نشست شورای اقامه نماز و مهدویت استان در تبریز برگزار شد!
نشست شورای اقامه نماز و مهدویت استان در تبریز برگزار شد!
جلسه شورای اقامه نماز و مهدویت استان با حضور حضرت آیت الله آل هاشم نماینده محترم ولی فقیه در استان، حجت الاسلام آقاجانی مدیر ستاد اقامه نماز، تفسیر و مهدویت استان و کارشناسان این ستاد، آقای خرم استاندار و مدیران ادارات و سازمان ها در محل بیت امام جمعه تبریز برگزار شد.

به گزارش بیداری آذربایجان: به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان آذربایجان شرقی در این نشست نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اهمیت تشویق و آموزش کودکان در مدارس گفت: مدارس را رها نکنید، برنامه ریزی کنید تا امام جمعه ها هر هفته در مدارس نماز بخوانند تا جو مدارس مذهبی تر شود.

آیت الله آل هاشم با تاکید بر کارهای اساسی و مهندسی شده در مورد نماز افزود: ما باید ثمره کارهای خود را در عمل ببینیم. باید دید چند درصد در دبیرستان ها نماز می خوانند.

وی ادامه داد: صدا و سیما برای تشویق دانش آموزان به نماز هر هفته گزارش ویژه نمازی از یکی از مدارس تهیه کند. نباید کودکان را رها کنیم؛ مدارس از اهمیت والایی برخوردار است.

آل هاشم در ادامه افزود: مساجد ، اوقاف ، سازمان تبلیغات ، پایگاه های مقاومت، انجمن اسلامی، هیئت امنا نسبت به هدایت جوانان به نماز وظیفه دارند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی از کسانی که به نماز جذب میکنند ۲ ایراد دارند: یا خودشان به نماز نمی آیند، یا مرتب به نماز نمی آیند! و اگر خود مسئولین ارگانها و نهادها به نماز بیایند مسجدها پر می شوند.

وی با تاکید بر اهمیت تربیت جوانان نماز خوان تصریح حرد: ساخت مسجد خوب است، ولی ما باید نماز خوان تربیت کنیم.

آیت الله آل هاشم در ادامه افزود: در مورد قرآن باید بگویم تنها قرائت، تجوید کافی نیست، تنها آشنایی با مفاهیم قران و حفظ قران کافی نیست، بلکه تمام اینها مقدمه برای عمل به قرآن است.

آل هاشم افزود: در مورد اینکه گفتید در برخی مساجد شبانه روزی باز باشد با جدیت پیگیری کنید. زیرا مساجد برای نماز خواندن، دعا کردن و روضه خواندن است.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام آقاجانی مدیر ستاد اقامه نماز و مهدویت استان گزارشی از عملکرد این ستاد ارائه داد.

آقاجانی گفت: به برکت انقلاب و جمهوری اسلامی نماز به جایگاه خوبی رسیده اما بقول رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب برای خود سازی و جامعه سازی و تمدن سازی به خیزش جدیدی نیاز است .
وی ادامه داد: آنچه وظیفه ما است و از ستاد مرکزی به ما ابلاغ می شود با رهنمودها و حمایت های پدرانه آیت الله آل هاشم درحال انجام دادن هستیم.

مدیر ستاد اقامه نماز، تفسیر و مهدویت استان گزارشی از برنامه های تحقق یافته ستاد اقامه نماز استان در زمینه نماز، تفسیر و مهدویت ارائه داد و گفت: کارگاه مهارت افزایی برای ائمه جماعات ادارات، نهادها و سازمان ها با همکاری اداره اوقاف؛ نشست توجیهی رابطین و دبیران نماز ادارات با همکاری اداره کار و نمایندگی شرکت سایپا و همچنین پتروشیمی تبریز؛ جلسه مدیران منطقه شمال غرب کشور با حضور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی،با همکاری جهاد کشاورزی بخشی از فعالیت های این ستاد است.

آقاجانی افزود: برگزاری همایش خانوادگی دبیران شوراهای اقامه نماز شهرستان های استان با همکاری آموزش و پرورش و دامپزشکی؛ همکاری با آموزش و پرورش در برگزاری اجلاس سراسری نماز در بخش دانش آموزی با موضوع پیوند نماز، خانه، مسجد و مدرسه که به نحو احسن در استان در حال اجرا است؛ برگزاری شورای اقامه نماز شهرستان ها با حضور امام جمعه، فرماندار و مدیران ادارات مربوطه؛ برگزاری دوره های آموزشی ویژه معلمان، مدیران، مربیان مهد کودک و نشست های دانش آموزی، خانواده با همکاری آموزش و پرورش از دیگر برنامه های تحقق یافته ستاد اقامه نماز استان در زمینه نماز، تفسیر و مهدویت می باشد.

وی در مورد ایده و برنامه های در شرف اجرای این ستاد گفت: پویش لبیک به ندای نماز جمعه (حضور دانش آموزان در نماز جمعه) با همکاری آموزش و پرورش؛ تولید محتوای نمازی و مهدوی توسط طلاب و فضلای حوزه های علمیه و دانشگاه و اساتید بومی و پخش و اجرا در صدا و سیما، شبکه شاد و فضای مجازی؛ تداوم مسابقات کتابخوانی در مناسبت های ملی، مذهبی با عناوین بهترین خاطره نمازی از شهدای دفاع مقدس و ایام الله دهه فجر، و نقش نماز در پیروزی انقلاب اسلامی از برنامه های آتی این ستاد است.

مدیر ستاد اقامه نماز، تفسیر و مهدیوت استان در مورد موضوعات برنامه ریزی شده در ستاد تفسیر قرآن استان گفت: برگزاری دوره های مهارت بیان تفسیر برای اساتید و طلاب سطح سه حوزه علمیه وائمه جماعات با همکاری دارالقران مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان؛ راه اندازی پویش دوشنبه های تفسیری که در مساجد شاخص شهر که در حال حاضر توسط علمای اعلام شهر ارائه می شود و ادامه پیدا خواهد کرد، از موارد برنامه ریزی شده در ستاد تفسیر استان است.

آقاجانی در ادامه افزود: برگزاری همایش قرآنی با محوریت تفسیر قران و همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان؛ برگزاری مسابقه تفسیر سوره فجر به مناسبت دهه فجر برای عموم مردم در بستر فضای مجازی از دیگر موارد برنامه ریزی شده در ستاد تفسیر استان است.

آقاجانی در ادامه به کارها و فعالیت های انجام شده در بنیاد مهدویت اشاره کرد و گفت: اجرای نشست های مهدوی در ادارات از فعالیت های این بنیاد است.
وی افزود: برگزاری دوره های مقدماتی، تکمیلی توسط اساتید متخصص مهدویت از جمله در حوزه علمیه معصومیه، جامعه المصطفی و در چندین مسجد و حسینیه سطح شهر تبریز از دیگر اقدامات این بنیاد می باشد.
آقاجانی در مورد سه شنبه های مهدوی گفت: سه شنبه های مهدوی در چندین منطقه،به صورت مستمر و هفتگی با هدف جذب افراد کف جامعه، جوانان با برنامه هایی برای آشنایی اجمالی با آقا امام زمان(عجل الله فرجه الشریف)و اهدای پک های معرفت افزایی برگزار می شود.
وی افزود: پویش جمعه های آل یاسینی در ۴۰ مسجد برگزار می شود و قرار است در تمام مساجد نیز اجرا شود.

آقاجانی در ادامه گفت: حضور هفتگی در مدارس و پایه گزاری سه شنبه های مهدوی از دیگر کارهای این بنیاد می باشد.
وی افزود: حمایت از پویش “لبیک یا مهدی” که جوانان عاشق انقلاب و آقا امام زمان (ارواحنا فداه)در سطح شهر اجرا می نمایند.
آقاجانی از  همایش پیاده روی ماهانه خبر داد و گفت: این همایش پیاده روی ماهانه با ذکرهای دعای فرج به سمت نماز جمعه برگزار می شود.

مدیر ستاد اقامه نماز، تفسیر و مهدویت استان در مورد برنامه های در شرف اجرای بنیاد مهدویت گفت: اهدای پرچم های بزرگ مهدوی،به مساجد جهت نصب در سر درب مساجد؛ همایش زیارت ” آل یاسین” و چاپ و اهدای چندین هزار نسخه از زیارت آل یاسین برای مساجد و حسینیه ها؛ طرح جدیدی با رویکرد تبلیغی چهره به چهره در ماه شعبان با موضوع امام زمان(عجل الله فرجه الشریف)؛ گسترش دوره های مقدماتی، تکمیلی مهدویت در تمام پایگاه ها و مساجد؛ اجرای دوره تربیت مربی برای اساتید، طلاب سطح ۲ به بالا با استفاده از اساتید متخصص قم، تهران، استان برنامه های در شرف اجرای بنیاد مهدویت می باشد.

حجت الاسلام آقاجانی پس از بیان عملکرد ستاد اقامه نماز استان افزود: ما درخواست‌هایی نیز از ادارات و نهادها داریم:۱- رسیدگی به کیفیت نمازخانه ها ۲-حضور مدیران در نمازها گرچه اکثر مدیران در نماز شرکت می کنند ولی روی سخن برخی مدیران و معاونین است. ۳-باز بودن برخی مساجد به صورت تمام وقت (البته بالغ بر ۵۰ مساجد قبلا با همکاری اوقاف و شهرداری باز بود که الان دیگر باز نیست)

در پایان آقاجانی از حمایت های آیت الله آل هاشم و حضور حضار محترم تقدیر و تشکر کرد.