منطقه آزاد ارس تافته جدابافته نیست !
منطقه آزاد ارس تافته جدابافته نیست !
تاریخ و تجربه ثابت کرده است ارس در روزهای اوج و شرایط حساس کشور، طلایه دار دفاع ازتحریم ها واقتصاد مقاومتی ایران اسلامی بوده است.

بیداری آذربایجان – وحید چوپانی: ارس در سال ۱۳۹۰ بهترین دوران رشد اولیه خود را تجربه می کرد. بطوریکه در آن مقطع ها، ۲۰ درصد صادرات استان را به خود اختصاص داده و از هر ۶ سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد کشور حداقل ۳ مورد آن در ارس اتفاق می افتاد.

ادامه روند پیشرفت منطقه آزاد ارس باعث شده بود تا در قالب برنامه های مدون خود در افق سال ۱۴۰۴، بخش قابل توجهی از ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص دهد . اما دیری نگذشت که حضور مدیران بی برنامه اش ، استراتژی ها و برنامه های توسعه محور آنرا از اهداف خویش به حاشیه رانده و امروزه ارس را به برهوت توسعه نیافتگی ودربدری هدایت کردند. متاسفانه سیاست ها و برخوردهای سلیقه ای با قوانین در منطقه آزاد ارس ، و از همه مهمتر حضور مدیران غیر متخصص، ناکارآمد و ضعیف در منطقه آزاد ارس ، باعث جولانگاه تصمیمات غلط در این منطقه شده است.

سوال از مسئولین محترم دولت انقلابی : مگر منطقه آزاد ارس بادیگرمناطق آزاد کشور چه فرقی دارد ، که قوانینش بادیگر مناطق آزاد کشور فرق داشته باشد؟!

به عنوان نمونه چرا ماخذی که پس از حذف ارز ترجیحی درمنطقه آزادارس اتخاذ می کنند ، باید بالاترین ماخذ در بین مناطق آزاد کشور باشد ؟
به نظر ویراستار، اتخاذ همچین تصمیم های نابخردانه و البته سلیقه ای ، نه‌تنها باعث بالا رفتن قیمت های مصرفی کالاها برای مصرف کنندگان در ارس گردیده است بلکه با ضربه زدن به بدنه اقتصادی و سرمایه گذاری در ارس، باعث سردرگمی سرمایه گذاران ، تولیدکنندگان ، تجار همچنین اصناف و کسبه در ارس نیز گردیده است . بطوریکه که خروج کارخانه های تولیدی و تجار و سرمایه گذاران و مسکوت ماندن خیلی از اصناف از ارس تهدیدهایی که در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد .

مقام معظم رهبری فرمودند” آذربایجان سر ایران است”. آیا اینگونه برخوردها، شائبه ضربه زدن به سرایران را تداعی نمیکند؟ آقای ترکان دبیر سابق مناطق آزاد دربازدیدی گفتند ارس صنعتی ترین منطقه آزاد کشور است. حال واقعا برای ارس چه شده است ، که هرروز برای پسرفت این منطقه گام های منفی برداشته می شود .

رییس جمهور محترم ، دبیرمحترم مناطق آزاد کشور و مسئولین ارشد استان و امام جمعه محبوب آذربایجان دکتر آل هاشم : خواهشا منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس را دریابید.

یک روز خط راه آهن اتصال ایران به آسیای میانه در مسیر کریدور شمال جنوب را که شرایط زیر ساختی آن در ارس مطالعه و تا حدودی فراهم شده بود، بطوریکه با سرمایه گذاری در حد یک میلیارد دلاری که برخی فایناسرها هم اعلام آمادگی کرده بودند می توانست این پروژه به سرانجام برسد . اما در کمال ناباوری و عدم پیگیری جدی مسئولین سابق استان و چراغ خاموش مدیر عامل شمالی منطقه آزاد ارس باعث آن گردید، که این ابر پروژه مهم که یک فرصت استثنایی برای توسعه و آبادانی ارس و استان بود ، با همدستی و مدیران شمالی دولت روحانی، آنهم با تصویب بودجه ۵ میلیارد دلاری به منطقه آزاد انزلی تغییر مکان یافت . و بدتر اینکه در ادامه این سیاست ها ، امروزه با ارائه بسته های تشویقی در منطقه آزاد انزلی میخواهند سرمایه گذاران ارس را با برخوردهای سلیقه ای وغلط مدیرانش ، به انزلی فراری دهند .

به نظر ویراستار ، در مقطع حساس کشور منطقه آزاد ارس میتواند با توجه به پتانسیل ها و به واسطه حمایت از تولید کنندگان، سرمایه گذاران، تجار و اصنافش نقش به سزایی را در تولید و تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور ایفا کند . اما متاسفانه دست هایی است که بجای همیاری و همفکری مسئولین جهت توسعه و آبادانی ارس میخواهند با ایجاد برخی موانع ها، سرمایه گذاران و تولید کنندگان که بعنوان سربازان خط مقدم ایران اسلامی درجنگ اقتصادی انجام وظیفه می کنند را خلع سلاح نمایند.
مسئولین محترم دولت انقلابی: آیا اینها مصداق آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟ تاریخ و تجربه ثابت کرده است ارس در روزهای اوج و شرایط حساس کشور، طلایه دار دفاع ازتحریم ها واقتصاد مقاومتی ایران اسلامی بوده است . لذا امیدواریم با وحدت و همدلی و حمایت های دلسوزانه مسئولین نظام ، ارس را از باتلاق سرمایه گذاری بی کران فرصت ها نجات داده تا به عنوان نگین اقتصادی و توسعه ای آذربایجان درکشور عزیزمان ایران بدرخشد.