عقب ماندگی ۲۰ ساله استان را جبران می کنیم/اعتبارات سفر رییس جمهور محقق شدنی است
عقب ماندگی ۲۰ ساله استان را جبران می کنیم/اعتبارات سفر رییس جمهور محقق شدنی است
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با انتقاد از عقب افتادگی دو دهه ای استان در بسیاری از شاخص های توسعه، از عزم و تلاش جدی برای جبران این عقب افتادگی و نیز افزایش بهره وری در دوره فعلی خبر داد.

اویاقلیق – پرستو سبحانی: محمد فرشکاران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اعلام این مطلب افزود: نرخ رشد جی دی پی استان در سال های اخیر همواره سیر نزولی داشته به طوری که در سال ۸۹ رتبه ۱۴، در سال ۹۲ رتبه ۱۶ و در حال حاضر نیز رتبه ۱۸ کشوری را داشته و این امر نشان از افت و سیر نزولی استان در سال های اخیر است.

وی افزود: باتوجه به آمار سال ۹۹، حدود ۹٫۳ درصد از جی پی دی کشور، سهم آذربایجان شرقی بود و سهم فعلی نسبت به سرانه جمعیت نزدیک به ۸٫۴ جی پی دی است که این موضوع نشان دهنده پایین بودن سرانه درآمدی استان نسبت به میانگین کشوری است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همچنین با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری و توسعه آن تاکید کرد: افزایش سرمایه ثابت و جذب سرمایه گذار، موجب رشد استان در جدول جی تی پی می شود که باید در این عرصه تلاش های مضاعف کنیم. شتاب رشد کشور نسبت به استان بیشتر است که این کند بودن روند شتاب موجب شده سهم و سرانه جمعیت استان مان پایین باشد.

وی ادامه داد: در سفر ریاست جمهوری به استان آذربایجان شرقی برای پروژه های عمرانی شروع شده با میانگین ۱۵ سال سن، حدود ۴۰ همت تخصیص یافت که سه حوزه آب، بهداشت و راه بیشترین میزان از بودجه های سفر ریاست جمهوری رابه خود اختصاص داده اند.

فرشکاران افزود: شاخص‌های کلان نشان می‌دهد این استان در دو دهه گذشته با کلیه اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف یک مسیر نزولی در بحث ارزش افزوده داشته و در سرمایه‌گذاری و بهره‌وری نیروی کار و سرمایه نرخ‌های پایین و منفی دارد و سهم آن از تولید ناخالص داخلی ۳.۲ درصد در مقابل سهم ۴.۸ درصدی از جمعیت کشور است و مجموع این عوامل منجر به کاهش سرانه درآمدی نسبت به جمعیت استان شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تمام توان خود را برای جذب اعتبارات عمومی به‌کار گرفته‌ایم، گفت: در سایه این اقدامات تا پایان سال گذشته بودجه‌های مازادی را علاوه بر درآمدها و اعتبارات استان جذب کردیم و همین رویکرد را امسال نیز از طریق جذب اعتبارات ملی ادامه خواهیم داد اما رشد استان نیاز اعتباراتی بیش از این است، چرا که آذربایجان‌شرقی تشنه ارزش افزوده است.

فرشکاران در عین حال بازه زمانی دو ساله را مدت زمان جذب این اعتبارات اعلام کرد و افزود: ۴۰ همت مصوب سفر استانی هم شامل بخش تسهیلات، هم اعتبارات و هم تملک دارایی‌هاست و جذب و تزریق آن به استان می‌تواند عقب ماندگی های دو دهه اخیر را جبران کند و ما تمام تلاشمان را برای تحقق و تخصیص این اعتبارات به کار خواهیم گرفت تا طی دو سال پیش رو، موفق به تسریع روند توسعه استان در همه بخش ها شویم.

وی همچنین با بیان اینکه در حوزه معدن، هیچ‌گونه نفعی به نفع استان اضافه نشده است، تاکید کرد: نگران کننده ترین حالت ممکن در بحث استفاده از ذخایر معدنی این است که آب و خاک و انرژی استان به کار گرفته می شود؛ ولی هیچ ارزش افزوده ای برای استان ندارد؛ تنها بردی که از این فضا داشتیم، بحث اشتغال و دریافت حقوق برای صنایع و کارگران بوده است؛ اما نمی توان گردش مالی و ارزش افزوده صنایع مهم تبریز چون پتروشیمی، مس سونگون و … را نادیده گرفت.

فرشکاران در خاتمه عنوان کرد: هدف گیری و جهت گیری تغییر و حرکت جی پی دی از ۳ درصد به ۸ درصد است. ۳۰برای حرکت جی پی دی ۳۰ همت سرمایه گذاری در بخش های مختلف لازم است.