شهردار تبریز چرا استیضاح می شود؟
شهردار تبریز چرا استیضاح می شود؟
مدیریت رنجبر در تبریز در حالی به نقطه پایانی خود رسیده است که بسیاری از شهروندان، به دلیل اتهام زنی های نزدیکان "عباس رنجبر" به اعضای شورا، کم تر در جریان دلایل این استیضاح قرار دارند.

 

اویاقلیق: مدیریت رنجبر در تبریز در حالی به نقطه پایانی خود رسیده است که بسیاری از شهروندان، به دلیل اتهام زنی های نزدیکان “عباس رنجبر” به اعضای شورا، کم تر در جریان دلایل این استیضاح قرار دارند.

استیضاح، حق قانونی شوراست!

قانون به همان اندازه که اختیار انتخاب شهردار را بر عهده اعضای شورای شهر گذاشته، استیضاح را نیز از اختیارات قانونی این نهاد دانسته است، بنابراین، مساله استیضاح شهردار اقدامی قانونی از سوی شورای شهر به شمار می رود.

“رنجبر” چگونه شهردار شد؟

عباس رنجبر در طی برخی اتفاقات خاص و با حذف برخی گزینه های جدی در مرحله نخست، در مرحله بعدی با رای ناپلئونی و با حداقلی ترین شانس، شهردار تبریز شد.

وعده هایی که زود فراموش شد!

عباس رنجبر که همواره دم از تحول و عملکرد و شورامحوری می زد، خیلی زود وعده ها و برنامه های خود را فراموش کرد و نخستین جرقه های تقابل وی با شورای شهر زده شد.

انتصابات مساله دار و آغاز انتقادها

انتصاب برخی افراد مسئله دار، انتصاب برخی مدیران بازنشسته یا در آستانه بازنشستگی، انتصاب برخی مدیران دارای محکومیت قضایی و صدور احکام مدیریتی برای اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد با وجود ممنوعیت قانونی، کافی بود تا نخستین انتقادات علیه شهردار تبریز شروع شود.

بی عملی و قفل رنجبر بر تبریز

عباس رنجبر در همین مدت ۴ ماهه، می توانست با طراحی و اجرای طرح هایی در حوزه خدمات محله ای، لکه گیری آسفالت، برنامه های محدود فرهنگی و مناسبتی، تسریع روند اجرای پروژه های نیمه تمام، تسریع در اجرای پروژه مترو، اقدامات ابتدایی در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی، اقدامات حداقلی در حوزه ساخت و ساز غیر مجاز، ساماندهی سدمعبر دست فروش ها و وانت بارها و آغاز برخی برنامه های وعده داده شده خود، عزم و همت مجموعه تحت مدیریت خود در ایجاد تغییر و تحولات اولیه در شهر تبریز را عملا ثابت کند.
اما چنین اتفاقی در دوران مدیریت وی در شهرداری به هیچ وجه دیده نشد تا مساله “قفل شدن تبریز”، به اصلی ترین سوال اعضای منتقد تبدیل شود.

رکود پروژه های عمرانی شهر

پیشرفت ۵ تا ۷ درصدی طرح های عمرانی در طی چهار ماه و رکود حاکم بر عمران شهری در دوره شهرداری رنجبر، از دیگر مسایل دخیل در طرح استیضاح وی به شمار می رود. اغلب پروژه های عمرانی شاخص شهرداری، نظیر تقاطع های غیرهمسطح ارتش، فروزنده، رسالت، فهمیده و دیگر پروژه های در دست اجرا در حوزه فضای سبز و خدمات شهری در ۴ ماهه گذشته، بین ۵ تا ۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و این یعنی عملکردی در حد صفر!
برای مثال پروژه ارتش در این مدت پیشرفت ۵ درصدی داشته است و این یعنی اگر این پروژه با همین سرعت پیشرفت کند ، پروژه روگذر ارتش ۶ سال دیگر به اتمام خواهد رسید. درحالیکه در سالهای گذشته، در مدت ۴،۵ ماهه پروژه های بزرگتر از همین هم اجرا و تمام شده است.

ادبیات نامتعارف و شوراستیزی

شهردار تبریز طی همین ۴ ماه، نه تنها با اکثریت اعضای شورای شهر تقابلی آشکار و فرسایشی داشت؛ در تعامل و همکاری بین بخشی با نهادها و مدیران ارشد استانی نیز به مشکل برخورد کرده است
تنش رسانه ای با فرماندار تبریز و استاندار آذربایجان شرقی در ماجرای انتصاب مدیرعامل عینالی که خارج از اختیارات قانونی شهردار بود و ادبیات نامتعارف و نگاه از بالای وی به انتقادات و تذکرات اعضای شورای شهر از جمله مصادیق و نمونه های بارز رفتار مدیریتی عباس رنجبر با بزرگان شهری و استانی و نهادهای ناظر بر عملکرد وی بود!

دلایل کافی برای خاتمه دادن به مدیریت رنجبر در شهرداری تبریز

این حجم از بی عملی، رکود در تمامی حوزه ها، انتصابات حاشیه ساز، تقابل های تمام نشدنی و فراموشی شعارها و برنامه ها از سوی شهردار تبریز، اگرچه برای استیضاح و خاتمه دادن به اوضاع فعلی تبریز کافی به نظر می رسد، با این حال هستند حامیان رنجبر به جای پاسخ دادن به این سوالات و ابهامات، با اتهام زنی و تخریب اعضای شورا، به دنبال لاپوشانی و کتمان حقایق و واقعیت های استیضاح شهردار هستند.

  • منبع خبر : اویاقلیق