اجرای غیر علمی مسقف‌سازی فاز دوم گلزار شهدای تبریز
اجرای غیر علمی مسقف‌سازی فاز دوم گلزار شهدای تبریز
طرح ارائه شده برای مسقف سازی فاز دوم گلزار شهدای وادی رحمت تبریز با طرح ساخته شده هیچگونه تطابقی ندارد.

بیداری آذربایجان به نقل از مهر: مسقف سازی فاز دوم گلزار شهدای وادی رحمت در خرداد ماه سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گفت اما متأسفانه جوابگوی اقلیم سرد و کوهستانی کلانشهر تبریز نیست.

پروژه به ظاهر اتمام یافته‌ای که با طرح ارائه شده هیچ تطابقی ندارد و علاوه بر اینکه فاقد کارکرد و هویت متناسب با چنین فضایی است، در زمره پروژه‌هایی جای گرفته است که هدررفت منابع مالی شهرداری در آن به چشم می‌خورد.

پروژه عمرانی مسقف سازی فاز دو گلزار شهدای وادی رحمت، پروژه‌ای است که از روز اول، ایرادات فنی و طراحی آن، کاملاً مشهود بوده است.

ایرادات فنی و طراحی مسقف سازی فاز دو گلزار شهدا

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: فاز دوم پروژه عمرانی مسقف سازی گلزار شهدای وادی رحمت، در حالی در اوایل خردادماه جاری مورد بهره برداری قرار گرفت که همچنان ایرادات فنی و طراحی آن آشکار و پابرجا بود.

اجرای غیر علمی مسقف‌سازی فاز دوم گلزار شهدای تبریز

حکیمه غفوری ادامه داد: متأسفانه باید گفت که این پروژه که بنابر گزارشات ارائه شده از سوی کارفرما، حدود ۶ هزار مترمربع را پوشش داده است، به هیچ عنوان پشتوانه مطالعاتی از بُعد اقلیمی و طراحی را نداشته و یکی از موارد هدر رفت منابع مالی شهرداری در دوره مدیریت شهری گذشته به حساب می‌آید.

فاز دوم پروژه عمرانی مسقف سازی گلزار شهدای وادی رحمت، در حالی مورد بهره برداری قرار گرفت که همچنان ایرادات فنی و طراحی آن آشکار و پابرجا بود

وی افزود: البته در ارتباط با جزئیات و مصالح اجرایی پروژه که جای بررسی مجدد و دقیق‌تر را دارد، فعلاً اعلام نظری نکرده‌ایم و در این خصوص از ناظرین پروژه خواسته شده تا نسبت به بررسی فنی و اعلام نظر در خصوص کیفیت مصالح استفاده شده در بلوک‌های مختلف اعلام نظر نمایند، چرا که در بازدیدهای میدانی، تفاوت در نوع و ابعاد مصالح به کار رفته در پوشش سقف مشهود است.

چنین طرحی جوابگوی اقلیم سرد و کوهستانی تبریز نیست

غفوری توضیح داد: اما بحث و انتقاد ما این است که مبتدی‌ترین طراحان و معماران شهر هم می‌دانند که چنین طرحی نمی‌تواند جوابگوی اقلیم سرد و کوهستانی تبریز بوده و چه بسا موجب تشدید کوران در زمستان و گرمای شدید در تابستان نیز گردیده است.

 

وی افزود: از طرفی دیگر، ارتفاع بسیار زیاد سقف از کف و نیز پوشش شیب دار مقطعی، هیچ نوع کارکردی در مقابل مدیریت بارش‌ها نداشته و صدالبته موجب نارضایتی استفاده کنندگان گردیده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز در پایان گفت: در مجموع باید گفت که پروژه مذکور، چه از لحاظ آسایش اقلیمی و چه از بُعد طراحی معماری، فاقد کارکرد و هویت متناسب با چنین فضایی بوده که در این راستا با تشکیل جلسات متعددی که با حضور کلیه عوامل طراحی، اجرایی و نظارت و … پروژه داشته‌ایم، امید است در سه ماهه نخست سال آتی، بخش عمده‌ای از نواقصات پروژه حل گردد.

نقشه ارائه شده با نقشه ساخته شده تطابقی ندارد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان آذربایجان شرقی گفت: بحث مسقف سازی گلزار شهدا جز برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست بدین گونه که در کل کشور چیزی به نام مسقف سازی گلزار شهدا وجود ندارد.

عباس پورحسن ادامه داد: مسقف سازی فاز یک گلزار شهدا به درخواست خود خانواده‌های معظم شهدا و پیگیری از شهرداری وقت انجام یافته است که در نهایت با هزینه کرد شهرداری صورت پذیرفت.

وی افزود: هم‌چنین مسقف سازی فاز دو گلزار شهدا نیز با پیگیری مجدانه خانواده‌های معظم شهدا آغاز به کار کرد و نقشه مسقف سازی فاز دو گلزار شهدا به تأیید ستاد مرکزی ارائه شد.

 

پورحسن توضیح داد: اما نقشه‌ای که بنیاد شهید برای مسقف سازی فاز دو گلزار شهدا ارائه کرده بود با نقشه‌ای که ساخته شده است هیچ گونه تطابقی ندارد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان آذربایجان شرقی گفت: مسقف سازی فاز دو گلزار شهدا با مشکلات و نواقصی روبروست و وضعیت نامطلوبی به هنگام بارش باران و برف به وجود می‌آید که قابل گذشت نیست.

مقصران پروژه مسقف سازی مشخص خواهد شد

وی افزود: رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز و بنیاد شهید و امور ایثارگران پیگیر وضعیت به وجود آمده در پروژه مسقف سازی فاز دو گلزار شهدا هستند که با پیگیری‌های صورت گرفته، مقصران وضعیت به وجود آمده در فاز دو گلزار شهدا مشخص خواهد شد و باید تدابیری به وضعیت موجود در فاز دو گلزار شهدا اندیشیده شود.

با پیگیری‌های صورت گرفته، مقصران وضعیت به وجود آمده در فاز دو گلزار شهدا مشخص خواهد شد و باید تدابیری به وضعیت موجود در فاز دو گلزار شهدا اندیشیده شود

پورحسن گفت: مسقف سازی فاز دو گلزار شهدا باید مطابق با نقشه ارائه شده انجام می‌گرفت که متأسفانه این اتفاق نیفتاده است و تغییر و تحول ایجاد شده، منجر شده است تا پاره‌ای از مشکلات در مسقف سازی گلزار شهدا به خود آمده است.

وی افزود: ۹ هزار و ۸۹۴ شهید، ۲۴ هزار جانباز، یک هزار و ۹۰۴ آزاده و ۲۹ شهید مدافع حرم در استان آذربایجان شرقی وجود دارد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان آذربایجان شرقی ادامه داد: در بحث اصلاح وضعیت سقف گلزار فاز دو، مهندسین شهرداری منطقه ۲ و تشکیل جلسه در این خصوص انجام پذیرفته است.

وی در پایان افزود: هم‌چنین دفتر فنی بنیاد شهید و امور ایثارگران با دعوت از همکاران مهندس از گلزار بازدید کرده و به نتایجی در این خصوص رسیده‌اند که لازم است با معاونت فنی شهرداری طی نشستی تبادل نظر و تصمیم گیری لازم انجام پذیرد که این امر به زودی اتفاق خواهد افتاد و گزارش آن به کمیسیون فرهنگی شورا و جامعه ایثارگری اعلام خواهد شد.

لزوم رفع نواقص و مشکلات فاز دو گلزار شهدا

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز گفت: مسقف سازی گلزار شهدا از سال ۱۳۸۴ مطرح است چنانچه مسقف سازی فاز یک گلزار شهدا مناسب‌تر از مسقف سازی فاز دو گلزار شهداست.

اجرای غیر علمی مسقف‌سازی فاز دوم گلزار شهدای تبریز

فرخ جلالی ادامه داد: طرح مسقف سازی فاز دو گلزار شهدا از سوی بنیاد شهید به شهرداری منطقه ۲ ارائه شده است که در حال حاضر قابل بررسی در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز و کمیسیون عمران است.

طرح مسقف سازی فاز دو گلزار شهدا از سوی بنیاد شهید به شهرداری منطقه ۲ ارائه شده است که در حال حاضر قابل بررسی در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز و کمیسیون عمران است

وی افزود: طرح فاز دو گلزار شهدا با آب و هوای تبریز سازگار نیست و با توجه به اینکه اجرا و ناظرین بر این طرح، وابسته به سازمان آرامستان تبریز نیست اما باید نواقصات و مشکلات فاز دو سریعاً رفع شود.

جلالی بیان کرد: در این رابطه جلسات متعددی برگزار شده و در این راستا با پیگیری‌های لازم، برنامه‌هایی برای نواقص مسقف سازی اتخاذ خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز افزود: مشکلات فاز یک شهدا در فاز دو شهدا مد نظر است و به مسئولین مربوطه اعلام شده و اعتبارت مطالعاتی لازم برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده است.

وی در پایان گفت: طرح کف سازی فاز دو گلزار شهدا باید به سازمان آرامستان تبریز ابلاغ شود که در غیر این صورت اجرا نخواهد شد.

پروژه عمرانی مسقف سازی فاز دو گلزار شهدای وادی رحمت، نواقص و مشکلاتی را به همراه دارد که هر چه سریع‌تر باید رفع شود.

با توجه به اینکه طرح ارائه شده با طرح ساخته شده هیچ گونه تطابقی ندارد با پیگیری‌های انجام گرفته مقصران این پروژه مشخص خواهد شد.

 گزارش از آناهیتا رحیمی