انتقاد شدید از نصب شعر سخیف در ورودی پارک” ائل گولی تبریز “
انتقاد شدید از نصب شعر سخیف در ورودی پارک” ائل گولی تبریز “
اگر قرار بر انتخاب شعری در وصف پارک تاریخی " ائل گولی " و " شان فرهنگی " تبریز وجود دارد، باید هیئتی صلاحیت دار برای تفحص و استخراج از اشعار شاعران تعیین و یا فراخوان عمومی برای ارسال آثار منظوم از شعرای حاضر داده شود تا فاخرترین اثر بر پیشانی این پارک تاریخی نصب گردد .

 اویاقلیق: شهردار تبریز در دومین نشست رسانه ای خود در انتقاد روزنامه نگار پایگاه خبری” اویاقلیق ” از وضعیت نابسامان فرهنگی و ورود غیر تخصصی برخی مدیران شهرداری در این حوزه ی حساس که اعتبار و آبروی این کلان شهر را مورد خدشه قرار می دهد، از برنامه ریزی جدی در تعریف و تبیین برنامه های فرهنگی ذیل بودجه ی سال آتی خبر داد .

در این جلسه ابوالفضل وصالی با اشاره به بودجه های کلانی که بدون تعریف شفاف و نظارت مسوولانه از فعالیت های فرهنگی در مدیریت شهری انجام می گیرد خواستار ساماندهی در این بخش شد و گفت یکی از مصادیق وهن انگیز این مدعا حک شعری با مضمون غلط در طرفین ورودی پارک تاریخی ” ائل گولی ” تبریز است که هیچ مرجع صلاحیت داری محتوای آن را در اندازه ی درج دایمی در پیشانی این مرکز تفرجگاهی و تفریحی و گردشگری شهر مورد تایید قرار نداده است !

وی گفت: هرچند مبالغه و اغراق به مثابه یکی از آرایه های ادبی در سروده ی شعرا ء همواره وجود داشته است اما عبارات و اصطلاحات به کار رفته در شعر مذبور بیشتر به مغلطه شباهت دارد که به نظر می رسد تنها ایجاد وزن و قافیه در سرودن آن مد نظر شاعر بوده است و گرنه ابیاتی مانند ” تبریزین قیشدادا یاز هاواسی وار ” به غایت غلط و مغایر با طبیعت این شهر بوده و جنبه ی فریب دارد !

وصالی افزود : علیرغم اینکه شهر تبریز با قدمت طولانی فرهنگی و به عنوان مهد مدنیت و علم و ادب و هنر دارای سبک و مکتب است اما در شعر فوق به علت ناتوانی شاعر در به نظم کشیدن این مزیت های منحصر به فرد ، مطالب بی مایه مانند ” شفق یاندیران دا آخشام اوجاغین – گتیره لر یوزلر گلین تبریزه ! ” که فاقد انحصار و تمایز با دیگر مناطق شهری و روستایی بوده و علاوه بر غیر واقعی بودن واجد هیچ مفاخره ای هم نیست مورد استفاده قرار گرفته است در حالیکه شعرهای با مسماتری از شعرای قدیم و معاصر در وصف تبریز برای نصب العین قرار دادن در مدخل این پارک می توان استخراج نمود.

وی هم چنین درج عنوان ” سلطان شعر جناس ایران ” ذیل این شعر را که اتفاقاً فاقد ویژگی ” جناس “هم می باشد و بنا به گفته ی خود شاعر آن در یک انجمن ادبی به شخص منتقد، صرفاً به تشخیص و دستور مدیر وقت سازمان پارک ها به انضمام تصویر وی روی تابلو راهنمای پارک حک شده است، نشانگر لجام گسیختگی و بلبشوی حاکم بر حوزه ی فرهنگی در شهرداری توصیف کرد و اصلاح این رویه و جلوگیری از مداخله ی افراد فاقد اهلیت در امور فرهنگی را مطالبه ی عمومی اهالی فرهنگ دانسته و بر لزوم جمع آوری شعر مورد اشاره تاکید کرد.

وصالی افزود: اگر قرار بر انتخاب شعری در وصف پارک تاریخی ” ائل گولی ” و ” شان فرهنگی ” تبریز وجود دارد، باید هیئتی صلاحیت دار برای تفحص و استخراج از اشعار شاعران تعیین و یا فراخوان عمومی برای ارسال آثار منظوم از شعرای حاضر داده شود تا فاخرترین اثر بر پیشانی این پارک تاریخی نصب گردد .