جانبازان جسمی ـ حرکتی بالاخره کی خودروی دولتی می‌گیرند؟
جانبازان جسمی ـ حرکتی بالاخره کی خودروی دولتی می‌گیرند؟
شرایط پیش آمده برای موضوع واگذاری خودروی جانبازان قانونی است که برای امسال در نظر گرفته شده اما بعد از ۸ ماه همچنان در پیچ و خم‌های اداری است.

به گزارش اویاقلیق به نقل از فارس،  واگذاری خودرو به مشمولان جامعه ایثارگری این روزها یکی از موضوعاتی است که اعضای این جامعه بزرگ در پی آن هستند تا مشکلات و سختی‌هایی که برای نقل و انتقالشان به وجود می‌آید، کاهش پیدا کند.

اما گویا با شرایط پیش آمده قانونی که برای امسال در نظر گرفته شده بعد از ۸ ماه همچنان در پیچ و خم‌های اداری است و به نظر نمی‌آید عزمی برای حل آن وجود داشته باشد.

بنیاد شهید و وزارت صمت، توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند 

یکی از ایثارگران می‌گوید: «در پیگیری‌هایی که کرده‌ایم، بنیاد می‌گوید ما کارمان را انجام دادیم، وزارت صمت هم می‌گوید خودروها آماده تحویل است. بعد که می‌پرسیم پس مشکل کجاست؟ توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند.»

 بنابر این گزارش طبق ماده ۴۵ قانون جامع ایثارگری «دولت مکلف است سالانه اعتبار و تسهیلات لازم را برای تهیه خودرو مناسب برای کلیه جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و آن تعداد از جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) الی چهل و نه درصد (۴۹%) که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند، پیش بینی نماید. در تبصره ۱ این قانون همسر و فرزندان شاهد و آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می‌شوند نیز می‌توانند از تسهیلات موضوع این ماده استفاده کنند.»

این قانون با تغییراتی که در آن اصلاح شده، افرادی را نیز که مشمول دریافت تسهیلات خودرو می‌شوند، افزایش داده است. بر این اساس در تبصره هفت بند «ی» قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده است: «وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است از طریق شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا از محل تولید محصولات ملی خود به تعداد ۱۰ هزار خودرو نسبت به فروش خودرو به همسر، فرزندان و والدین شهداء جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بیشتر با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرطی که فاقد خودرو بوده و تاکنون هم با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران خودرو دریافت نکرده‌ باشند با تقسیط پنج ساله و کارمزد چهار درصد (۴%) از محل تسهیلات قرض‌الحسنه تبصره (۱۶) اقدام کند. جانبازان بالای هفتاد درصد (۷۰%) مشمول شرایط این بند نیستند.

گزارش عملکرد این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت هر سه ماه یکبار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه شود.»

 

اجرای این قانون در چه وضعیتی قرار دارد؟

در همین خصوص با میثم اروز مدیرکل تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت‌وگو کردیم تا ببینیم اجرای این قانون در چه وضعیتی قرار دارد؟

وی‌ با اشاره به تبصره ۷ قانون بودجه می‌گوید: بنیاد شهید و امور ایثارگران طبق وظیفه قانونی که برایش مشخص شده با استعلاماتی که انجام داده ایثارگران واجد شرایط دریافت خودرو را مشخص کرده و لیستی شامل ۲۵۰ هزار نفر به وزارت صمت فرستاده‌ایم.

اروز ادامه می‌دهد: قانون، وظیفه هر دو ارگان یعنی بنیاد شهید و وزارت صمت را مشخص کرده و طبق آن دادن لیست واجدین شرایط بر عهده بنیاد شهید است و هماهنگی با بانک‌ها و واگذاری خودرو از دو شرکت خودرو سازی بر عهده وزارت صمت است.

وی در پاسخ به این سوال که سخنگوی وزارت صمت در مصاحبه‌ای هفته گذشته اعلام کرد «بنیاد شهید هرگاه اسامی واجدین را به ما بدهد برای واگذاری خودرو اقدام می‌کنیم» افزود: ما اسامی را داده‌ایم و با پیگیری‌هایی که کردیم اسامی به دست مسئولان وزارت صمت هم رسیده است.

مدیرکل تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌گوید: پیش از این تسهیلات خودرو برای جانبازان بالای ۵۰ درصد بود، اما با اصلاح این قانون، شمول افراد دربرگیرنده افزایش پیدا کرده و همانطور که گفتم لیستی ۲۵۰ هزار نفر را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران: الویت‌بندی بر عهده ما نیست

وی ادامه داد: اگر چه تعداد این لیست از ۱۰ هزار خودرو بیشتر است، اما بنیاد شهید بنا بر قانون اجازه این را ندارد بگوید که به چه کسی بدهید به چه کسی ندهید. زیرا الویت‌بندی بر عهده ما نیست و اساسا راهکاری در این خصوص دیده نشده است.

اروز در پاسخ به این سوال که بالاخره این مشکل قرار است به شکلی حل شود، بیان داشت: همانطور که گفتم قانونگذار در این خصوص وظیفه‌ای را برای دو دستگاه مشخص نکرده است و اینکه وزارت صمت بخواهد چطور آن را اجرا کند با خودش است.

یک جانباز می‌گوید: گرفتن خودروی قسطی را برای رفتن به سفر و خوشگذرانی نمی‌خواهیم!

یکی از ایثارگران می‌گوید: «من به علت از کارافتادگی بدنم باید دفعات مکرر به پزشک مراجعه کنم و همسرم که او هم سنی ازش گذشته توان جابه‌جایی مرا از این ماشین به آن ماشین ندارد. خدا شاهد است گرفتن خودروی قسطی را برای رفتن به سفر و خوشگذرانی نمی‌خواهیم. از نگاه کردن به چشم خانواده‌ام خجالت زده‌ام. از مسئولین می‌خواهم یا قانونی را وضع نکنید یا طوری نباشد که جز سرگردانی برای قشر ایثارگر نتیجه‌ای در بر نداشته باشد.»

از گزارش‌های سه‌ ماهه چه خبر؟

این خبرگزاری با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تماس گرفت تا این قسمت از تبصره ۷ قانون بودجه را که می‌گوید: «گزارش عملکرد این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت هر سه ماه یکبار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه شود.» پیگیری کند. اینکه بعد از گذشت ۸ ماه از سال آیا این گزارش‌ها هر سه ماه ارائه شده یا نه؟ اگر ارائه شده چه راهکاری برای حل این خلأ قانونی در نظر گرفته شده و اگر گزارش‌ها داده نشده از طرف نمایندگان چه اقدامی صورت گرفته است. که متأسفانه پاسخی به این تماس‌ها داده نشد.

پیش از این حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی، سخنگوی فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی اظهار داشته: «زمان دریافت خودروی جانبازان و واگذاری خودرو به مشمولین در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می‌شود.»

همچنین این خبرگزاری با برخی مسئولان وزارت صمت نیز تماس گرفت تا در خصوص اجرای این قانون سوالات خود را مطرح کند که آنها نیز جوابی به تماس‌ها ندادند. اما خبرگزاری فارس همچنان پیگیر حل مشکلات واگذاری خودرو جانبازان خواهد بود.

گزارش از زهرا بختیاری