سفره مهمان نوازی ایرانی پذیرای میلیون‌ها افغانستانی
سفره مهمان نوازی ایرانی پذیرای میلیون‌ها افغانستانی
هر کشوری را در جهان به نام و صفتی می‌شناسند، حال این صفت بد باشد یا خوب.

بیداری آذربایجان: هر کشوری را در جهان به نام و صفتی می‌شناسند، ویژگی که معمولا درباره انسان‌ها نیز صدق می‌کند.

راستگو ، بد اخلاق ، مهربان ، مهمان نواز و یا هزاران صفت دیگر.

حرف از مهمان نوازی شد؛ ویژگی که شاید بیشتر مردم جهان ایران را با آن بشناسند.

ویژگی که امروز هم بار دیگر به درستی ثابت شده است و این را می‌توان از خیل ورود مهاجران به کشور دید و آن را تایید کرد.

سفره مهمان نوازی ایرانی پذیرای میلیون افغانستانی/ حکایت دغدغه سیم کارت برای مهاجرین به کجا کشید؟

مهمان نوازی ایران برای ۵ میلیون افغانستانی

گفته ای که شاهد مثال آن این بخش از صحبت‌‌های صادق رضا دوست مدیرکل اتباع وزارت کشور است  که گفته جمهوری اسلامی قریب به ۵ میلیون افغانستانی را در خود پناه داده است. البته در گذشته پدیده آوارگی را در قاره های آفریقا تعریف می‌کردند.

با وجود اینکه برخی کشورها داعیه حمایت از پناهندگان را دارند اما مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده که حتی جلوی مرزهایش دیوار کشیدند در این شرایط جمهوری اسلامی در عین حالی که با تمام مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند، اما میزبان خوبی برای پناهندگان بوده است. حتی زمانی که ایران درگیر جنگ ۸ ساله بود در تلاش بود تا برای مهاجران کم‌ترین مشکلات ایجاد شود.

مدیر کل اتباع وزارت کشور می‌گوید دانشجویان مهاجری در جمهوری اسلامی ایران در حال تحصیل هستند، امیدواریم که شرایط به گونه ای رقم بخورد که پس از فراغت از تحصیل به صورت عزتمندی به کشور خود بازگردند. ما در تلاشیم تا مشکل غربت را برایشان حل کنیم.

سفره مهمان نوازی ایرانی پذیرای میلیون‌ها افغانستانی/ دغدغه سیم‌کارت برای مهاجرین به کجا رسید؟

وقتی ایران تمام منابع خود را برای پناهندگان به میدان می‌آورد

صحبتی که آقای پریزنر هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل نیز برآن تاکید کرده و گفته است که بیش از ۴ دهه است که ایران تمام منابع خود را برای پناهندگان به میان آورده است.

کمک های حمایتی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل حمایت خود را در این زمینه متعهدانه انجام داده است. در سال ۲۰۲۱ این کمک ها افزایش چشم گیری داشته است. در این شرایط می‌خواهم از کمیساریای حقوق بشر و سمن های مربوط تشکر کنم و تبریک بگویم از تمام کنشگران برای حمایت از پناهندگان.

خانم گلد کووا، نماینده کمیساریای سازمان ملل نیز معتقد است که ایران جزو ۱۰ کشور اصلی میزبان است که سخاوتمندانه به مهمان نوازی پرداخته است و از قرن ۱۶ میلادی پذیرای پناهندگان ارمنی بوده است.

امروز هم بسیاری از این پناهندگان از واکسن و تحصیل برخوردار شدند و واکسن را دریافت کردند و موضوع بیمه سلامت هم در دستور کار است. جمهوری اسلامی ایران حمایت های خود را ادامه می‌دهد و ما نیز حمایت خود را ادامه خواهیم داد.

سفره مهمان نوازی ایرانی پذیرای میلیون افغانستانی/ حکایت دغدغه سیم کارت برای مهاجرین به کجا کشید؟

وزیر سابق ارتباطات: هیچ محدودیتی برای واگذاری سیم‌کارت به مهاجرینی که دارای مدارک اقامتی معتبر باشند، وجود ندارد

به این ترتیب پر بی راه نیست اگر بگوییم مهمان نوازی ایران امروز برای جهانیان امری ثابت شده است. با این حال اما چه کسی می‌تواند ادعای کمال و بی نقص بودن امری را داشته باشد و به نظر می‌رسد این سفره نیز کم و کاستی‌هایی را داشته است.

موضوع از اینجا شروع شد که دوسال قبل یکی از بازیگران مهاجر کشورمان نسبت به ثبت نشدن سیم‌کارت برای مادرش، پستی را در اینستاگرام خود منتشر کرد.

در همان زمان «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر وقت ارتباطات در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد: موضوع را بررسی کردم؛ هیچ محدودیتی برای واگذاری سیم‌کارت به مهاجرینی که دارای مدارک اقامتی معتبر باشند، وجود ندارد.

برای واگذاری سیم‌کارت به مادر این بازیگر، هیچ استعلامی از سامانه احراز هویت سازمان تنظیم مقررات نشده است.

سفره مهمان نوازی ایرانی پذیرای میلیون افغانستانی/ حکایت دغدغه سیم کارت برای مهاجرین به کجا کشید؟

با این حال اما بسیاری از مهاجران نیز اعلام کردند که این مشکل را دارند و «حسین فلاح جوشقانی» رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره ساز و کار صدور سیمکارت و چرایی خودداری دفاتر پیشخوان از صدور کارت گفته بود که اصلی‌ترین موضوعی که برای صدور سیم‌کارت باید توسط دفاتر پیشخوان موردبررسی قرار بگیرد، احزار هویت است.

این مسئله برای اتباع داخلی و خارجی یکسان است. احراز هویت اتباع داخلی از طریق ثبت‌احوال استعلام می‌شود اما اتباع خارجی چند روش دارند.

سفره مهمان نوازی ایرانی پذیرای میلیون‌ها افغانستانی/ دغدغه سیم‌کارت برای مهاجرین به کجا کشید؟

به گفته وی کسانی که قصد دارند بر اساس گذرنامه سیم‌کارت دریافت کنند، باید از طریق نیروی انتظامی استعلام شوند و عده‌ای دیگر مانند برادران و خواهران افغانستانی ما یک راه‌های شناسایی به نام کد آمایش دارند که از یک سامانه پژواک استعلام می‌شود.

کسانی که قصد دارند براساس گذرنامه سیم‌کارت دریافت کنند، باید از طریق نیروی انتظامی استعلام شوند و کسانی که با کارت آمایش می خواهند سیم کارت دریافت کنند باید از سامانه پژواک استعلام کنند.

باشگاه خبرنگارن جوان هم که دغدغه این مهمانان را از مدت‌ها پیش داشته در صدد برآمد تا چند و چون این ماجرا را جویا شود.

وظیفه اصلی بر دوش وزارت کشور است

از همین رو نیز ابتدا به سراغ یکی از نمایندگان مجلس یعنی غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی رفتیم و درباره وضعیت پناهجویان در کشورمان پرسیدیم و او نیز در پاسخ گفت: همانطور که می‌دانید جمهوری اسلامی ایران در مقام واقعیت بزرگ‌ترین پذیرنده پناهجویان است و برخلاف کسانی که به دروغ داعیه حقوق بشر دارند رفتار انسانی و مطابق موازین انسانی را با پناهجویان در پیش گرفته است.

سفره مهمان نوازی ایرانی پذیرای میلیون افغانستانی/ حکایت دغدغه سیم کارت برای مهاجرین به کجا کشید؟

او ادامه داد: البته زمانی که در ابعاد ملی پناهنده داریم طبیعی است که عناصر نفوذی و تروریست هم در پوشش شهروندان معمولی افغانستانی نفوذ کنند؛ اما معتقدم که افرادی که حافظ امنیت کشور هستند اعم از سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و برادران ما در وزارت اطلاعات به خوبی قادر هستند که عناصر احتمالی نفوذی را از شهروندان افغانستانی تشخیص دهند.

رضوانی افزود: وقتی که کاری با این عظمت توسط جمهوری اسلامی انجام می‌شود که در دنیا بی بدیل است و در ابعاد میلیونی پناهندگان را علیرغم هزینه‌هایی که برای کشور دارد در راستای تکریمی که برای پذیرندگان صورت می‌دهد، باید تسهیلاتی را نیز برای آن‌ها در نظر بگیرد.

از جمله آن‌ها این است که باید در راستای این تسهیلاتی که صورت می‌گیرد باید به نحو مناسب وضعیت ضروریات این مساله را نیز ترتیب دهد و باید برای امور جاری از امکانات بانکی و مخابراتی آن‌ها استفاده کنند و این هم به نفع آن‌ها و هم به نفع کشور است.

وی درباره وظایف هریک از نهاد‌های کشور نیز در این زمینه بیان کرد: وظایف متفاوت است؛ برای مثال وزارت کشور باید وظیفه شناسایی دسته بندی و تشکیل پرونده برای این‌ها داشته باشد و سایر وزارت خانه‌های ذی ربط هم باید متناسب با شرح وظایفی که دارند وظایف خود را انجام دهند، اما وظیفه اصلی بر عهده وزارت کشور و در مرحه بعد دستاه‌های حافظ امنیت کشور است.

رضوانی در پایان تاکید کرد که من بر اساس اطلاعاتی که دارم بررسی‌های لازم انجام و الزاماتش بررسی می‌شود و فکر کنم که در آینده نزدیک این تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

باید برای مهاجرین یک قانون دقیق تصویب شود 

علاوه بر این ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق کشورمان در افغانستان نیز در این زمینه به ما گفت که اگر سازمان مهاجرین در وزارت کشور باشد با آمدن و رفتن وزیر کشور می‌تواند تمام رویکردهای این سازمان تغییر کند.

به گفته ظهره‌وند ما یک سازمان مستقل نیاز داریم که امور مهاجرین را در رابطه با شورای عالی امنیت ملی و نهادهای مربوطه دنبال کند، این نهاد‌ها هم با آمدن و رفتن دولت‌ها تغییر نمی‌کنند.

به گفته وی  مهاجرین یک ظرفیت تعریف می‌شوند در این کشور، و اگر بخواهند تخطی کنند راحت آن‌ها از کشور بیرون می‌کنند، این یک شاخص بسیار خوب است و اثر امنیتی هم دارد اما در این‌جا به این شکل نیست، یک روز حساب‌ها را قطع می‌کنند و یک روز سیم‌کارت نمی‌دهند، یک روز رد مرز می‌شوند و انواع مشکلاها را دارند .

ظهره وند این را هم تاکید کرده است که این سازمان باید فرا دستگاهی باشد، از استقلال برخوردار باشد، طرف مراجعه آن شورای امنیت‌ملی، بخشی از سپاه و نیروهایی که مرزداری دارند و یا مسائل اجتماعی را از ارگان مربوطه مثل آموزش و پرورش، سازمان ثبت و جاهای دیگر پیگیری کنند.

در حال حاضر تفکری که وجود دارد این است این سازمان برود در دل وزارت کشور، اما باید این سازمان یک نهاد مستقل شود و استقلال ان بسیار مهم است، زیرا آمدن و رفتن دولت‌ها نباید سیاست آن تغییر کند. باید برای مهاجرین یک قانون دقیق تصویب شود .

سفره مهمان نوازی ایرانی پذیرای میلیون افغانستانی/ حکایت دغدغه سیم کارت برای مهاجرین به کجا کشید؟

و در پایان باید گفت حالا که سفره مهمان نوازی ایرانیان چشم جهانی را خیره خود کرده بهتر است که به دغدغه‌های بیشتری از این مهمانان توجه شود تا هم آنها از این مهمان نوازی آسوده خاطر باشند و هم صاحب خانه.