به هرس شدید نیاز دارند که در این زمینه همراهی شهروندان و همکاری رسانه ها می تواند راهگشا باشد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در پایان با اشاره به تشکیل کمیته حجم، نورپردازی و نقاشی در این سازماناز افق سال ۱۴۰۲ این سازمان را برگزاری پنجمین سمپوزیوم مجسمه سازی ، احداث ۲۰ پارک محله ای در تبریز و اجرای فضای سبز در حریم اتوبان کسایی بعد از ۴۰ سال به عنوان پروژه ویژه عنوان کرد.