تغییر نام محلات تاریخی مغایر با مصوبه شورای فرهنگ عمومی است
تغییر نام محلات تاریخی مغایر با مصوبه شورای فرهنگ عمومی است
پژوهشگر تاریخ تبریز، هرگونه تغییر در اسامی محلات و اماکن تاریخی را مغایر با مصوبه بالادستی شورای فرهنگ عمومی کشور و اقدامی غیرقانونی دانست.

بیداری آذربایجان: “کریم میمنت نژاد” در گفت و گو با “بیداری آذربایجان” در خصوص حواشی مربوط به مصوبه تغییر نام محله “ملازینال” در کمیته نامگذاری شورای شهر تبریز با اعلام این مطلب گفت: مصوبات شورای فرهنگ عمومی، حدود و اختیارات کمیته نامگذاری را مشخص کرده و این کمیته نمی تواند اقدام به تغییر نام های تاریخی کند، در عیر این صورت فرمانداری می تواند تصمیمات این کمیته را رد کند.

میمنت نژاد با اشاره به پیشینه تاریخی محله ملازینال گفت: منطقه “سیلاب” از دو محله بزرگ و خاص به نام “قوشخانه” و “ملازینال” تشکیل شده است، بر اساس مطالعات و تحقیقاتی که من در خصوص تاریخچه و پیشینه ملازینال انجام داده ام، دقیقا در اسناد دارالسلطنه اول و دوم تبریز، از این دو محله، به ویژه ملازینال اسم برده شده و این منطقه دارای پیشینه تاریخی حداقل ۲۰۰ ساله است.

وی در ادامه در خصوص وجه تسمیه محله ملازینال نیز گفت: این که ملازینال دقیقا که بوده است، اطلاعات دقیقی در دست نیست و تحقیقات چندانی در خصوص این شخص صورت نگرفته است، اما با توجه به نقشه های دارالسلطنه اول و دوم تبریز که مربوط به ۲۰۰ سال قبل است، محله ملازینال و سیلاب در این نقشه ها ذکر و درج شده اند.

میمنت نژاد افزود: نام های تاریخی حتی اگر بد و نامناسب هم باشند، به استناد قوانین و مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور، مشمول تغییر نام نمی شوند و نباید اقدامی در راستای تغییر نام های اینچنینی صورت گیرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص درخواست اهالی ملازینال برای تغییر نام این محله گفت: تاکید می کنم، کمیسیون فرهنگی و کمیته نامگذاری شورا، بدون داشتن اختیار قانونی دست به تصویب مصوبه تغییر نام محله ملازینال زده و این اقدام غیرقانونی است، حتی اگر این تغییر نام، خواسته اهالی محل و منطقه باشد.

میمنت نژاد در خاتمه تصریح کرد: در تعارض بین فرهنگ و خواسته مردم، قطعا باید اولویت با فرهنگ باشد، چون دیرینگی فرهنگ، ارجح بر خواست مردم است و تغییر نام یک محله ۲۰۰ ساله درست نیست و اسباب ریشخند خواهد شد.