جوابیه شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی به خبر درج شده در پایگاه خبری اویاقلیق
جوابیه شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی به خبر درج شده در پایگاه خبری اویاقلیق
در پی درج مطلبی در پایگاه خبری اویاقلیق تحت عنوان «تحمیل هزینه به جای تدبیر مدیریتی در شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجانشرقی» جوابیه. ای از سوی شرکت آب و فاضلاب استان دریافت شده است که عیناً منعکس می شود:

به گزارش اویاقلیق،در پی درج مطلبی در پایگاه خبری اویاقلیق تحت عنوان «تحمیل هزینه به جای تدبیر مدیریتی در شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجانشرقی» جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع میرساند :

۱-    شخصی با نام فرجامی  با سمت معاون امور مشترکین  شرکت آب و فاضلاب آذربایجانشرقی وجود خارجی نداشته و احدی از مسئولین شرکت با روزنامه و پایگاه خبری مذکور مصاحبه ای نداشته است.

۲-    شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجانشرقی جزو شرکت های خدمات رسان بوده که  ۶۹ شهر با ۴ میلیون نفر جمعیت شهری و ۲۷۶۰روستا را پوشش می دهد. و از جمله شرکت های  با بنیه مالی بالا بوده و به حمدالله نه تنها در آستانه ورشکستگی نمی باشد بلکه تمامی حق و حقوق کارکنان خود و پیمانکاران شاغل در بخش های آبرسانی و جمع آوری فاضلاب را بصورت کامل پرداخت کرده و در ایفای نقش خود محکم و استوار است.

۳-    اصل ۱۳۸ قانون اساسی عنوان میدارد “علاوه بر مواردی که هیات وزیران یا وزیری مامور تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی قوانین می‌شود، هیات وزیران حق دارد برای انجام وظایف اداری و تامین اجرای قوانین و تنظیم سازمانهای اداری به وضع تصویب‌نامه و آیین‌نامه بپردازد. هر یک از وزیران نیز در حدود وظایف خویش و مصوبات هیأت وزیران حق وضع آیین‌نامه و صدور بخشنامه را دارد ولی مفاد این مقررات نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد.” لذا در سال ۱۳۸۶ ایین نامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه های آب و فاضلاب توسط وزیر نیرو به تمامی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی ابلاغ شده است . در بند ۱-۳۲-۴ آیین نامه مذکور به صراحت ذکر شده است : مشترک صرفاً مجاز است بر اساس مشخصات مندرج درقرارداد و یا پروانه بهره‌برداری،

از انشعاب استفاده نماید چنانچه به تشخیص شرکت هر یک از مشترکین از انشعاب خود برای مصارفی به غیر از آنچه که در قرارداد یا فرم واگذاری قید گردیده است،استفاده نمایند شرکت می‌تواند با ابلاغ کتبی(برای تمامی مشترکین برگه های اخطار و چندین بار هم پیامک ارسال میگردد.) نسبت به تغییر تعرفه از تاریخ مصرف غیر مجاز به تشخیص خود اقدام و بهای آب مصرفی و هزینه دفع فاضلاب را تا ارائه پروانه مجاز و تغییر کاربری انشعاب، با تعرفه کاربری جدید محاسبه و دریافت نماید. همچنین طبق بند ۳-۴۷-۴ همان آیین نامه در صورتی که متقاضی برای ملک خود دو یا چند نوع کاربری تعریف نماید،  می بایست برای هر واحد و هر نوع کاربری، انشعاب و کنتور مجزایی خریداری و نصب نماید. با توجه به موارد فوق و لزوم کنترل و مدیریت مصرف توسط مشترکین در شرایط بحرانی و کمبود اب،  شرکت آب و فاضلاب برای اینکه از حقوق سایر مشترکین خود که در چهار چوب قوانین نسبت به مصرف اقدام می کنند و  به اجرای  صحیح مقررات جاری اقدام می نمایند،  بر خود لازم میداند که ازموارد نقض آنها ، حداقل در حوزه مصرف آب جلوگیری نموده تا در اینده ای نه چندان دور کمبود اب به طور کامل احساس نگردیده و اب را برای نسل های بعدی محفوظ دارد  . متذکر میگردد شرکت آب و فاضلاب در صیانت از حقوق مشترکین خود از ابتدای سال تا کنون نزدیک به ۲۵۰۰ فقره انشعاب غیر مجاز در خانه باغ ها ، مصارف ساخت و ساز و … شناسایی ونسبت به معرفی اکثر ایشان به قوه قضاییه اقدام نموده است . سردبیر محترم رسانه فوق باید متوجه باشند که القای بی قانونی در کشور و رعایت نکردن مقررات حاکم چه مشکلاتی را برای مملکت به دنبال خواهد داشت. به نظر این شرکت عدم آگاهی و اطلاع کافی نویسنده محترم منجر به درج چنین مطلبی شده است . این شرکت آمادگی دارد در هر زمان و مکانی که خبرنگار محترم اراده کند مدارک و مستندات خود را ارائه نماید تا ایشان در اگاهی کامل نسبت به درج مطالب و اشاعه بی قانونی اقدام ننمایند  .

۴-    تصفیه خانه فاضلاب تبریز در دو مدول و برای جمعیتی در حدود ۲ میلیون نفر طراحی و مدول اول آن به بهره برداری رسیده و مدول دوم نیز در حال بهره برداری آزمایشی است که ان شاءالله طی چند ماه آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید . هدف از اجرای دو مدول فوق تصفیه فاضلاب شهری و انتقال آن به دریاچه ارومیه جهت جلوگیری از خشک شدن آن می باشد و در این میان نیز درصدی برای استفاده برای فضاهای سبز و آب صنعتی در نظر گرفته شده است.لازم به ذکر است تخصیص پساب خروجی تصفیه خانه برای مصارف کشاورزی و صنعتی در اختیار این شرکت نبوده و به آب منطقه ای مربوط می باشد. شرکت اب و فاضلاب در چهار چوب قوانین و مصوبات شورای اقتصاد و وزارت نیرو نسبت به اعمال تعرفه برای جمع آوری و انتقال فاضلاب مشترکین اقدام می نماید .

۵-    شرکت آب و فاضلاب برای انشعابات خانگی که بعدا از ملک خود واحد یا واحد هایی با کاربری مغازه جداکرده اند طبق شق ب بند ۳-۴۷-۴ و ۱-۳۲-۴ ایین نامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه های اب و فاضلاب عمل می نماید.در صورت عدم امکان جداسازی انشعابات خانگی و سایر کاربری ها ، شق ب بند ۳-۴۷-۴ صراحت بر این دارد که در

صورت اختلاط کاربری خانگی و غیرخانگی آب بها ء بر اساس کاربری مسکونی بوده و به ازای تعداد واحد های مسکونی ، آبونمان مسکونی و به ازای واحد های غیر مسکونی ، آبونمان غیر مسکونی دریافت میگردد . عمده مشترکینی که اظهار امکان عدم جدا سازی انشعابات خانگی از غیر خانگی را مینمایند مایل به ارائه مجوز حفاری از شهرداری بنا به دلایل نامعلوم نیستند .
۶-    هیئت مدیره شرکت با توجه به وجود مشکلات اقتصادی در ابتدای سال جاری برای تقسیط هزینه های برقراری انشعابات و حتی آب بها و جمع آوری فاضلاب طی مصوبه ای به تمامی مدیران اختیارات لازم را تفویض کرده است.
۷-    ملاک در شرکت آب و فاضلاب عمل به قوانین و مقررات جاری و ساری کشور می باشد و هیچ کس در این مورد مستثنی نبوده و این شرکت ملزم به واگذاری انشعاب و یا اعمال تغییرات در حیطه وظایف محوله می باشد.
میزان مصارف هر یک از مشترکین بر اساس ارقام کنتور مشخص و براساس تعرفه های ابلاغی و کاربری های موجود محاسبه و قبض صادر میگردد. اگر نویسنده محترم پیشنهادی داشته باشند می توانند به روابط عمومی اعلام تا به مراجع ذیصلاح ارجاع گردد.
۸-    تمامی منابع اخذ شده توسط شرکت از مشترکین و متقاضیان محترم صرف اصلاح و بازسازی شبکه های آبرسانی و توسعه شبکه های جمع آوری فاضلاب می گرددکه نفع آن برای تمامی جمعیت تحت پوشش در سطح استان خواهد بود .