نگاه تحلیلگران عرب به ضربه بزرگ ایران
نگاه تحلیلگران عرب به ضربه بزرگ ایران
بسیاری از تحلیلگران منطقه از جمله کارشناسان عرب‌زبان ضربه ایران به مقر جاسوسی صهیونیست‌ها در اقلیم کردستان عراق را سرآغاز یک مرحله راهبردی جدید در قواعد درگیری میان محور آمریکایی و محور مقاومت دانستند.

به گزارش اویاقلیق به نقل از الف: حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به  پایگاه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق که در واکنش به جنایت صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن ۲ نیروی پاسدار کشورمان در دمشق، انجام گرفت، با واکنش‌های متعددی همراه بود و بسیاری آن را سرآغاز یک مرحله راهبردی جدید دانستند.

درحالی که رژیم صهیونیستی هنوز هیچ واکنش رسمی به این ضربه موشکی ایران نشان نداده، رسانه‌های این رژیم با انتشار مطالبی به نقل از محافل امنیتی و سیاسی اسرائیل عمق سردرگمی و نگرانی صهیونیست‌ها و هراس آنها از ضربات بعدی ایران را منعکس می‌کنند.

در این بین مواضع ضد و نقیضی در اظهارات آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها نسبت به حمله موشکی ایران به مواضع موساد در اربیل وجود دارد. درحالی که آمریکایی‌ها می‌گویند هیچ موضع نظامی یا دیپلماتیک این کشور مورد هدف واقع نشده، صهیونیست‌ها تلاش دارند بگویند که موشک‌های ایرانی ساختمان کنسولگری ایالات متحده را در اقلیم کردستان عراق مورد هدف قرار دادند.

علت امر آن است که آمریکایی‌ها با رد هر خبری مبنی بر حمله به مواضع آنها قصد دارند از هرگونه درگیری با ایران خودداری کنند و در مقابل رژیم صهیونیستی درحالی که از کوچک‌ترین واکنش به ایران عاجز است، می‌خواهد بگوید که ایران به مواضع آمریکا حمله کرده و خود آمریکا باید پاسخ بدهد.

اما علاوه بر کارشناسان و خبرنگاران رژیم صهیونیستی که به شکل گسترده در حال بررسی این حمله موشکی ایران هستند، تحلیلگران برجسته عرب زبان نیز از ابعاد مختلف به ارزیابی عوامل و پیام‌های این اقدام جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر شناخته شده جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم نخستین تحلیلگر مشهور عربی بود که در این زمینه به اظهار نظر پرداخته ومقاله‌ای به همین منظور اختصاص داد.

از نظر عطوان حمله موشکی مستقیم ایران به مواضع اسرائیل در اقلیم کردستان عراق که دولت آن رابطه عمیق با صهیونیست‌ها دارد، سرآغاز یک مرحله استراتژیک جدید در قواعد درگیری منطقه است.

طبق تحلیل عطوان، مقوله ایران در «پاسخ مناسب در زمان و مکان مناسب» تا حدودی تغییر کرده است؛ چرا که ایران پاسخ جنایت صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن ۲ نیروی ایرانی در سوریه را سریعا داد و منتظر زمان طولانی نماند. همچنین اینکه ایران اقلیم کردستان عراق را برای ضربه زدن به صهیونیست‌ها انتخاب کرده، بیانگر آن است که تهران از توطئه آمریکا و اسرائیل که اقلیم کردستان را تبدیل به پایگاه جاسوسی و شرارت خود علیه محور مقاومت کرده‌اند آگاهی دارد و از همین منطقه به آنها ضربه وارد می‌کند.

«یحیی دبوق» دیگر نویسنده عرب زبان است که با انتشار یادداشتی در روزنامه لبنانی الاخبار به بررسی ابعاد حمله موشکی ایران به پایگاه جاسوسی موساد در اربیل پرداخت. طبق ارزیابی‌های این تحلیلگر لبنانی، این حمله موشکی ایران صرفا یک پاسخ اولیه بود و احتمال ادامه‌دار بودن آن وجود دارد. بنابراین ایران موفق شد یک معادله جدید در برابر آمریکا و اسرائیل ترسیم کند مبنی بر اینکه هر یک از تحرکاتشان علیه مواضع ایرانی در هرکجای منطقه با پاسخ سریع مواجه خواهد شد. همین معادله جدید موجب می‌شود تا آمریکا و رژیم صهیونیستی قبل از انجام هر اقدامی به دقت محاسبات خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

«حسین الامین» یکی دیگر از تحلیلگران عرب به شمار می‌رود که حمله موشکی ایران به مواضع صهیونیست‌ها را آغاز پایان مرحله صبر استراتژیک ایران دانست. بر اساس این تحلیل، ایران به دشمنان خود نشان داد که صبر راهبردی این کشور حد و مرزی دارد. مورد بعدی مربوط به غافلگیر شدن صهیونیست‌هاست.

این کارشناس عرب زبان معتقد است که صهیونیست‌ها پاسخ ایران را پیش‌بینی کرده بودند؛ اما تصورشان بر این بود که این پاسخ با حمله موشکی حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی داده خواهد شد، به همین دلیل ارتش اسرائیل از هفته گذشته در مرزهای شمالی اعلام آماده باش کرده بود. همین مسئله موجب سردرگمی محافل اسرائیلی درباره ضربات بعدی ایران شده و نمی‌توانند مشخص کنند که حمله بعدی از کدام جبهه خواهد بود.

«ناصر قندیل» سردبیر روزنامه البناء و نماینده سابق لبنانی نیز مقاله جدید خود را به ضربه موشکی ایران به صهیونیست‌ها اختصاص داده و از چند منظر آن را بررسی کرد. او بر این باور است که ارزش زمانی حمله ایران به پایگاه جاسوسی اسرائیل کمتر از ارزش مکانی آن که اقلیم کردستان عراق را به این منظور انتخاب کرد، نیست.

از نظر ناصر قندیل، حمله موشکی ایران به مواضع اسرائیل در اربیل هم‌زمان با بحران اوکراین و تلاش آمریکا برای باج‌خواهی از تهران در پرونده مذاکرات وین و قرار دادن ایران مقابل روسیه، حامل پیام روشنی برای واشنگتن و متحدانش بود مبنی بر اینکه ایران تسلیم این باج‌خواهی‌ها نمی‌شود و پرونده مذاکرت وین را به سایر پرونده‌ها مرتبط نمی‌کند.

بر اساس این تحلیل همچنین، اینکه ایران اربیل را به عنوان هدفی برای ضربه زدن به اسرائیل انتخاب کرده ابعاد مختلفی دارد از جمله اینکه اقلیم کردستان مرکز اصلی جاسوسی موساد در منطقه عربی علیه محور مقاومت محسوب می‌شود و ایران اسناد و مدارک کافی در این زمینه دارد.