کمبود پستچی در اداره کل پست آذربایجان شرقی / کسب رتبه دوم در کشور
کمبود پستچی در اداره کل پست آذربایجان شرقی / کسب رتبه دوم در کشور
سرپرست اداره کل پست استان آذربایجان شرقی با اعلام کسب رتبه دوم این اداره کل در کشور طی 6 ماه اخیر، از کمبود پستچی در اداره پست استان آذربایجان شرقی خبر داد.
به گزارش اویاقلیق، جواد دباغ صادقی پور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت ۱۷ مهر روز جهانی پست برگزار می شد اظهار داشت: در یک سال اخیر ۱۱ میلیون مرسوله پستی در استان جابجا شده است که ۶ میلیون مرسوله پستی به استان آذربایجان شرقی وارد و همچنین ۴٫۷ میلیون بسته پستی از این استان به مقصدهای خود ارسال شده اند.
دباغ صادقی پور افزود: سرانه مرسوله پستی در استان آذربایجان شرقی سالانه ۱/۵ فقره بوده که این عدد با توجه به متوسط ۳٫۳ فقره ای برای کشور، برای آذربایجان شرقی تاسف بار می باشد و باید برای فرهنگ سازی لازم جهت استفاده از خدمات پستی در استان آذربایجان شرقی تلاش شود.
وی با اعلام اینکه در حوزه توزیع دو‌ نوع شاخص توزیع به موقع و توزیع موفق وجود دارد، ادامه داد: اگر انتقال مرسولات در کمتر از یک ساعت اتفاق بیفتد، توزیع به موقع گفته می شود که ۹۸ درصد مرسولات به صورت توزیع به موقع اتفاق می افتد.
دباغ در ادامه گفت: اداره کل پست استان آذربایجان شرقی سال گذشته توانسته است رتبه سوم کشوری را کسب و در ۶ ماهه اول سال جاری نیز رتبه دوم را کسب کرده است.
وی با بیان اینکه ایام کرونا فرصت بسیار مناسبی برای هوشمندسازی و روی آوردن مردم به خرید و فروش الکترونیکی بود، اظهار داشت: این امر گام بزرگی در راستای استقبال مردم از خرید و فروش‌های اینترنتی بود که در این ایام بدون تعطیلی کار کردیم و متاسفانه ۴ نفر از همکاران خود را در اثر ابتلا به ویروس منحوس کرونا از دست دادیم.
وی به خدمات پستی ارایه شده در ایام اربعین اشاره کرده و گفت: در ایام اربعین بیش از ۸۷ هزار گذرنامه در استان آذربایجان شرقی توزیع شده است که از زمان تحویل گذرنامه به اداره پست تا زمان تحویل از ۱۰ تا ۴۸ ساعت طول کشیده و نیز در ایام اربعین ۱۲ موکب از شرکت ملی پست ایران در مسیر پیاده روی استقرار پیدا کرده و اشیای گمشده افراد را به دست آنان می رساندند که دو موکب از سوی اداره کل پست استان آذربایجان شرقی بود.
وی با اعلام اینکه طرح ملی آدرس استاندارد “جی نف” ( GNAF) به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است، خاطر نشان کرد: این طرح یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی می باشد که زبان مشترک ۴۲ دستگاه خدمات رسان کشور بوده و باید اطلاعات کدپستی ده رقمی را به اداره پست داده تا بارگزاری و به مردم خدمات بدهد.
سرپرست اداره کل پست استان در مورد دیگر خدمات هوشمند اداره پست گفت: همکاران اداره پست استان تمامی اطلاعات کدپستی را به صورت فیزیکی در اختیار مراجعین قرار می دهند و مراجعه کننده باید به صورت فیزیکی به دفاتر پستی مراجعه کند، اما در راستای ارائه خدمات هوشمند و الکترونیکی ، امکان دسترسی به درگاه خدمات الکترونیکی gnaf.post.ir ، جهت ایجاد یا تائید کدپستی برای همگان وجود دارد.
جواد دباغ در خصوص میزان آسیب وارده به سیستم پستی در اغشاشات اخیر گفت: خوشبختانه در ناآرامی های اخیر هیچ اخلالی در روند کار اداره پست ایجاد نشده است.
وی با تاکید بر اینکه در جریانات اخیر هیچ مرسوله ای مفقود نشده و یا آسیب ندید، افزود: شاید تاخیر چند ساعته در ارسال مرسوله ها اتفاق افتاده که این هم برای این بود که کالاها آسیب نبینند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار اویاقلیق در خصوص نحوه جذب نیروی انسانی در اداره پست آذربایجان شرقی گفت: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، کاملا دولتی بوده و جذب نیروی انسانی صرفا بر اساس مفاد صریح قانون باید از طریق سارمان امور استخدامی باشد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: از سال ۸۹ به بعد، جذب نیروی انسانی اداره کل پست از طریق سازمان امور اداری و استخدامی صورت نگرفته و این در حالی است که اداره کب پست استان نیروی بازنشسته بسیاری داشته و از طرفی هم ترافیک کاری افزایش پیدا کرده است.
مدیرکل اداره پست استان آذربایجان شرقی در مورد نحوه قرارداد این اداره خاطرنشان کرد: قرارداد ما با شرکت ملی پست در قالب شرکتی و پیمانکاری بوده که بعد از قرار خدمت بنده، تمامی قوانین جاری کشور در جذب پیمانکاران، در حوزه معاملات کلان، متوسط و کوچک رعایت شده است. برون‌سپاری خدمات از طریق سامانه ستاد انجام شده و نوع دیگری از قرارداد هم وجود دارد که از تهران و کمیته نیروی انسانی مجوز گرفته و جذب نیرو از طریق خود استان انجام گرفته است
دباغ صادقی پور افزود: هم اکنون در این استان حداقل به پنج تا هفت نامه‌رسان نیاز داریم و اداره کل پست میتواند نیرو جذب کند اما متاسفانه نیروی انسانی کارکن وجود نداشته و هر فردی به دنبال میز بهتری برای خودش است.
سرپرست اداره کل پست استان آذربایجان شرقی در پایان گفت: برنامه دیگری که داریم اخذ مجوز و ایجاد سازوکار مناسب برای جذب نیروی انسانی توانمند است چراکه با این روال در ۷، ۸ سال آتی با افت شدید نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.