همایش صادرات غیرنفتی تبریزو غایبان بزرگ آن/مخالفان رئیس به خط شدند!
همایش صادرات غیرنفتی تبریزو غایبان بزرگ آن/مخالفان رئیس به خط شدند!
بیست و ششمین همایش ملی صادرات غیرنفتی در تبریز در حالی پنجشنبه گذشته برگزار شد که این همایش، بر خلاف شعار این دوره، بیشتر، مانوری در راستای رونمایی از "نقشه راه انتخاباتی" اتاق تبریز و شخص رئیس، برای انتخابات پیش روی پارلمان اقتصادی شمالغرب کشور بود!

به گزارش اویاقلیق،برگزاری همایش مذکور در ماه های باقی مانده تا انتخابات دور جدید هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، که برخلاف ادوار گذشته بدون حضور چهره های ملی و شخصیت های برجسته کشوری و اقتصادی ایران صورت گرفت، این پیام را داشت که برگزارکنندگان این شو انتخاباتی، بیش از آن که به دنبال چاره اندیشی و ترسیم نقشه راه صادراتی برای استان و کشور باشند و از رهگذر آن، متولیان و مسوولان اقتصادی کشور را پای کار رفع موانع و مشکلات این حوزه بیاورند، صرفا به دنبال زمینه سازی برای منافع چهار سال بعد خود در دوره آتی اتاق هستند.

این رویداد به زعم منتقدان و مخالفان سیاست ها و عملکردهای هیات رئیسه فعلی اتاق، مانوری خفت بار و بدون خروجی و نتیجه مشخص برای صادرات، تجارت، بازرگانی و تولید استان و کشور بود و شاید به همین دلیل هم بود که هیچ مقام و مسوول ارشد دولتی، از معاونین رئیس جمهور گرفته تا وزیر صمت و حتی امام جمعه تبریز و رئیس اتاق ایران نیز در این همایش غایب بودند!

علاوه بر غیبت مقامات کشوری، بسیاری از چهره های شاخص اقتصادی، تجار و فعالان تولیدی و صنعتی استان اعم از روسای ادوار اتاق تبریز، اغلب اعضای هیات نمایندگان اتاق و دیگر چهره های شاخص این حوزه ها، از غایبان بزرگ همایش بیست و ششم به شمار می رفتند.

از سوی دیگر، حضور “داود دانش جعفری”، چهره نزدیک به فعالیت ها و مراودات اقتصادی و مالی رئیس اتاق تبریز که هیچ مسوولیت اقتصادی و تولیدی در بدنه دولت و بخش های اقتصادی کشور ندارد و تنها عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام را یدک می کشد، از دیگر بدسلیقگی های برگزارکنندگان این همایش بی هدف و فرمالیته تلقی می شود که در نوع خود قابل تامل است!

شاید برگزار کنندگان این همایش، حضور گسترده فعالان تولیدی و اقتصادی و پر بودن سالن همایش های پتروشیمی را دلیلی بر وجاهت و استقبال اهالی تولید و صادرات استان از این همایش تفسیر کنند، با این وجود، چه کسی است که نداند، افزایش سلیقه ای و خارج از روال تعداد برگزیدگان این همایش به رقم ۴۰ نفر، به خودی خود، زمینه ساز حضور حداکثری این فعالان و همراهان ایشان در مراسم مذکور بوده است.

جدای از همه این حاشیه ها، فشار عوامل وابسته به تیم یونس ژائله در روز برگزاری همایش به برخی روزنامه نگاران و ممانعت آن ها از توزیع هفته نامه “بیداری آذربایجان” در بین شرکت کنندگان این شو انتخاباتی، به دلیل مواضع و مطالب انتقادی و افشاگرانه این نشریه و تهدید و توهین های چاله میدانی برخی افراد دلواپس، که به زودی و در مطلبی جداگانه به تشریح جزئیات این اقدام خواهیم پرداخت، سیاه ترین بخش برگزاری همایش مذکور بود.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که اتاق فکر به اصطلاح رسانه ای و تبلیغاتی رئیس اتاق تبریز، با دعوت گزینشی و محدود از خبرنگاران و رسانه های تبریز، که عمدتا از دوستان و همراهان فکری و نزدیک به اتاق برگزیده شده بودند، به دنبال بهره برداری های خاص از این همایش به نفع اهداف انتخاباتی رئیس خود بود و بسیاری از اهالی رسانه استان، غایب بودند!

ترس و واهمه رئیس اتاق بازرگانی و پادوهای سینه چاک وی از توزیع و رسیدن نسخه های هفته نامه بیداری آذربایجان به دست شرکت کنندگان همایش، که البته ناکام ماند، به عینه ثابت کرد که این عده، به هیچ روی دوست ندارند شرکت کنندگان در این شو انتخاباتی، از محتوا و مطالب افشاگرانه منتشره در این هفته نامه مطلع شوند.

حالا و تنها به فاصله ۴۸ ساعت از برگزاری همایش صادرات غیرنفتی تبریز و به موازات توزیع نسخه هایی از هفته نامه بیداری آذربایجان در این رویداد، اغلب چهره های شاخص اقتصادی، تجار، بازرگانان و فعالان تولیدی و صنعتی تبریز و استان که همگی در صف مخالفان و منتقدان یونس ژائله و نزدیکان وی بودند، از پیله سکوت، محافظه کاری و مدارا بیرون آمده اند

و در اظهارنظرهایی جدید، ضمن علنی کردن این مخالفت ها و مهم تر از آن، ورود جدی تر به کارزار جدال و شکست آقای رئیس در انتخابات پیش رو، به دنبال آرایش انتخاباتی جدی تر برابر وی هستند.

به هر تقدیر، بیست و ششمین همایش صادرات غیرنفتی تبریز با صرف هزینه های چند صد میلیونی و میدان داری پادوهای ژائله و در اوج انتقادات موجود از عملکرد وی و اعضای هیات رئیسه اتاق تبریز و در نیم روز آخر هفته برگزار شد تا هم رفع تکلیفی برای برگزاری همایشی به اصطلاح تخصصی و شبه ملی باشد و هم، زمینه سازی