موضوع “مدیریت جهادی” قابلیت علمی دارد
موضوع “مدیریت جهادی” قابلیت علمی دارد
آیین اختتامیه نخستین همایش ملی "جلوه‌های جهادی شهیدان آقا مهدی باکری و حاج قاسم سلیمانی در مدیرست شهری"، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با حضور شهردار تهران و خانواده شهید باکری در مرکز همایش‌های بین‌المللی خاوران تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش بیداری آذربایجان، فرمانده سازمان بسیج شهرداری تبریز عصر دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همایش ملی “جلوه‌های جهادی شهیدان آقا مهدی باکری و حاج قاسم سلیمانی در مدیرست شهری” در راستای عمل به فرامین و تاکیدات مقام معظم رهبری به موضوع مدیریت جهادی تدارک دیده شده، گفت: هدف اصلی از برگزاری همایش این است به مدیران فعلی یادآری کنیم این دو شهید بزرگوار در شرایط سخت دوران دفاع مقدس، چگونه با مدیریت جهادی خود، غیرممکن‌ها را ممکن ساختند.

رحیم ملاحسینی افزود: طرح و یادآوری شیوه مدیریتی و رفتارها و منش‌ خاص شهیدباکری در دوران ۶ ماهه تصدیگری شهرداری اورمیه از دیگر اهداف این همایش است.

وی با بیان اینکه قرار بود اختتامیه همایش، همزمان با روز شهردار در ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار شود، اظهار داشت: مخالفت ستاد استانی باعث شد مراسم اختتامیه به سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر موکول شود.

▪️اهدای نشان لیاقت در دوره‌های بعدی همایش

دبیر علمی همایش ملی “جلوه‌های جهادی شهیدان آقا مهدی باکری و حاج قاسم سلیمانی در مدیریت شهری”، استقبال دانشگاهیان و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از این همایش را در مقایسه با همایش‌های مشابه کم‌نظیر اعلام کرد و گفت: از مجموع بیش از ۲۰۰ مقاله واصله به دبیرخانه همایش، ۱۷۵ مقاله پذیرش شده که از میان مقالات پذیرش شده، پنج مقاله به عنوان مقالات منتخب معرفی خواهند شد.

سیدعلی فارغ، از ارایه مقالات پذیرش شده بصورت سخنرانی و پوستر و انتشار آنها در قالب یک لوح فشرده خبر داد و افزود: مجله نخستین همایش ملی “جلوه‌های جهادی شهیدان آقا مهدی باکری و حاج قاسم سلیمانی در مدیریت شهری” نیز در تیراژ محدود چاپ و در روز اختتامیه رونمایی می‌شود.

وی تصریح کرد: علیرغم پیش‌بینی‌های قبلی در خصوص اهدای نشان لیاقت به مدیران جهادی حوزه مدیریت شهری، این ایده به دومین دوره همایش موکول شده است.

دبیر علمی همایش در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه به اذعان همه کسانی که مقالات‌شان در همایش پذیرش شده، موضوع مدیریت جهادی قابلیت علمی دارد، اظهار داشت: اقدام پژوهی و مشارکت جمعی در مدیریت، دو مقوله است که شهیدان والا مقام آقامهدی باکری و حاج قاسم سلیمانی در هر دو مقوله مذکور شاخص بودند.

وی در رابطه با کیفیت مقالات پذیرش شده در همایش نیز گفت: با اینکه پیش‌بینی می‌شد به دلایلی چون عنوان همایش و عدم حضوری بودن مجامع علمی و دانشگاه‌ها، اطلاع‌رسانی مثل شرایط عادی امکانپذیر نباشد، اما داوران، سطح کیفی پذیرش مقالات را تنزل ندادند و برای اجتناب از راه‌یابی مقالات با کیفیت پایین به مرحله داوری به پذیرش ۱۷۵ میاله از ۲۰۰ مقاله دریافتی بسنده کردند.

فارغ، در خاتمه سخنانش با اشاره به اینکه در فراخوان همایش، ده محور مشخص شده بود، خاطرنشان کرد: “عدالت محوری در عملکرد جهادی مدیران شهری”، “مدیریت بحران” و “مدیریت شهری شهروندمدار” سه محوری هستند که به ترتیب با ۱۴، ۱۱ و ۹ درصد، بیشترین حجم مقالات پذیرش شده را به خود اختصاص داده‌اند.

▪️زاکانی؛ سخنران اصلی همایش

مدیر اجرایی همایش نیز، مشارکت در همایش ملی “جلوه‌های جهادی شهیدان آقا مهدی باکری و حاج قاسم سلیمانی در مدیریت شهری” را یک افتخار برای عوامل اجرایی همایش برشمرد و گفت: شهرداری تبریز همه ساله در مناسبت‌هایی چون روز شهردار، سالروز آزادسازی خرمشهر و سالگرد شهادت سردار سلیمانی اقدام به برگزاری مراسمات مختلف می‌نمود، امسال تصمیم بر این شد به جای مراسم روز شهردار، یک همایش ملی علمی برگزار شود تا این دو شهید بزرگوار یکبار دیگر از یک جایگاه بزرگتری مطرح شوند.

عزتی افزود: بیش از ۴۵ نفر از اعضای هیات علمی کشور از استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، گیلان و دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام‌نور برای بالا بردن گرید و ارزش علمی همایش، با ارسال اسناد و مدارک لازم در این همایش مشارکت کرده‌اند.
محمد عزتی با بیان اینکه این همایش با حداقل هزینه‌ برگزار می‌شود، گفت: این امر با باور این دو شهید بزرگوار در خصوص اجتناب از حیف ومیل بیت‌المال هم همخوانی دارد.

وی از دکتر زاکانی؛ شهردار تهران به عنوان سخنران اصلی همایش نام برد و تصریح کرد: مهندس چمران، سردار پورجمشیدیان (از همسنگران شهید باکری و مسیول فرهنگی لشکر عاشورا)، خانواده شهید باکری و صبیه شهید سلیمانی نیز برای حضور در این همایش به عنوان میهمان دعوت شده‌اند.