لحاظ شدن آمار جمعیتی در تخصیص داروی بیماران خاص
لحاظ شدن آمار جمعیتی در تخصیص داروی بیماران خاص
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی گفت: انتظار داریم سازمان‌های مرکزی توجه ویژه‌ای نسبت به اختصاص سهمیه دارویی استان بر اساس شاخص جمعیتی و آمار بیماران خاص داشته باشند.

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایرنا، محمد اسداللهی روز دوشنبه در جلسه کمیته بیماری‌های خاص آذربایجان شرقی، افزود: تامین به موقع دارو و رفع مشکلات و دغدغه‌های بیماران خاص یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات بیمه‌ای و تامین داروهای این بیماران باید به فکر ایجاد پشتوانه‌ای قوی برای این بیماران بوده و آموزش و فرهنگ‌سازی در خصوص مدیریت مصرف دارو برای این قشر مورد توجه قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: بر همین اساس رسیدگی به مشکلات بیماران خاص و گسترش امکانات و تجهیزات درمانی برای آنها می‌تواند التیامی بر آلام این قشر باشد.

اسداللهی ادامه داد: با توجه به وضعیت درمان و مشکلات معیشتی بیماران خاص، باید با تدوین برنامه های منسجم و تعریف شده گام‌ های اساسی و موثری برای تسهیل روند درمان این بیماران برداشته شود.

بر اساس این گزارش، در این جلسه مسائل و مشکلات بیماران خاص کلیوی شامل افزایش هزینه برخی داروها، فرسودگی دستگاه‌های دیالیز، از کارافتادگی بیماران، تجمیع آزمایش های قبل از پیوند در مراکز دولتی و پوشش بیمه ای، انجام رایگان امور دندان‌پزشکی بیماران، بررسی  و ارائه راهکارهای علمی و عملی پیرامون وضعیت هزینه های درمان پیگیری و بررسی شد.

 در حال حاضر حدود هشت هزار نفر بیمار خاص در آذربایجان شرقی وجود دارد.

تا کنون ۲۷ بیماری از جمله تالاسمی، هموفیلی، ‌ام اس، همودیالیز، بیماری پروانه‌ای، اوتیسم، سرطان، پرفشاری جریان ریوی، سکته مغزی، پیوند کلیه و قلب و پارکینسون در لیست بیماری های خاص قرار گرفته اند و مبتلایان به این بیماری ها از خدمات حمایتی بهره مند می شوند.