بازتاب اجحاف بر آذربایجان در کلام مدیران استان!
بازتاب اجحاف بر آذربایجان در کلام مدیران استان!
آذربایجان شرقی و از جمله دیگر استان های ترک نشین شمالغرب کشور به لحاظ برخورداری از انواع معادن در رتبه های ممتازی قرار دارند و از مناطق غنی و برخوردار از ظرفیت های بالقوه بزرگ محسوب می شوند که متاسفانه بهره ی کافی از داشته های خود ندارند !

اویاقلیق – ابوالفضل وصالی : علیرغم اینکه مدیران بخش های مختلف آذربایجان شرقی در نشست های خبری به مناسبت هفته دولت تلاش می کنند آینده ی امید بخشی از عملکرد های مدیریتی در بخش های مختلف استان به تصویر بکشند اما درعین حال موضوع اجحاف و تبعیض در حق آذربایجان واقعیت بسیار تلخی به عنوان یک درد تاریخی است که بخشی از مصادیق و موارد آن از اقرار و اعتراف مدیران استان به استناد آمار و ارقام ارائه شده به شرح زیر قابل استنباط می باشد و در نوبه ی خود عملکرد نمایندگان منطقه را در ادوار مجلس به چالش می کشد !

در این رابطه اظهارات مدیرکل امور اقتصادی و دارائی آذربایجان شرقی در نشست خبری که مراتب آن در برخی رسانه ها منتشر شده است تلویحاً حاکی از این واقعیت می باشد که مالیات بیش از ۲۰۰ شرکت بزرگ و تاثیر گذار استان در مرکز دریافت می شود و لاجرم علاوه بر اینکه میزان تخصیص اعتبارات سهم استانی از محل در آمدهای مالیاتی ناشی از آن کاهش پیدا می کند بلکه شهرداری ها و دهداری ها ی استان هم از سهم عوارض قانونی مالیات این شرکت ها محروم هستند !

از این سخنان وی که می گوید: « در تلاش هستیم تا در وهله ی اول حساب های ۵۰ شرکت و در مرحله ی بعدی ۱۵۰ شرکت دیگر را به استان انتقال دهیم ضمن اینکه پیگیر انتقال پرونده ی مجتمع مس سونگون به آذریایجان شرقی هستیم » چنین بر می آید که بخش عمده ای از حق مالیاتی آذربایجان شرقی طی سال های متمادی در مرکز وصول شده است و حتی سپرده های دریافتی از مردم و شرکت های منطقه در برخی بانک ها از جمله ” بانک آینده ” در خارج استان مورد استفاده قرار می گیرد !

اگر چه گزارش های خبری از نشست های رسانه ای استان به لحاظ آمار و ارقام مبهم می باشد بطوریکه معلوم نشده است ظرفیت درآمدهای مالیاتی آذربایجان از شرکت ها ی مذکور و هم چنین مجتمع مس سونگون که تاکنون در مرکز دریافت می شده است چقدر تخمین زده می شود ،اما همین اظهارات منتشر شده به روشنی بیانگر اجحاف علنی در حق آذربایجان و مردمان آن می باشد !

این در حالی است که اگر منظور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان از تخصیص اعتبار ۱۳۰۰ میلیاردی به استان بدون نفت که در نشست خبری عنوان کرده است؛ فقط آذربایجان شرقی بوده باشد و هم چنین اگر آن رقم بر اساس تومان محاسبه شده باشد، تازه میزان آن کمتر از ۱۵ درصد بودجه ی تنها ارگان شهرداری تبریز برای کل شهرها و روستاها و مرکز استان است که باید در بخش های مختلف توسعه و رفع محرومیت ها هزینه شود !

جالب اینکه رئیس برنامه و بودجه اآذربایجان شرقی نیز در نشست خبری جداگانه ای به مناسبت هفته دولت با اشاره به پایین بودن ارزش اقتصادی استان به رغم برخورداری از ظرفیت و استعدادهای بالقوه ی صنعتی و کشاورزی و ذخایر معدنی تصریح کرده است : رتبه ی آذربایجان شرقی در این مورد با سیر نزولی از رتبه ی سیزدهم در سال ۷۹ به رتبه ی ۱۹ در سال ۹۹ نزول پیدا کرده است ! ( خبرگزاری فارس ).

وی خاطر نشان می سازد : شتاب رشد آذربایجان‌شرقی نسبت به میانگین کشور ی کمتر است و فاصله سرانه درآمدی و سهم استان از تولید ناخالص گویای بسیاری موارد و نشان‌دهنده بهره‌وری پایین می باشد و این یعنی از ظرفیت‌ها به درستی استفاده نشده است.

رئیس برنامه و بودجه ی آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خودمی افزاید : « خروج ارزش افزوده از منطقه یکی از مشکلات همیشگی بوده و در این خصوص در حوزه معدنی استان حرف‌های بسیاری داریم، چون انتفاع آذربایجان‌شرقی از ذخایر معدنی تراز اول خود تنها دو درصد ارزش افزوده کشور بوده و می‌توان گفت این بخش نفعی به استان نرسانده است.»

وی افزوده است : « در بخش معادن مس با وجود اینکه همه داشته‌های ما به کار گرفته می‌شود اما ارزش افزوده آن به استان تزریق نمی‌شود و تنها نفع آن در اشتغال و درآمد نیروی کار خلاصه شده در حالی که گردش مالی و پرونده های مالیاتی و صنایع بالادستی معادن، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها می توانند اثر جدی در توسعه آذربایجان‌شرقی داشته باشند» .

این سخنان مسوولان حوزه های اقتصادی و برنامه ریزی منطقه در حالی بیان می شود که به نظر می رسد آمار چندان شفافی از گردش اقتصادی خصوصاً از گردش مالی بخش های معدنی استان وجود ندارد بطوریکه چندی پیش استاندار آذربایجان شرقی نیز با انتقاد از این وضعیت تلویحاً اقرار کرده بود که برای مدیریت استان میزان استحصال و درآمدهای معادن طلا معلوم نیست !

گفتنی است آذربایجان شرقی و از جمله دیگر استان های ترک نشین شمالغرب کشور به لحاظ برخورداری از انواع معادن در رتبه های ممتازی قرار دارند بطوریکه طبق تایید کارشناسان ارشد صنایع و معادن که گزارش آن توسط نگارنده در سال ۹۰ ذیل تیتر اول ناظر بر « ارزش اقتصادی معادن آذربایجان شرقی معادل چاه های نفت ایران » در یکی از نشریات محلی استان منتشر شد، از مناطق غنی و برخوردار از ظرفیت های بالقوه بزرگ محسوب می شوند که متاسفانه بهره ی کافی از داشته های خود ندارند !