اجرای ۷۰ هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری در آذربایجان شرقی
اجرای ۷۰ هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری در آذربایجان شرقی
رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي از اجراي سيستم هاي نوين آبياري در ۷۰ هزار هکتار از اراضي کشاورزي آذربايجان شرقي خبر داد.

بیداری آذربایجان: “اکبر فتحی” در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب از تشکیل معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی به منظور یکپارچه سازی فرایند تولید تا مصرف محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: وظیفه این معاونت، نظارت بر بازار محصولات کشاورزی بوده و بر این اساس کلیه مراحل مربوط به زنجیره تامین، توزیع و نظارت بر کالا برعهده جهادکشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل این معاونت در ذیل قانون انتزاع انجام گرفته که اقدامی بسیار مهم و ضروری در راستای مسئولیت پذیری یک دستگاه واحد و مشخص در بحث تولید، عرضه و نظارت بر محصولات کشاورزی است.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه با حذف واسطه ها قیمت محصولات کشاورزی به سمت تثبیت و تعادل حرکت کرده است، گفت: عمده سیاست دولت و بخش کشاورزی برخورد قهرآمیز با بازار نیست؛ بلکه افزایش تولید موجب تعدیل قیمت ها می شود و بر این اساس، اقداماتی در جهت حذف واسطه ها انجام شده است که از آن جمله می توان به ایجاد سامانه “بازرگام” و عرضه کالاهای اساسی با قیمت مناسب که به صورت اینترنتی عرضه می شود، اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در تشریح نحوه فعالیت سامانه بازرگام نیز گفت: این سامانه با هدف حذف واسطه‌ها و استفاده از بستر هوشمندسازی آغاز به کار کرده و با عرضه کالاهای اساسی در آن، قیمت مرغ و تخم مرغ به ثبات رسیده است.

وی در ادامه در خصوص بحث سیب زمینی و کمبود عرضه در بازار نیز گفت: کمبود محصول سیب زمینی در سطح کشور با راهکارهای انجام گرفته تاحدودی تعدیل یافته است و اکنون حداقل ۴۰ هزار تن سیب زمینی در انبارهای استان وجود دارد که ۲۰ هزار تن از آنها مازاد بر نیاز است.

فتحی افزود: در حال حاضر سیب زمینی در سامانه بازرگام با قیمت ۹۸۰۰ تومان عرضه می‌شود در حالی که قیمت آن در میادین، ۱۰ هزار و در بازار تا ۱۲ هزار تومان است.

وی در خصوص دلیل افزایش قیمت گوشت در روزهای گذشته نیز اظهار کرد: با شرایط نامساعد آب و هوایی هفته‌های گذشته، عرضه دام در میادین کاهش یافته و از طرفی کشور به دلیل عدم تحویل نهاده‌های وارداتی از سوی واردکنندگان، با مشکل تامین نهاده‌های دامی مواجه بود اما اکنون بارگیری نهاده‌ها آغاز شده و مشکلات موجود طی روزهای آتی حل خواهند شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص سیمای کشاورزی استان، تشریح کرد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی سطح زیرکشت در استان وجود دارد که عمده این اراضی، بالغ بر ۹۰۰ هزار هکتار، اراضی دیم و باقی اراضی به صورت نیمه آبی ( نه آبی مطلق) هستند.

وی با اشاره به پرورش هفت میلیون راس دام سنگین و سبک در استان، افزود: سالانه به میزان پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شوند که تنها سه میلیون تن از آنها مربوط به محصولات زراعی است.

وی با بیان این‌که تولید ۲۱ قلم محصول کشاورزی استان دارای رتبه‌های یک تا شش در سطح کشور هستند، اظهار کرد: آذربایجان شرقی دارای پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله بسته بندی، فراوری و نگه داری (انبارهای پایین و بالای صفر درجه) محصولات کشاورزی است.

فتحی در خصوص وضعیت آبیاری کشاورزی استان، تشریح کرد: نزدیک به ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان که عمدتا در پایاب سدها قرار دارند، به شبکه‌های فرعی آبیاری مجهز هستند به همین میزان نیز آبیاری نوین در سطح استان گسترش یافته و هر یک از این ظرفیت ها قابل قیاس با وضعیت آبیاری دوران پیش از انقلاب نیست.

وی در خاتمه با اشاره به پیشتازی آذربایجان شرقی در مکانیزاسیون بخش کشاورزی، گفت: کشاورزی کشور در دوران پیش از انقلاب فقط متکی به اصول سنتی بود اما امروز از این مقوله فاصله گرفته و به سمت صنعتی شدن در حال حرکت هستیم. الزام اولیه برای صنعتی شدن کشاورزی نیز استفاده از ماشین آلات کشاورزی و ارتقای ضریب مکانیزاسیون است.