طوفان آهکی ناشی از شرایط خاص جوی بود/خود را موظف به صیانت از محیط زیست می دانیم
طوفان آهکی ناشی از شرایط خاص جوی بود/خود را موظف به صیانت از محیط زیست می دانیم
به دنبال انتشار خبری در خصوص "طوفان آهکی در اهر" در پایگاه خبری بیداری آذربایجان، شرکت صنعتی، معدنی "مولیبدن مس آذربایجان"، ضمن عذرخواهی از عموم شهروندان و مردم شهرستان اهر، توضیحاتی در خصوص این اتفاق زیست محیطی ارایه کرد.

بیداری آذربایجان: به دنبال انتشار خبری در خصوص “طوفان آهکی در اهر” در پایگاه خبری بیداری آذربایجان، شرکت صنعتی، معدنی “مولیبدن مس آذربایجان”، ضمن عذرخواهی از عموم شهروندان و مردم شهرستان اهر، توضیحاتی در خصوص این اتفاق زیست محیطی ارایه کرده است:

کلوخه های موجود در محوطه کارخانه آهک اهر مربوط به دوران راه اندازی کارخانه هستند که در یک روز طوفانی که کل شهر تحت تاثیر طوفان کم سابقه بود، دپوی کلوخه این کارخانه نیز برای لحظاتی تحت تاثیر طوفان قرار گرفت. لذا خدمت مردم و همشهریان عزیز اعلام می کنم که در حال حاضر قریب به ۵ ماه است که هیچگونه کلوخه ای تولید نکرده ایم و این دستاورد در حالی رقم خورده که تولید کوره را از روزانه ۹۰ تن به ۱۴۵ تن ارتقا داده ایم. بدیهی است عدم تولید کلوخه در عین افزایش تولید کوره، مقدور نبود جز با مدیریت و کنترل دقیق حلقه های مختلف زنجیره تامین کارخانه که به نحو احسن حاصل گردیده است، لذا با توجه به هماهنگی ها و تمهیدات بعمل آمده از سه هفته پیش در حال جامبو زنی و انتقال کلوخه های دوران راه اندازی به سوله ای مجزا هستیم که این سوله به همین منظور حدود یک ماه پیش توسط شرکت اجاره شده است.

“سید جلال عطائی” مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی مولیبدن مس آذربایجان در این خصوص با تاکید بر این که اتفاق رخ داده به دلیل بروز طوفان بی سابقه روزهای اخیر در شهرستان اهر به وجود آمده است، از مردم عذرخواهی کرده و یادآور شد: طی ۵ ماه گذشته، این کارخانه کلوخه جدیدی تولید نکرده و مشکل ایجاد شده، مربوط به شرایط جوی بی سابقه بود که متاسفانه باعث پراکنده شدن کلوخه های کارخانه شده است.

وی هممنین تصریح کرده است: شرکت صنعتی و معدنی مولیبدن مس آذربایجان با تاکید بر رعایت اصول زیست محیطی همواره خود را ملزم به پایش و کنترل استانداردهای موجود می داند و نه تنها تمامی پارامترها و استانداردهای موجود را رعایت نموده؛ بلکه در بسیاری از موارد با تکیه بر آخرین تکنولوژی های به روز، توانسته بخش اعظم پارامترها را بسیار بیش از میزان مد نظر اداره محیط زیست استان رعایت نماید بطوریکه بر اساس نتایج اعلامی آزمایشگاه معتمد محیط زیست استان (به تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۱) ، با راه اندازی موفقیت آمیز بگ فیلتر کوره که اخیرا با همت متخصصین خود مجموعه انجام گرفت، همینک ذرات خروجی از کوره کارخانه آهک اهر به میزان ۲۰ میلی گرم بر مترمکعب برای ذرات مرطوب و ۴۳ میلی گرم بر متر مکعب برای ذرات خشک است. این در حالی است که از نظر پارامترهای اعلامی اداره کل محیط زیست استان، این اعداد اگر زیر ۲۰۰ باشد کافیست و در رنج استاندارد محسوب می شود اما ما مفتخریم که توانسته ایم اولین و تنها مجموعه آهکی و سیمانی در شمالغرب کشور باشیم که نتایج آنالیز ذرات در آن، کمتر از ۱۰۰ و بلکه کمتر از ۵۰ میلی گرم بر متر مکعب می باشد و این آنالیزها به همراه سایر نتایج زیست محیطی آزمایشگاه معتمد اداره کل محیط زیست استان جهت استحضار همشهریان عزیز منتشر می گردد و قابل ملاحظه است که در کلیه پارامترها، تمامی موارد زیست محیطی پاس گردیده است.

عطایی در عین حال، ضمن تشکر از افکار عمومی و رسانه ها بابت حساسیت در موضوع مسایل زیست محیطی کهن شهر اهر یاد آور شد: کارخانه آهک هیدراته اهر از اولین مجموعه های صنعتی در کهن شهر اهر بوده و این مجموعه با همدلی و همگرایی موجود خواهد توانست آینده صنعتی اهر را نوید بخشد. البته ذات صنعت آهک بگونه ای است که در دوران اولیه راه اندازی، تولید کلوخه محتمل است و این کلوخه ها از مرداد تا دیماه ۱۴۰۰ تولید گردیده اما افتخار شرکت مولیبدن مس آذربایجان این است که در مدت زمان بسیار کوتاه تر از آنچه پیش بینی می شد موفق به عبور از این دوران گذار گردید و از اول بهمن ماه ۱۴۰۰ تا به امروز که نزدیک ۵ ماه است، تولید کلوخه در این کارخانه عملاً صفر بوده و تمامی آهک فرآیند تولید طی این ۵ ماه به آهک هیدراته تبدیل گردیده است. لذا کلوخه های تولیدی در دوران راه اندازی نیز تعیین تکلیف گردیده و اخیرا با تامین سوله ای در شهرک صنعتی اهر و طراحی سیستم جامبو زنی، چند هفته ای است که در حال پر کردن جامبوبگ و انتقال کلوخه ها به سوله شرکت هستیم. لذا اینجانب با توجه به اقدامات بعمل آمده به مردم عزیز اهر اطمینان خاطر می دهم که شاهد سبزترین کارخانه آهک کشور در شهر عزیزمان اهر خواهیم بود.