بازمانده از نشست خبری استاندار به مناسبت هفته ی دولت و روز خبرنگار
بازمانده از نشست خبری استاندار به مناسبت هفته ی دولت و روز خبرنگار
از جمع بالای یکصد نفر که به عنوان خبرنگار در جلسه حضور داشتند و حتی حدود 20 نفری که از سوی مدیر روابط عمومی استانداری برای طرح سوال به پشت تریبون دعوت شدند و برخی ها سوالاتی آنچنانی از باب خالی نبودن عریضه بر زبان آوردند ، به جز دو سه مورد قابل ذکر بازتاب چندانی در حد ظرفیت " کَمّی " جلسه در رسانه ها منتشر نشد.

بیداری آذربایجان – ابوالفضل وصالی: در نشست خبری اخیر استاندار که به مناسبت ” هفته دولت ” و ” روز خبرنگار” ترتیب یافته بود و در ارتباط با آن یادداشتی با نگاه انتقادی به فضای کلی جلسه در ” پایگاه خبری بیداری آذربایجان ” منتشر شد، مطالبی مطرح شده است که به شرح خلاصه وار زیر تحت الشعاع آن یادداشت قرار گرفت:

استاندار: تشکیل شورای سرمایه گذاری و نظارت به پروژه ها که منجر به رفع موانع تولید و ایجاد بستر سرمایه گذاری برای بخش خصوصی شده است ، در هیچ دوره ای مثل امروز مورد توجه قرار نگرفته بود . در این راستا سفر اخیر رئیس جمهور و اختصاص اعتبارات ویژه که تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد بصورت نقدی و ۷۵۰ میلیارد بصورت اوراق جذب شده است ، نفطه ی عطف مهمی برای توسعه ی همه جانبه ی استان می باشد.

استاندار: از عملکرد مدیران قبلی استانداری و استان رضایت وجود نداشت و باید برکنار می شدند و البته عملکرد مدیران جدید مدام رصد می شود و اگر دچار ضعف شوند در برکناری آنها تردید نخواهد شد. ( گفتنی است معاونان جدید استاندار ازجمله – کلامی ، رحمتی ، تراب محمدی – در دولت قبلی هم در مدیریت های استان بر سرکار بودند ! ) .

رحمتی معاون عمرانی: ۴۸ هکتار از منطقه ی مسکونی حدفاصل خیابان ” ایده لی کوچه ” تا ” شهرک ارم ” در معرض رانش زمین قرار دارد و هنگام بارندگی ها نگرانی از احتمال وقوع حوادث ناگوار به وجود می آورد که ضرورت انتقال سریع ساکنان این منطقه به خانه های معوض امن را ایجاب می کند.

کلامی معاون اقتصادی: استان معطل نتیجه ی مذاکرات ” برجام ” نیست ، بطوریکه روز ۹ شهریور یک هیئت ۷۵ نفره روسی برای بررسی همکاری و سرمایه گذاری در پروژه های استان به تبریز می آید . هم چنین در ۱۰ ماه گذشته مجوز سرمایه گذاری در حوزه های کشاورزی و صنعتی با ظرفیت اشتغال ۶۰ هزار نفر صادر شده است .

تراب محمدی معاون سیاسی امنیتی: استان آذربایجان شرقی از لحاظ امنیتی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و نشانه ی آن عدم اعتناء مردم به دعوت گروه های معاند و قوم گرا برای تجمع اعتراضی به خشک شدن دریاچه ی ارومیه می باشد . ( فراموش نشود حضور گسترده ی نیروهای یگان ویژه و انتظامی در نقاط حساس شهر برای جلوگیری از تجمع مورد اشاره تاثیر به سزائی داشت ) !

رحمتی معاون عمرانی: علت راکد ماندن پروژه ی راه آهن تبریز – بستان آباد بدهی ۷۵۰ میلیاردی دولت به پیمانکار است . پیمانکار برای ادامه کار و تکمیل این پروژه خواهان دریافت مطالباتش می باشد.

کلامی معاون اقتصادی: انرژی برق یکی از نیازهای زیر بنائی توسعه است و بر این اساس مقدمات احداث دو نیروگاه تولید برق با ظرفیت بیش از تولید نیروگاه های فعلی استان برای تامین نیازهای آتی توسعه با مشارکت “مس سونگون ” و بخش خصوصی فراهم شده است !

خانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان: علیرغم کاهش بارندگی ها و بحرانی بودن منابع آبی که برخی شهرهای استان را با تهدید جدی مواجه کرده است ، با شناسائی و حفر چاه های جدید و تدابیر مدیریتی شرایط بحرانی را مهار کرده ایم و در حال حاضر آذربایجان شرقی از پایدار ترین وضعیت آبی برخوردار است . وی در همین حال لزوم صرفه جوئی مردم در مصرف آب را مورد تاکید قرار داد . ( خانی توضیح نداد که برای جلوگیری از آبیاری بی رویه ی گل ها و درختان ویلاهای اطراف شهر با آب شرب لوله کشی و پرکردن استخرهای داخل آنها و شستشوی ماشین ها در برخی نمایشگاه های اتومبیل شهر چه تدابیری اندیشیده شده است ).

نظامی مدیرکل روابط عمومی استانداری: تاسیس ” صندوق قرض الحسنه خبرنگاران ” هدیه ی استاندار برای جامعه خبری است که در وهله ی اول ۳۰۰ میلیون تومان از سوی شرکت پخش فراورده های نفتی استان برای راه اندازی این صندوق مساعدت شده است و طی روز های آینده یکصد میلیون تومان هم از سوی یک شرکت دولتی دیگر به این صندوق کمک خواهد شد تا مراحل اهداء وام به خبرنگاران واجد شرایط شروع شود . وی در مورد نحوه ی تعیین مدیرعامل و اعضاء هیئت مدیره ی این صندوق و اساسنامه ی آن توضیحات بیشتری نداد ! ( البته اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از معرفی مسبوق به سابقه ی افراد غیر خبرنگار از قبیل اقوام مدیران مسوول که موجب تضییع حقوق خبرنگاران واقعی می شود، به غایت ضروری است ).

استاندار: در طول یکسال گذشته حدود ۲۲ هزار شغل در سطح استان ایجاد شده است و با فعال شدن واحدهای تولیدی و صنعتی تقاضای نیروی کار افزایش نشان می دهد بطوریکه واحدها با کمبود کارگر مواجه هستند . ( البته ایشان مشخصات و نشانی واحدهای نیازمند کارگر را برای مراجعه ی جوانان جویای کار مشخص نکردند !).

از جمع بالای یکصد نفر که به عنوان خبرنگار در جلسه حضور داشتند و حتی حدود ۲۰ نفری که از سوی مدیر روابط عمومی استانداری برای طرح سوال به پشت تریبون دعوت شدند و برخی ها سوالاتی آنچنانی از باب خالی نبودن عریضه بر زبان آوردند ، به جز دو سه مورد قابل ذکر بازتاب چندانی در حد ظرفیت ” کَمّی ” جلسه در رسانه ها منتشر نشد که در جای خود می تواند میزان ” کیفیت و کارآمدی ” جامعه ی خبرنگاری استان را که تشکیلات صنفی رسانه ای بر اساس رای آنان تاسیس می شود ، ملاک ارزیابی قرار دهد .

عنوان جلد سوم کتاب جناب محمد عزیزی راد در مورد تاریخ ” مطبوعات آذربایجان ” تحت عنوان ” تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه ی اول ” به رغم انتقاداتی که به ایرادات اخلاقی نویسندگی و محتوای مقدمه و نیز اشکالات دستوری و نگارشی عنوان جلد اول ( تاریخ مطبوعات آذربایجان در دوره ی رضاخان ) ناظر بر اینکه ” تاریخ ” به عنوان مفهوم ” کل ” قابل گنجایش در ” دوران ” در مفهوم ” جزء ” نیست ، علیرغم تبدیل واژه ی ” تاریخ ” به ” تاریخچه “- لابد به قصد رفع ایرادات وارد بر آن و هم چنین حذف نادرست ” واژه ی دوران ” از پیشوند مقطع بررسی موضوع ( مشروطه اول ) همچنان دچار ایراد نگارشی و موجب ناقص شدن عنوان کتابی شده است که در عین بی اعتنائی قابل حس حضار در خاتمه ی جلسه مورد پرده برداری قرار گرفت و ظاهراً قرار است تا ۸ جلد هم ادامه پیدا کند و طبق اطلاع بخش عمده ی آن توسط دستگاه های دولتی از جمله اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری می شود !.