از کلاه و کاپشن در فصل گرما تا صادرات محصولات ۳ سال قبل!
از کلاه و کاپشن در فصل گرما تا صادرات محصولات ۳ سال قبل!
با اصلاح نرخ برخی از اقلام اساسی، تصاویری از سال‌های گذشته تحت عنوان هجوم مردم به فروشگاه‌ها در فضای مجازی منتشر شد.

در روز‌های گذشته تصاویر و ویدیو‌هایی با عنوان هجوم مردم برای خرید کالا منتشر شد، هجومی که طبق اعلام منتشر کنندگان تصاویر بعد از اعلام خبر افزایش قیمت برخی کالا‌ها شکل گرفته است. در این تصاویر مردم در حال هجوم بردن به قفسه‌های فروشگاه هستند و حتی به فروشگاه خسارت زده اند.

به گزارش بیداری آذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها و واریز یارانه کمک‌معیشتی برای مردم، قیمت جدید چهار قلم کالای اساسی از روز ۲۲ اردیبهشت و طبق اعلام اتحادیه‌های تولید کننده تغییر کرد. قیمت هر کیلو مرغ حداکثر ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان، هر شانه تخم‌مرغ ۱.۹ کیلوگرمی برای مصرف کننده ۷۶ هزار تومان و هر شانه ۲ کیلویی ۸۰ هزار تومان، شیرنایلونی ۹۰۰ گرمی ۱.۵ درصد چربی ۱۵ هزار تومان، پنیر uf ۴۰۰ گرمی نسبتا چرب ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳ هزار تومان اعلام شد.

بعد از این افزایش قیمت تصاویری با عنوان هجوم مردم به فروشگاه‌ها منتشر شد در حالی که ویدیو‌های دیگری نشان می‌داد برخی اقلام به خارج از کشور صادر می‌شوند. این فیلم‌ها روز گذشته از سوی صفحه فضای مجازی برخی رسانه های بیگانه منتشر شد، اما هیچ کدام از تصاویری که تا این لحظه به آن اشاره کرده‌ایم به چند روز گذشته مربوط نیست؛ فروشگاهی که در این فیلم نمایش داده شد یکی از فروشگاه‌های استان قزوین است که طبق اعلام فرماندار این استان در چند روز گذشته با چنین مشکلی مواجه نشده است.

عباس کاظمی فرماندار قزوین گفت:همانطور که در کلیپ مشاهده می‌شود افراد داخل فروشگاه لباس زمستانی بر تن دارند و این امر گواه این است که رسانه‌های معاند کلیپ دروغین را به منظور متشنج کردن فضا منتشر کردند. هجوم مردم قزوین به فروشگاه‌ها کذب محض است، شاهد شلوغی و صف در برخی از فروشگاه‌های سطح شهر بودیم، اما حادثه‌ای که در این کلیپ نشان داده شده در هیچ نقطه از شهر قزوین اتفاق نیفتاده است.

در فیلم آرد‌های صادراتی هم با کمی دقت می‌توانید متوجه تاریخ درج شده روی کیسه‌ها شوید، تاریخ انقضای آرد‌ها به سال ۲۰۱۸ مربوط است. اگر موضوع صادرات آن‌ها صحت داشته باشد با توجه به انقضای ۶ ماهه کیسه‌های آرد، بیش از ۳ سال از تولید و صادرات آن گذشته است.

از کلاه و کاپشن در فصل گرما تا صادرات محصولات 3 سال قبل/ انتشار اخبار جعلی بعد از اصلاح نرخ اقلام اساسی

البته در دو روز گذشته تقاضا برای کالا‌های مشمول افزایش قیمت بیشتر شد و همین موضوع ازدحام جمعیت در برخی فروشگاه‌های کشور را به همراه داشت، اما طبق اعلام معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت این افزایش تقاضا پیش‌بینی شده بود. برخی از مردم سعی داشتند آخرین محصولات عرضه شده با قیمت قبل را خریداری کنند.

مفتح قائم‌مقام وزیر صمت گفت: از آنجا که این حجم از خرید از قبل پیش‌بینی‌شده بود، آمادگی کامل برای آن وجود داشت و امیدوار هستیم تا حدود سه روز آینده این هیجان فروکش کرده و بازار آرامی داشته باشیم. کسانی که کالا ذخیره‌سازی کرده‌اند تا مدتی در بازار نخواهند بود و از ذخیره خود استفاده خواهند کرد و این موضوع باعث می‌شود که پس‌ از این استقبال زیاد از خرید در بازار رکود داشته باشیم و فراوانی کالا بیشتر شود.

طی این چند روز در فضای مجازی افرادی به عمد یا به اشتباه تصاویری را منتشر می‌کردند که هیچ کدام به چند روز گذشته مربوط نبود؛ البته اغلب در همین فضا جعلی یا قدیمی بودن این ویدیو‌ها مشخص می‌شد. اما خود کاربران در زیر این پست صحت آن را رد کردند و مشخص شد فیلم منتشر شده به سال‌های قبل مربوط بوده است.

از کلاه و کاپشن در فصل گرما تا صادرات محصولات 3 سال قبل/ انتشار اخبار جعلی بعد از اصلاح نرخ اقلام اساسی

یکی از کاربران نوشت: «دوست عزیز توی فیلم کامل مشخص هست که فیلم از روی پل عابر پیاده گرفته شده و این پل خیلی وقته به خاطر بهبود وضعیت بصری نماد تاریخی ارگ کریمخان زند جمع شده لطفا هر چیزی رو انتشار ندید.»

از کلاه و کاپشن در فصل گرما تا صادرات محصولات 3 سال قبل/ انتشار اخبار جعلی بعد از اصلاح نرخ اقلام اساسی

یکی از ویدیو‌های منتشر شده توسط این رسانه‌ها از هجوم مردم برای خرید روغن و کمبود آن در بازار خبر می‌داد در حالی که رفتار ساکنان دزفول با تریلی روغنی که بین راه واژگون شده عکس آن را پابت کرد. در این حادثه نه تنها دانه‌ای از روغن‌ها کم نشد، که مردم برای جمع کردن آن دست به کار شدند. این رفتار هموطنانمان دقیقا خلاف تصویری بود که دشمنان قصد به تصویر کشیدن آن را داشتند.

بررسی‌های میدانی ما از کاهش تقاضا و افزایش عرضه کالاهای اساسی در بازار خبر می‌دهد؛ آنطور که مسئولان حوزه اعلام کرده‌اند شرایط فروشگاه‌ها به حالت عادی بازگشته و ذخیره کافی برای عرضه وجود دارد.

قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: افزایش تقاضا ناشی از اجرای این طرح پیش بینی شده بود، اما با فعال شدن شبکه حمل و‌نقل و بهبود عرضه بازار تنظیم خواهد شد. ذخایر راهبردی ما در برخی محصولات ۷۰ و برای برخی محصولات ۹۰ درصد نیاز بازار است. در شکر ۱۰۰ درصد در برنج ۷۹ درصد و روغن ۱۳۷ درصد ذخیره داریم. در گوشت و مرغ بالای ۱۰۰ درصد آمادگی تامین بازار را داریم.

او می‌گوید: به طور کلی در سراسر کشور روزانه ۳ هزار تن روغن، ۷۶۰۰ تن مرغ گرم، ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد، ۳۰ تن شیر،۳ هزار تن تخم مرغ، ۳۱۰ تن گوشت قرمز و ۶۰ تن توزیع شکر، با توجه به مصرف برآورد شده و توزیع می‌شود، برای مثال مصرف روغن ماهانه خانوار که ۱.۲ لیتر است این که با این میزان توزیع مازاد تولید هم دارد.