مطالبه از رییس جمهور، پیگرد قانونی ندارد!
مطالبه از رییس جمهور، پیگرد قانونی ندارد!
همین چند روز پیش بود که خرم استاندار آذربایجانشرقی از سفر قریب الوقوع ابراهیم رئیسی به تبریز در ادامه سفرهای استانی دولت خبر داد و جلساتی هم در این رابطه من باب هماهنگی بین نهادها صورت گرفته و متعاقب آن شهردار جدید الورود هم پیشنهاداتی برای میزبانی هر چه بهتر ارائه دادند که جای تقدیر داشت، اما!

به گزارش بیداری آذربایجان، بر طبق یک رویه مرسوم و غیر اصولی عموما سفر مقامات عالی رتبه کشوری به استان ما بیش از آن که فرصت و ملجایی برای طرح مشکلات و مطالبات به صورت جدی و پیگیری آن ها باشد، عمدتا به تعارفات بیش از حد معمول می گذرد و نتیجه ثمربخشی خاصی هم برای استان و بخصوص تبریز ندارد. بجز آل هاشم، امام جمعه تبریز که در چند سال اخیر و در ملاقات های خود با مسئولان عالی رتبه زبان به انتقاد گشوده و بعضا مطالبات را به صورت جدی و نه با زبان تملق و ارادت، مطرح کرده است، بقیه آقایان مسوول در حوزه های مختلف در قواره موجودات زبان بسته ای ظاهر شدند که نه جراتی برای طرح مشکلات و مطالبه موثر داشتند و نه بیان مناسبی برای طرح آن ها.

از این رو می توان نتیجه سفرهای استانی مقامات را جز افزودن به بار ترافیکی شهر،  بار مالی اضافی و جلسات بی سروتهی ندانست که عمدتا در شعار و برخی موضوعات کلی خلاصه می شود! آقایان مسوول بالادستی و پایتخت نشین هم چون از روحیه تملق گویی و زبان بسته بودن ما خبر دارند، با چند شعار دهن پر کن و حماسی که عمدتا برای تهییج روحیه احساسی مردم صورت می گیرد، قضیه را رفع رجوع می کنند.

چند سال پیش وقتی اسحاق جهانگیری در کسوت فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی و در اثنای ختم بخیری برجام راهی تبریز شد، شنیدن مطالبات دوستان در جلسه ستاد اداری خالی از لطف نبود و رییس اتاق بازرگانی نه تنها اسم وزیر همراه، معاون اول رییس جمهور را نمی دانست و به اشتباه او را به اسم دیگری خطاب کرد بلکه در ادامه عرایض گهربارش به جای آن که مشکلات حوزه صنعت و تولید را به گوش شخص دوم دستگاه اجرایی کشور برساند، در باب تحولات جهانی سخن گفت و جو سالن از او یک سخنگوی وزارت امور خارجه خوب ساخت! تا جایی که حقیر از دفتردار آن جناب جویا شدم که فلانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی شده، چرا به ما خبر نداده اید!

یکی از عمده دلایل عقب ماندگی این استان و بالتخصیص کلانشهر تبریز جز در فرهنگ تملق، چاپلوسی، تعارفی و زبان بسته بودن و مهم تر از همه این ها روحیه محافظه کاری و رادیکالیسم نیست، که در فرهنگ ما ریشه دوانیده است و تا مقام عالی رتبه ای پایش به تبریز باز می شود، محافظه کاری و حفظ مقام و کرسی ریاست مجال طرح مشکلات نمی دهد.

غرض از مطرح کردن این موضوع اولین سفر ابراهیم رییسی به تبریز است و تا جایی که ما پرس و جو کرده ایم مطالبه جدی از رییس جمهور پیگرد قانونی ندارد و از سویی خطری هم برای کرسی ریاست شان نباید وجود داشته باشد. این رویه را بعضا در تنظیم نشست مطبوعاتی با اهالی رسانه هم لحاظ می کنند و نه تنها خود عاجز از مطالبه گری هستند، بعضا با سانسور و اعمال سلیقه سوالات خبرنگاران را هم تعدیل می کنند. این شهر به اندازه کافی مشکلات برای طرح دارد و انصافا برای یک بار هم که شده از طرح مشکلاتی نظیر وضعیت تراکتور و تدریس زبان ترکی دست بردارید. ابرچالش هایی وجود دارد که دیگر فرصتی برای موضوعات حاشیه ای نمی ماند! با خواهش می کنم و بفرمایید و عرض ارادت و دولا راست شدن های پی در پی نه جایگاه شما پیش رییس جمهور تحکیم می شود و نه مشکلات آذربایجان حل خواهد شد.

  • نویسنده : وحید خدادادی