ایجاد خط تولید زیردریایی سنگین و نیمه سنگین در ایران
ایجاد خط تولید زیردریایی سنگین و نیمه سنگین در ایران
رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: این نوید را می‌دهیم که خط تولید زیردریایی سنگین و نیمه سنگین و سبک و‌ متوسط ایجاد شده است و حتی تعداد زیادی از زیردریایی‌های مورد نیاز در عملیات را تولید کرده‌ایم.

به گزارش اویاقلیق به نقل از فارس،  امیر دریادار دوم جواد داداش‌زاده امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار کرد: به واسطه دلاورمردی‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در عملیات مروارید، هفتم آذرماه به روز نیروی دریایی نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل وسوسه‌برانگیز صدام سرمست برای حمله به مرزهای ایران تسلط بر بنادر و واردات و صادرات بود، افزود: دشمن گمان می‌کرد با حمله به بنادر می‌تواند صادرات کالا از طریق دریا را متوقف کند ولی با مدیریت تفکر حاکم در نیروی دریایی باعث شد نه تنها در هست سال دفاع مقدس خطوط مواصلاتی کشور قطع نشود بلکه متقابلا نیروی دریایی عراق در ۶۰ روز اول جنگ از بین رفت و در هشت سال دفاع مقدس نیروی دریایی عراق قدرت ایجاد تهدید برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نداشت.

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب از نیروی دریایی به عنوان پیشرو در علم یاد کرده‌اند؛ علمی بودن نیروی دریایی در جنگ نشان داد که تکاورهای نیروی دریایی در بوشهر تشکیل شد و با مقاومت ۳۴ روزه، مانع تسلط بعثی‌ها به خرمشهر را گرفت.

وی ادامه داد: اجرای اسکورت کاروان‌های نفتی در طول هشت سال، برقراری مداوم صادرات و واردات کالا از جمله نقش نیروی دریایی در هشت سال دفاع مقدس بود.

داداش‌زاده توضیح داد: بعد از دفاع مقدس نیز نهضت قطعه‌سازی و تعمیرات و نگهداری قطعات خود را شروع کرده و با قطع وابستگی دانش به خارج و بازسازی تجهیزات خود، شروع به ساخت ناوشکن، خط تولید ناوشکن به دستور رهبر معظم انقلاب ایجاد شد.

وی با تاکید بر نقش بزرگ مقام معظم رهبری در اعتلای نیروی دریایی، گفت: با تدبیر فرمانده کل قوا همین الان پنج گروه ناوگروه دریایی در اقیانوس آرام، دریای سرخ، اقیانوس اطلس و‌ خلیج عدن حضور دارند.

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این نوید را می‌دهیم که خط تولید زیردریایی سنگین و نیمه سنگین و سبک و‌ متوسط ایجاد شده است و حتی تعداد زیادی از زیردریایی‌های مورد نیاز در عملیات را تولید کرده‌ایم.

وی ادامه داد: آمریکا  حق خود می‌داند که از هزاران مایل آن طرف‌تر از خلیج فارس ناوشکن بیاورد و جولان دهد ولی الان نیروی دریایی ارتش به جایی رسیده است که در بیخ گوش آمریکا ناو شکن آمریکا حضور داریم به طوریکه ناو شکن سهند از نزدیک مرزهای آمریکا رد ‌شد و همه انگشت به دهان ماندند که این ناوشکن اینجا چه می‌کند؟

داداش‌زاده افزود: همان‌طور که آمریکا حق  خود می داند که در خلیج فارس حضور پیدا کند،  حق ما هم است در بیخ گوش آمریکا و حیاط خلوت‌شان حاضر شویم.

وی یادآور شد: ناو ما از کانال سوئز عبور کرده و از بیخ گوش رژیم صهیونیستی گذشت و وقتی آنها از ما سئوال کردند که  اینجا چه می‌کنید نه تنها جواب ندادیم بلکه با یک جمله “شما باید خفه بشوید” به مسیر خود ادامه دادیم و تا  سواحل لاذقیه  پیش رفتیم.

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ناو شکن بخشی از خاک کشور پرچم ایران را به اهتزاز درآورده است، گفت: این پرچم توسط زحمتکشان‌ در دریاهای دور به اهتزاز درآورده و محافظت می‌کند.

وی با اشاره بر اینکه سامانه‌های موشکی بازوی بازدارنده قوی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: همان‌طور که شاهد این  هستیم موشک در زمین و هوا اثرگذاری دارد، در دریا هم ناوها مجهز به موشک‌های نقطه‌زن هستند.

داداش‌زاده متذکر شد: برای اولین بار در خاورمیانه ناوگروه پهپادبر تولید کردیم که الان  در اقیانوس هند در حال فعالیت است. این پهپادها مستقیما از روی دریا، ناوشکن‌ها،  ناو زیرسطحی عملیات خود را آغاز می‌کند.

وی اضافه کرد: دانش تخصصی و‌تولید تجهیزات دریایی در نیروی دریایی به مرز خودکفایی رسیده و هیچ وابستگی به تخصص خارجی نداریم و‌متخصصان با تامل بسیار دقیق و ایجاد ارتباط مستحکم بین صنعت و دانشگاه به این مهم دست یافته‌اند.

رییس مرکز تحقیقات و مطالعات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی دریایی در سال ۱۳۹۰  با دانشگاه تبریز تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده و تعاملات بسیار خوبی دارند.

وی یادآور شد: در حوزه موتور و پیشران دریایی علاوه بر اینکه پیشران دریایی بومی در نظام جمهوری اسلامی ایران تولید می‌شود می‌توان با افتخار به این موضوع اشاره کردکه یکی از قطب‌های موتور همین استان است و موتورها را از کارخانه بنیان موتور تبریز تامین می‌شود.

داداش‌زاده گفت: دیپلماسی دریایی نیروی دریایی به قدرتی رسیده است که قابلیت گردانندگی و هماهنگی با قدرت‌های دیگر را دارد به طوریکه رزمایش مشترک به همراه نیروی دریایی چین و روسیه برگزار شد که  همه کشورهای غربی و دشمنان متعجب ماندند.

وی ادامه داد: ختی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران اقدام به جمع‌آوری یگان‌های شناورهای تخصصی آمریکا در خلیج عدن و دریای سرخ کرد که خود آمریکا برای پس گرفتن آنها  به التماس افتاده بود.

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: اقدامات ارزشمند ارتقای دانشی نیروی دریایی به دستمر  فرمانده نیروی دریایی در حال انجام است و در روزهای آتی خبرهای بسیار مسرت‌بخشی از نیروی دریایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهید شنید که فعلا از گفتن آنها معذورم.