فریب افکار عمومی با بازی در میدان رانتخواران و سوداگران زمین؟!
فریب افکار عمومی با بازی در میدان رانتخواران و سوداگران زمین؟!
در شرایطی که هنوز حواشی و اختلافات میان شهرداری و شورای شهر تبریز با همتایان باسمنجی بر سر مصوبه جنجالی بخشداری این شهر کوچک و چسبیده به تبریز همچنان ادامه دارد، صحنه گردانی ها و طراحی های نخ نماشده یاران و مشاوران "عباس رنجبر" برای قهرمان سازی از وی، این بار روی کاکل زمین های فاز دوم شهرک خاوران ظهور و بروز کرد.

اویاقلیق – سعید طریقتی: در شرایطی که هنوز حواشی و اختلافات میان شهرداری و شورای شهر تبریز با همتایان باسمنجی بر سر مصوبه جنجالی بخشداری این شهر کوچک و چسبیده به تبریز همچنان ادامه دارد، صحنه گردانی ها و طراحی های نخ نماشده یاران و مشاوران “عباس رنجبر” برای قهرمان سازی از وی، این بار روی کاکل زمین های فاز دوم شهرک خاوران ظهور و بروز کرد.

 

ساعاتی قبل، در حاشیه نماز جمعه تبریز و در گوشه ای از صحن مصلی اعظم امام خمینی (ره)، تعدادی از افراد که به نظر می رسید برای کاری سازمان دهی شده اند، با در دست داشتن تابلوهایی با مضمون “قدردانی از عباس رنجبر برای تعیین تکلیف زمین های فاز دوم خاوران”، مبادرت به فضاسازی به نفع شهردار تبریز کردند.

نکته جالب تر در این میان، حضور هماهنگ شده و هدفمند عباس رنجبر در جمع این عده و صحبت با آنان و قول و وعده هایی بود که شهردار زیرتیغ این روزهای تبریز به تجمع کنندگان داد.

 

فارغ از این که دوران و زمان چنین صحنه سازی ها مدت هاست که سپری شده است، اساسا شهردار تبریز باید به این سوال مهم و کلیدی پاسخ دهد که طی ۵ ماه گذشته از تصدی مسوولیت، دقیقا کدام کار و اقدام اثربخش در فاز دو خاوران انجام داده است که شایسته این شکل از قدردانی هدایت شده باشد؟

 

این که از ماه ها قبل، مساله حواشی شهرک خاوران در پیچ و خم شکایت ها و اعتراض های رسمی و جدی مدیریت شهری تبریز و شورای فعلی در گردش است و هیچ اتفاق مثبت و موثری در راستای باز شدن گره کور این منطقه رخ نداده است، آیا این قبیل تجمعات و طراحی های نخ نما شده رسانه ای و پوپولیستی، مصداق “دروغ گویی” و “انحراف افکار عمومی” نیست؟

 

عباس رنجبر آیا می داند که آگاهانه یا ناآگاهانه در دام برخی دلالان، بنگاه داران و زمین خواران شناخته شده و معروف منطقه خاوران و باسمنج افتاده است؟ آیا نمی داند که برای تعیین تکلیف و حل مشکلات منطقه خاوران و اراضی فاز دو، ابتدا باید موضوع مالکیت و احراز مالکیت های قانونی در این منطقه و اراضی و مهم تر از آن، مساله قانونی بودن یا نبودن دخالت و خدمات رسانی شهرداری تبریز در محدوده تحت مدیریت بخشداری باسمنج مشخص شود و همین احراز مالکیت نیز منوط به حل تعارض های قانونی و مالکیتی در حوزه قطعات تفکیکی است؟

 

به راستی اگر آقای شهردار در همین مدت ۵ ماه موفق به حل مشکل مالکیت و تعارضات موجود در این قطعات شده است، بهتر است اسناد، مدارک، مستندات و فکت های مربوط به این موفقیت بزرگ و مهم مدیریتی خود را در اختیار شورای شهر، نهادهای مسوول، رسانه ها و مردم قرار دهد تا همه از این مدیریت موفق مطلع شوند، نه این که در دایره ای بسته که بی شباهت به یک طراحی و صحنه سازی ناشیانه نیست، فضا را به نفع برخی سوداگران زمین و مسکن، بنگاه داران و افراد خاص، که شخص شهردار تبریز بهتر از هر کسی از فعالیت های سوداگرانه آنان مطلع هستند، تغییر دهند.

 

تردیدی نیست که این قبیل اقدامات، چیزی جز “رانت اطلاعاتی” برای افرادی که تا دیروز با سوداگری، اراضی و قطعات مرغوب و ارزشمند خاوران را به ثمن بخس از مالکان اولیه خردیداری کرده و امروز به دنبال بهره برداری های مالی و رانتی هستند، نیست و افرادی که امروز با بالا بردن تابلوها و پلاکاردهای حمایتی از شهردار تبریز، بازیگران این سناریو تلخ و سیاه بودند، قربانیان فردای این صحنه گردانی ها خواهند بود.